Daltonschool Helen Parkhurst
Gramsbergenlaan 4
5043 LA Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
31.7
Spreiding
6.34

De schoolweging van Helen Parkhurst Tilburg is 31,70 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de signaleringswaarde (85%) en het landelijk gemiddelde (95.2%). Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, vooral gezien de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveaunorm ruim: 51.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 43.5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55.36%), toont het aan dat de school effectief differentieert in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 22.5% havo/vwo en 22.5% havo-advies (tegenover 10.3% en 16.1% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan de regio (1.01%), wat past bij het daltononderwijsprofiel met focus op zelfstandigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHelen Parkhurst TilburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met ingang van 1 februari 2016 hanteert de Inspectie van het Onderwijs voor de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs geen eigen normen meer. De inspectie verwacht van de school dat deze zelf ambitieuze doelen stelt voor de leerlingen, zicht heeft in hoeverre de leerlingen die doelen halen en op basis van het eigen beeld het onderwijs aan de leerlingen bijstelt. Op onze school hebben we onze ambities en schoolnorm bepaald. Hierin laten wij zien wat wij belangrijk vinden dat kinderen leren. De brede ontwikkeling van kinderen, waarbij persoonsvorming een nadrukkelijke plaats krijgt, staat hierbij centraal. Deze ambities zijn gekoppeld aan onze visie en missie en worden geformuleerd in zichtbaar gedrag en verwachte resultaten bij rekenen en taal. Onze ambities en schoolnormen vormen een meetlat waaraan we de kwaliteit van ons onderwijs spiegelen. We onderzoeken steeds wat het effect is van ons onderwijs is. We zijn een lerende organisatie. Door kritisch te kijken naar de gerealiseerde brede opbrengsten en te reflecteren op ons eigen handelen kunnen we de juiste acties uitzetten en op deze manier de onderwijskwaliteit bewaken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.9% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 24.1% boven verwachting scoort. Dit reflecteert zorgvuldige adviesprocedures en effectieve doorstroombegeleiding, zoals de beschreven IEP-toetsafname en mentorcontacten.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Respect - Samenwerking

Zelfstandigheid

Vrijheid in gebondenheid

Wat is de werkwijze van Daltonschool Helen Parkhurst voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool Helen Parkhurst werkt met de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen. Vertrouwen is de basis voor rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kinderen, leerkrachten en ouders leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kernwoorden zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De Kanjermethode is een levenswijze gericht op het respecteren van verschillen. Elke week staat het 'kanjeren' op het rooster.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Helen Parkhurst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Helen Parkhurst gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Helen Parkhurst?

Daltonschool Helen Parkhurst gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.