Basisschool Koningshaven in Tilburg

Het team van Basisschool Koningshaven in Tilburg

Current section: team
Fatimastraat 24 B
5021 Tilburg

Zie hier hoe het team van Basisschool Koningshaven is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Koningshaven. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Koningshaven bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Koningshaven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Koningshaven zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 61.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (61.5%)
Man (38.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Koningshaven. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Koningshaven werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Koningshaven gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibel Personeelsbeleid: Zekerheid en Continuïteit op Koningshaven

Ons vervangingsprotocol op Basisschool Koningshaven voor het schooljaar 2023-2024 waarborgt de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We streven naar een soepele afhandeling van personele uitdagingen, met een focus op minimale verstoring voor onze leerlingen. Flexibele invulling van vacatures en ziektes is essentieel. Leerkrachten worden aangemoedigd om waar mogelijk collega's te ondersteunen bij het opvangen of splitsen van groepen op werkdagen. Bij afwezigheid wordt eerst de duo-leerkracht benaderd. Lukt dit niet, dan schakelen we onze externe Vervangingsmanager in om snel een passende oplossing te vinden. Deze proactieve aanpak minimaliseert de impact op het lesprogramma. Het splitsen van groepen is een tijdelijke maatregel die maximaal één schooldag mag duren, om de werkdruk voor het team beheersbaar te houden. Bij het verdelen van leerlingen houden we rekening met groepsdynamiek, gedrag en leeftijd. Leerlingen nemen zelf hun lesmateriaal mee, en de opvangende leerkracht faciliteert integratie in de dagelijkse lesactiviteiten. Voor de onderbouw zoeken we altijd naar alternatieve oplossingen, zoals het tijdelijk inzetten van een leerkracht uit een hogere jaargroep om de continuïteit te garanderen. Continuïteit in zorg en begeleiding is cruciaal. Onze directie, IB-er en basisschoolcoach met ambulante uren blijven flexibel inzetbaar voor directe ondersteuning aan klassen. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen bij het opvangen van groepen, het begeleiden bij de verdeling van leerlingen of het afstemmen van lesstof, zodat de leerlingen altijd de juiste aandacht krijgen. Elk lokaal is voorzien van een actuele plattegrond, inlogcodes en een leerlingenlijst, opgeslagen in de groepsmap. Een speciaal tabblad met deze essentiële informatie zorgt ervoor dat elke vervangende leerkracht direct aan de slag kan. Deze transparantie en voorbereiding zijn essentieel voor een vlekkeloze overdracht en een optimale leeromgeving. We communiceren open en tijdig met ouders over alle stappen die we ondernemen bij personele afwezigheid. Alleen in uiterste noodzaak en met voorafgaande toestemming van de directie en de contactpersoon van het bestuursbureau, kunnen leerlingen thuisblijven. Ouders worden hierover altijd ruim van tevoren, uiterlijk een dag van tevoren, geïnformeerd om hen de gelegenheid te geven hierop te anticiperen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelend leren
25%
Spel en beweging
23.1%
Taal
19.2%
Rekenen
9.6%
Creatieve ontwikkeling
7.7%
Sociaal-emotionele ontwikkeling
7.7%
Overig
4.8%
Schrijven
2.9%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
22.3%
Taal
20.4%
Rekenen/wiskunde
19.9%
Overig
15.4%
Bewegingsonderwijs
7.7%
Wereldoriëntatie
7.4%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.8%
Engelse taal
1.3%

Extra Ondersteuning Basisschool Koningshaven: Deskundige Specialisten

1

Taal en Rekenen: Optimaliseer Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist Koningshaven

Toelichting van de school:

Basisschool Koningshaven biedt gerichte ondersteuning bij taal- en rekenvaardigheden. Voor specifieke rekenvraagstukken maken we gebruik van de gespecialiseerde expertise van Rekenhuis Primair. Zo garanderen we dat elke leerling de juiste hulp krijgt om succesvol te zijn in deze kernvakken.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Koningshaven
Specialist Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Voor leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid bieden we gespecialiseerde begeleiding. Elke week organiseren we een ontmoetingsdag voor hoogbegaafde kinderen, begeleid door onze toegewijde specialisten, om hun talenten optimaal te ontwikkelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gestructureerde Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Koningshaven ondersteunt leerlingen met specifieke hulpvragen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Indien nodig schakelen we de expertise in van het Bovenschools OndersteuningsTeam (BOT). Dit team biedt aanvullende, gespecialiseerde hulp om elke leerling te helpen succesvol te zijn.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Combinatiefunctionaris Koningshaven

Toelichting van de school:

Wij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van een gevarieerd beweegaanbod. Onze combinatiefunctionaris verzorgt dit aanbod voor alle groepen. Met behulp van Beweegbaas volgen en brengen we de motorische vooruitgang van de kinderen in kaart, zodat we hen optimaal kunnen ondersteunen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werkt Basisschool Koningshaven samen met externe partners. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin ook aan deze zorgbehoeften wordt voldaan. Neem contact op voor meer informatie over de beschikbare ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Creatief lokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Koningshaven

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool Koningshaven staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. We bieden diverse vormen van extra ondersteuning om ervoor te zorgen dat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Onze aanpak is erop gericht om flexibel in te spelen op uiteenlopende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Klassikale en Individuele Begeleiding Elke bouw van onze school beschikt over extra ondersteuning, beschikbaar op meerdere dagen per week. Deze hulp wordt ingezet door ervaren onderwijsassistenten en leraren, in nauwe samenwerking met de leerkrachten en intern begeleiders. De ondersteuning kan zowel binnen als buiten de klas plaatsvinden, afhankelijk van wat het beste aansluit bij de leerbehoefte van uw kind. Onze klassen hebben een gemiddelde grootte van 20 leerlingen, wat ons in staat stelt om persoonlijke aandacht te garanderen. Door bewuste keuzes in onze formatie, zoals extra formatie per bouw voor innovatieve onderwijsmethoden, kunnen we deze extra ondersteuning structureel bieden en ons onderwijs continu blijven ontwikkelen. Educatieve Materialen en Hulpmiddelen We maken strategisch gebruik van lesmethoden die differentiëren naar niveau, zodat elke leerling op zijn of haar eigen tempo kan leren. Aanvullend beschikken we over uitgebreid materiaal voor extra oefening en verdieping, specifiek voor de kernvakken. Bovendien hebben we gespecialiseerde materialen die tegemoetkomen aan unieke didactische kenmerken en specifieke pedagogische behoeften, wat ons helpt om een rijke en inclusieve leeromgeving te creëren. Optimale Leeromgeving en Ruimtes Naast de begeleiding in de klas, bieden we ook individuele ondersteuning buiten de leslokalen. Elke groep heeft toegang tot extra ruimtes, ideaal voor gerichte oefeningen, individuele begeleiding of het werken in kleinere, meer gefocuste groepjes. Deze flexibele ruimtelijke indeling bevordert zowel zelfstandig werken als samenwerking. Deskundigheid van Ons Team Ons onderwijsteam beschikt over brede expertise op het gebied van speciale onderwijsbehoeften. Onze intern begeleiders zijn specifiek getraind in het herkennen en ondersteunen van de meest voorkomende uitdagingen, en hebben aanvullende competenties in kindercoaching. Deze diepgaande kennis stelt ons in staat om proactief en effectief te handelen. Toekomstvisie: Montessori en Kindgericht Leren Bij Koningshaven streven we ernaar om het onderwijs continu te verbeteren en nog beter aan te sluiten bij de individuele behoeften van onze leerlingen. De komende jaren zetten we de transitie naar Montessori-onderwijs in, waarbij de huidige focus op kindgericht werken een uitstekende basis vormt. Door leerlingen nauwgezet te volgen en instructies in kleine groepen te geven, versterken we onze ondersteuningscapaciteit. Bij complexere ondersteuningsvragen werken we nauw samen met het Onderwijsbegeleidingsteam (OBT). In overleg met externe partners zoals SMW en GGD stellen zij effectieve begeleidingsplannen op, altijd in volledige afstemming met u als ouder.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Schoolplan en Kwaliteitsborging op Basisschool Koningshaven

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor leerlingen?

Bij Basisschool Koningshaven hanteren we een dynamische kwaliteitscyclus die gericht is op continue verbetering. Deze cyclus omvat diverse interactiemomenten, essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. We organiseren informatiemomenten, zoals studiedagen voor professionele groei, en dialoogmomenten zoals bouwoverleg en groepsbesprekingen. Daarnaast zijn er leerling-, plannings- en ontwikkelgesprekken. Monitormomenten, inclusief rapportage en voortgangsgesprekken, helpen ons de ontwikkeling te volgen. Reflectiemomenten, zoals school- en groepsanalyses, vormen de basis voor onze strategische keuzes. We stimuleren een cultuur van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. Het managementteam, bestaande uit een intern begeleider en onderwijskundig teamleider, werkt nauw samen met de directeur. De directeur en onderwijskundig teamleider bewaken de algehele onderwijskwaliteit en voeren regelmatig groepsbezoeken uit. Deze bezoeken zijn cruciaal voor reflectieve dialogen en onderwijsinhoudelijke verbeteringen. Leerkrachten genieten van vertrouwen en autonomie, maar worden ook aangemoedigd tot kritische reflectie en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel. We leren kinderen om te groeien tot democratische wereldburgers, met kennis, vaardigheden en een respectvolle houding. We stimuleren eigen opvattingen en een democratisch bewustzijn. Ons burgerschapsonderwijs is verweven met onze kernwaarden. We zien het als onze pedagogische plicht om kinderen te leren hoe ze respectvol en zelfbewust met elkaar kunnen omgaan. Conflicten en uitdagingen gaan we niet uit de weg, maar gebruiken we als leermomenten om samen oplossingen te vinden. We omarmen verschillen als een bron van kleur en begrip. Door te leren over diverse levensvisies, ontwikkelen leerlingen een bredere kijk op de wereld en reflecteren ze op hun eigen normen en waarden. Dit bevordert kritisch denken en de vaardigheid om diverse onderwerpen te bespreken. We moedigen initiatief, verantwoordelijkheid en keuzevrijheid aan. Door democratische processen te organiseren, krijgt elk kind een stem. In onze complexe en snel veranderende maatschappij is het essentieel dat leerlingen probleemoplossend, sociaal en weerbaar worden. Dit bereiken we door gerichte kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen.

Hoe waarborgt Basisschool Koningshaven de behaalde onderwijsdoelen?

Onze kwaliteitszorg is erop gericht het onderwijs continu te monitoren en te verbeteren. We hanteren een gestructureerde kwaliteitscyclus die alle onderwijsgebieden omvat. We stellen ambitieuze normen voor leerresultaten. Minimaal 60% van onze leerlingen scoort op niveau I, II of III. Voor de Nederlandse taal streven we ernaar dat alle leerlingen eind groep 8 minimaal referentieniveau 1F beheersen, met een ambitie voor 1S en 2F, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Deze prestaties meten we aan de hand van methodegebonden toetsen en onze Leerling OntwikkelingsVolgSysteem (LOVS) toetsen. We geloven sterk in het betrekken van leerlingen bij hun leerproces. Daarom maken we hen mede-eigenaar van de vastgestelde normen en doelen. Door leerlingen inzicht te geven in de leerdoelen, bevorderen we hun betrokkenheid en eigenaarschap. We stellen hoge, maar haalbare doelen die nauwkeurig zijn afgestemd op het individuele niveau van elke leerling, zodat iedereen zijn of haar potentieel optimaal kan benutten.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Tilburg

Toelichting van de school

Basisschool Koningshaven biedt een uniek programma voor jonge kinderen vanaf 2,5 jaar. Onze inpandige peuteropvang werkt nauw samen met de leerkrachten van groep 1 en 2. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting bij thema's en gezamenlijke vieringen, waarbij ook de peuters actief betrokken worden. Door gezamenlijke buitenspeelmomenten faciliteren we een geleidelijke en vertrouwde overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw jonge kind stimuleren in een veilige en stimulerende omgeving op onze school in Tilburg.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Koningshaven extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Koningshaven biedt speciaal afgestemd aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat onder andere Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang. Ons programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren, met aandacht voor zowel educatieve als sociale vaardigheden. Bezoek onze school in Tilburg om de voordelen van ons aanbod voor het jonge kind zelf te ervaren.

Ja, Basisschool Koningshaven biedt speciaal afgestemd aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat onder andere Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang. Ons programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren, met aandacht voor zowel educatieve als sociale vaardigheden. Bezoek onze school in Tilburg om de voordelen van ons aanbod voor het jonge kind zelf te ervaren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang Tilburg

Met welke partners werkt Basisschool Koningshaven samen voor het jonge kind?

Basisschool Koningshaven werkt nauw samen met Kinderopvang Koningshaven. Deze samenwerking garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak voor de voor- en vroegschoolse educatie van uw kind. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool, met een focus op plezier en ontwikkeling.

Basisschool Koningshaven werkt nauw samen met Kinderopvang Koningshaven. Deze samenwerking garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak voor de voor- en vroegschoolse educatie van uw kind. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool, met een focus op plezier en ontwikkeling.

Team | Basisschool Koningshaven in Tilburg | [2025] Schoolregister