De Cocon
Hoefstraat 173
5014 NK Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
34.31
Spreiding
6.09

De schoolweging van De Cocon Tilburg is 34,31 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,71% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft De Cocon de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs in een diverse leeromgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 48,15%, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit laat zien dat bijna de helft van de leerlingen de gevorderde vaardigheden voor taal en rekenen beheerst, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op praktisch-georiënteerde routes: 16,67% vmbo-b en 20,83% vmbo-k/gt. De theoretische adviezen (havo/vwo: 8,33%, vwo: 4,17%) blijven achter bij regionale benchmarks (havo/vwo: 10,93%, vwo: 18,61%). Toch valt de combinatievmbo-(g)t/havo (12,5%) boven gemiddeld uit, wat wijst op maatwerk in doorstroomadvies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Cocon TilburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met vaste toetsmomenten vanuit de methodes en een observatiesysteem voor sociaal-emotioneel leren. Door het afnemen van de toetsen van leerling in beeld kunnen we ons onderwijsaanbod analyseren en eventueel bijstellen. Voor de eindtoets werken wij met de IEP eindtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32% van de leerlingen presteert boven advies – ruim hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit reflecteert de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolplan. Slechts 16% zit onder advies, wat aansluit bij de focus op realistisch adviesgeven.

Sociale ontwikkeling

Op kindercampus de Cocon werken wij met heterogene groepen. Hierbij willen we een zo goed mogelijk aanbod voor de kinderen realiseren. In al onze groepen werken wij vanuit de gedachtegang van de 'Vreedzame school'. Hierbij worden verschillende sociale dilemma's bespreekbaar gemaakt voor en door kinderen om ze verder te kunnen helpen in de toekomst.

Welbevinden

Gelijkheid

Samen vieren

Wat is de werkwijze van De Cocon voor sociale ontwikkeling?

Welke registratievorm(en) gebruikt De Cocon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Cocon gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en 'mijn kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Cocon?

De Cocon gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.