
De resultaten van De Cocon in Tilburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Cocon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Cocon bij jullie?
Ontdek hoe goed De Cocon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze worden doorgaans getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een algemene norm voor alle basisscholen in Nederland, ter waarborging van een solide educatieve basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei in Onderwijs
Het streefniveau gaat verder dan het basisniveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen. Het is het ambitieuze doel dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit niveau bereiken. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt door de inspectie per school vastgesteld, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als een gepersonaliseerde signaleringswaarde, die de ambitie van de school weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Cocon?
Ontdek het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) voor leerlingen van basisschool De Cocon in Tilburg. Elk jaar ontvangen groep 8 leerlingen een definitief schooladvies, essentieel voor hun vervolgstap. Het schooladvies wordt definitief vastgesteld na de verplichte doorstroomtoets, die plaatsvindt tussen 26 januari en 15 februari 2026. Deze toets meet de kennis en vaardigheden die leerlingen hebben opgedaan tijdens hun basisschoolperiode. De resultaten, die uiterlijk 15 maart 2026 bekend zijn, kunnen leiden tot een aangepast schooladvies. Indien de doorstroomtoets een hoger niveau aangeeft dan het voorlopige advies, wordt het definitieve schooladvies verhoogd, tenzij dit aantoonbaar niet in het belang van de leerling is. Een lagere score op de toets leidt niet automatisch tot een lager advies; de doorstroomtoets is geen examen en leerlingen kunnen niet zakken. Het definitieve schooladvies ontvangen de leerlingen uiterlijk 20 maart 2026. De aanmeldingsperiode voor het VO is op 23 en 24 maart, met een definitieve toelatingsbeslissing uiterlijk 12 mei 2026. De Cocon maakt gebruik van de IEP Doorstroomtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Bevorderen op Kindercampus De Cocon
Op Kindercampus De Cocon stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen door middel van heterogene groepen en een specifieke aanpak. We hanteren de principes van 'De Vreedzame School' om een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren. Deze methode stelt ons in staat om sociale dilemma's met de kinderen te bespreken, waardoor ze leren omgaan met uitdagingen en zich ontwikkelen tot zelfstandige individuen. Het doel is een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.
Sociaal welbevinden en persoonlijke groei
Respectvolle omgang en waardering
Gezamenlijke vieringen en gemeenschapszin
Hoe bevordert Kindercampus De Cocon sociale ontwikkeling?
Onze school implementeert de succesvolle 'Vreedzame School' methode om een positieve schoolcultuur te bevorderen. Leerlingen krijgen actief taken en verantwoordelijkheden binnen de klas, de school en de bredere omgeving. We leiden speciale leerlingmediatoren op die fungeren als conflictbemiddelaars, wat bijdraagt aan een harmonieuze sfeer. Kinderen krijgen een stem en leren actief mee te denken over hun leefomgeving en hier verantwoordelijkheid voor te dragen. Dit rust hen uit met essentiële vaardigheden voor actief burgerschap in onze democratische samenleving. De school dient als een oefenplaats voor democratisch gedrag, wat leidt tot een rustigere, respectvollere en meer verantwoordelijke leerlingenpopulatie. Minder conflicten en betere communicatie verhogen het algemene leef- en werkklimaat voor iedereen binnen onze schoolgemeenschap.
Welke instrumenten gebruikt De Cocon voor het meten van sociale vooruitgang?
Kindercampus De Cocon maakt gebruik van specifieke registratiemethoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Deze instrumenten helpen ons om de vooruitgang te monitoren en gerichte ondersteuning te bieden: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) * Mijn Kleutergroep
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- mijn kleutergroep
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Cocon?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen zet Kindercampus De Cocon effectieve methoden in die gericht zijn op persoonlijke groei en positieve interactie: * Taakspel * Vreedzame School
- Taakspel
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op De Cocon
De Cocon, gelegen aan de Hoefstraat 173 in Tilburg, is een levendige basisschool waar we streven naar optimale ontwikkeling voor elk kind. Met 228 leerlingen bieden we een warme en stimulerende leeromgeving. Onze school is toegewijd aan hoogwaardig onderwijs, waarbij we de resultaten van de onderwijsinspectie serieus nemen. Deze rapporten geven inzicht in onze prestaties en helpen ons continu te verbeteren. Ontdek meer over de kwaliteit van het onderwijs, de pedagogische aanpak en de schoolresultaten van De Cocon door de officiële inspectierapporten te raadplegen. Wij nodigen u uit om deze informatie te bekijken en de inspanningen die wij leveren voor uw kind te ontdekken.