
De resultaten van Basisschool De Wegwijzer in Tilburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Wegwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Wegwijzer
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als de cruciale signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestatie op De Wegwijzer
Het streefniveau markeert een uitdagender academisch doel, waarbij we ernaar streven dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individuele doelstelling vast voor het streefniveau. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt de ambitie en het succes van de school in het stimuleren van bovengemiddelde prestaties bij de leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wegwijzer?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een cruciale periode voor zowel uw kind als voor u als ouder. Begrijpelijke vragen over de verschillende schooltypen en de beste match voor uw kind staan hierbij centraal. Basisschool De Wegwijzer faciliteert deze belangrijke stap met uitgebreide voorlichting. We organiseren informatieve avonden, zowel vanuit onze eigen school als in samenwerking met scholen voor voortgezet onderwijs. Kinderen in groep 7 en 8 ontvangen overzichten van open dagen en brochures om een weloverwogen keuze te maken. Onze school verstrekt alle leerlingen een voorlopig en een definitief schooladvies. Dit advies is gebaseerd op een zorgvuldige analyse van leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling. We gebruiken hiervoor de resultaten van het Boom leerlingvolgsysteem, met speciale aandacht voor rekenen-wiskunde en begrijpend lezen, de belangrijkste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs. Bij het bepalen van het advies kijken we naar toetsresultaten, maar ook naar langdurige observaties van werkhouding en motivatie. We hanteren hoge verwachtingen en zijn alert op mogelijke onder advisering. Bij specifieke onderwijsbehoeften integreren we informatie uit het ontwikkelingsperspectief. Het adviesproces is een gezamenlijke inspanning van de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. We geven een enkelvoudig advies bij duidelijke niveaus, en een meervoudig advies bij twijfel of bij plaatsing in een dakpanconstructie, zoals vmbo-t/havo. De doorstroomtoets speelt een sleutelrol bij het definitieve advies. Vanaf 2023-2024 vervangt deze de oude eindtoets, met als doel een soepelere overgang naar het voortgezet onderwijs te waarborgen en de voortdurende ontwikkeling van leerlingen te erkennen. De uitslag van de doorstroomtoets, die tussen 26 januari en 13 februari 2026 plaatsvindt, is leidend. Indien de toetsuitslag hoger is dan het voorlopige advies, passen we het definitieve advies aan, tenzij dit aantoonbaar niet in het belang van de leerling is. Het definitieve advies wordt uiterlijk 20 maart 2026 verstrekt, met aanmeldingen op 23 en 24 maart 2026. De middelbare scholen beslissen over toelating, uiterlijk 11 mei 2026. De Wegwijzer onderhoudt nauwe banden met scholen voor voortgezet onderwijs om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en de schoolresultaten van onze leerlingen. Deze feedback helpt ons om de kwaliteit van onze schooladviezen continu te waarborgen. Onze Parelklas, bijvoorbeeld, bereidt leerlingen voor op uitstroom naar het voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Wegwijzer
Op Basisschool De Wegwijzer hechten we enorm veel waarde aan een positief en veilig sociaal klimaat voor al onze leerlingen. Ons toegewijde team heeft daarom de gespecialiseerde scholing 'Pedagogische Tact' gevolgd. Deze training versterkt onze vaardigheid om vanuit heldere waarden te werken en op het juiste moment de juiste actie te ondernemen, altijd met oog voor de beleving van de kinderen. Pedagogische Tact benadrukt dat leerkracht en leerling samen partners zijn in het leerproces. Hoewel de leerkracht een leidende rol heeft, creëren we samen succes. Door anders naar gedrag te kijken, kunnen we positieve veranderingen stimuleren. Deze benadering vraagt van ons als opvoeders om alert en betrokken te zijn, om de unieke behoeften en mogelijkheden van elk kind te herkennen en te ondersteunen. Met 'Kijken achter het gedrag' als leidraad, focussen we op een kindgerichte aanpak. Bovendien heeft ons team afgelopen schooljaar de scholing 'Hechting, trauma en ACT' afgerond. Dit stelt ons in staat om nog beter in te spelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Vertrouwen en Verbinding
Vergeving bevorderen
Respect voor iedereen
Hoe bevordert Basisschool De Wegwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij Basisschool De Wegwijzer creëren we een omgeving waar zowel kinderen als medewerkers zich thuis voelen en gerespecteerd worden. Ons onderwijs is zoveel mogelijk afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Onze kernwaarden zijn prominent aanwezig in de school en vormen de basis voor positieve gedragsafspraken die we samen met de kinderen opstellen. Deze afspraken formuleren we altijd als gewenst gedrag, zoals 'rustig lopen in de gangen'. Discriminatie, pesten en intimidatie tolereren we absoluut niet. We hebben twee interne vertrouwenscontactpersonen en een coördinator sociale veiligheid die klaarstaan voor ondersteuning. De (T)huiskamer biedt een veilige, rustige plek voor leerlingen die behoefte hebben aan extra begeleiding, gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en het verbeteren van executieve functies. De sociale vooruitgang monitoren we jaarlijks met de Kindbegrip-vragenlijsten van ParnasSys.
Welke methoden en registraties gebruikt De Wegwijzer voor sociale vooruitgang?
Basisschool De Wegwijzer monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig met behulp van specifieke registratievormen en methoden voor sociaal-emotioneel leren. Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maken we gebruik van: - 'Kijk!' observatie. - Het Kindbegrip-systeem van ParnasSys. Onze sociaal-emotionele leeractiviteiten omvatten: - 'Een doos vol gevoelens'. - 'Goed van start' programma. - 'Dramataal' oefeningen. - Integratie van onze schoolbrede kernwaarden.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Wegwijzer?
Op Basisschool De Wegwijzer zetten we diverse effectieve methoden in om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Deze methoden sluiten aan bij onze kernwaarden en dragen bij aan een positieve ontwikkeling. Onze aanpak omvat onder andere: - 'Een doos vol gevoelens' voor emotieherkenning. - Het 'Goed van start' programma voor een positieve groepsdynamiek. - 'Dramataal' om expressie en inlevingsvermogen te stimuleren. - Het consequent toepassen van onze schoolbrede kernwaarden als leidraad voor gedrag.
Onderwijsinspectie Basisschool De Wegwijzer: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool De Wegwijzer in Tilburg. Onze school voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen en zet zich continu in voor optimale leerresultaten en een veilige leeromgeving voor elk kind. De Onderwijsinspectie voert periodiek diepgaande onderzoeken uit naar de onderwijskwaliteit van alle scholen binnen het bestuur Xpect013. Deze inspecties, die gemiddeld eens per vier jaar plaatsvinden, bieden waardevolle inzichten in onze prestaties en ontwikkelingsgebieden. Tijdens een inspectiebezoek beoordelen de inspecteurs diverse aspecten van ons onderwijs, zoals de pedagogische aanpak, de didactische vaardigheden van onze leerkrachten en de algehele schoolontwikkeling. Deze feedback helpt ons om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van onze leerlingen. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten van de Onderwijsinspectie in te zien via de onderstaande link. Hier vindt u gedetailleerde informatie over de beoordelingen en de specifieke aandachtspunten voor Basisschool De Wegwijzer.