Basisschool De Stappen in Tilburg

Het team van Basisschool De Stappen in Tilburg

Current section: team
Schaepmanstraat 38
5041 Tilburg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Stappen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Stappen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Stappen bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Stappen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Stappen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Stappen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.4%)
25-35 jaar (31.1%)
35-45 jaar (24.4%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Stappen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (6.8%)
Indirect ondersteunend personeel (6.8%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Stappen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Deskundige Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Stappen: Altijd Kwaliteit Gegarandeerd

Bij Basisschool De Stappen zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele en kwalitatieve leerervaring voor elke leerling. We hebben een toegewijd team van ervaren leerkrachten samengesteld, de zogenaamde interne vervangingspool. Deze professionals staan klaar om direct in te springen en de lessen met dezelfde zorg en expertise te verzorgen als de reguliere leerkracht. Dit interne vervangingssysteem minimaliseert onderbrekingen in het leerproces en zorgt ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op bekende gezichten en een vertrouwde aanpak. Wij investeren in deze flexibele oplossing om de educatieve kwaliteit te handhaven en de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

taal
40%
motoriek
28%
rekenen
20%
sociaal emotionele ontwikkeling
12%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
35.7%
Rekenen/wiskunde
22%
Lezen
16.7%
Wereldoriëntatie
7.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6%
Bewegingsonderwijs
6%
Taal
5.5%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning op Maat bij Basisschool De Stappen

5

Focus op Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Stappen dragen leerkrachten de primaire verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van elk kind. Om optimale ondersteuning te bieden op de niveaus 1a en 1b, maken onze leerkrachten slim gebruik van de aanwezige expertise binnen de school. Dit omvat de gespecialiseerde kennis van onze Interne Begeleiders en Orthopedagoog. De uitvoering en begeleiding van deze ondersteuning wordt verzorgd door onze toegewijde, in dienst zijnde medewerkers, zodat elk kind de juiste stimulans krijgt.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De leerkracht draagt de eindverantwoordelijkheid voor de sociaal-emotionele groei van elk kind binnen ons basisonderwijs. Voor een doordachte aanpak op de ondersteuningsniveaus 1a en 1b, maken wij intern gebruik van de expertise van onze Interne Begeleiders en Orthopedagoog. Onze eigen medewerkers zijn betrokken bij de uitvoering en begeleiding, wat zorgt voor een consistente en deskundige aanpak.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Leerplezier

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De leerkracht blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de ontwikkeling van gedrag, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. Voor specifieke ondersteuning op niveaus 1a en 1b, zetten wij de expertise van onze Interne Begeleiders en Orthopedagoog in. Dit garandeert een effectieve en gerichte aanpak. De begeleiding en uitvoering van deze ondersteuning wordt uitgevoerd door onze eigen specialisten, wat zorgt voor een vertrouwde en deskundige omgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Stappen ligt de focus op de brede ontwikkeling van elk kind, inclusief motorische en lichamelijke vaardigheden. Hoewel we momenteel geen specifieke externe specialisten hiervoor inzetten, blijven onze leerkrachten alert op de ontwikkeling van deze gebieden. We benutten de interne expertise van onze Interne Begeleiders en Orthopedagoog waar nodig om een gebalanceerde groei te stimuleren.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De zorg en persoonlijke verzorging van onze leerlingen is een prioriteit op Basisschool De Stappen. Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij volgens de geldende protocollen, waarbij de leerkracht de primaire rol speelt. Onze Interne Begeleiders en Orthopedagoog bieden ondersteuning bij het signaleren en coördineren van eventuele specifieke behoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning bij Basisschool De Stappen

Ons Toekomstplan voor Leerlingontwikkeling

Basisschool De Stappen in Tilburg hecht veel waarde aan het bieden van passend onderwijs aan al onze leerlingen. We streven ernaar om elke student de ondersteuning te bieden die nodig is om succesvol te zijn, zowel op onderwijskundig als op sociaal-emotioneel vlak. Momenteel verkennen we actief nieuwe mogelijkheden om onze huidige ondersteuningsstructuren te versterken en uit te breiden. Een belangrijk focuspunt is het verbeteren van onze taalondersteuning, met name voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van Nederlands als tweede taal (NT2). We onderzoeken de haalbaarheid van een eigen taalschool, mogelijk in samenwerking met de wijk, om onze expertise op dit gebied te vergroten en een solide doorlopende leerlijn te garanderen. Daarnaast kijken we naar de ontwikkeling van een tussenvoorziening die gespecialiseerde, intensieve didactische en/of sociaal-emotionele ondersteuning kan bieden. Hierbij onderzoeken we ook de mogelijkheden om hulp te verlenen bij gedragsproblematiek die voortkomt uit bredere systeemproblematiek. Deze initiatieven sluiten naadloos aan bij de doelstellingen van 'In de Buurt Gebeurt het', een programma gericht op het bevorderen van passend onderwijs dicht bij huis. Meer gedetailleerde informatie over ons huidige ondersteuningsprofiel en onze ambities voor de toekomst vindt u in ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel. We nodigen u van harte uit om dit document te raadplegen voor een compleet beeld van hoe wij de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor Rekenen en Taal?

Bij Basisschool De Stappen zetten we vol in op het versterken van ons rekenonderwijs. We streven ernaar de doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 te optimaliseren, met speciale aandacht voor de overgang tussen groep 2 en 3. Dit doen we door gerichte professionalisering van leerkrachten, waarbij we de nadruk leggen op differentiëren en effectieve instructiemethoden, zoals Expliciete Directe Instructie (EDI). Daarnaast implementeren we moderne programma's zoals Bareka en Rekensprint om het automatiseren te verbeteren en kinderen op hun eigen niveau te laten werken. Voor taal en lezen focussen we op vloeiend lezen en begrijpend lezen (Close Reading), met als doel de resultaten te laten aansluiten bij de potentie van onze leerlingen. We integreren deze vaardigheden in ons thematisch onderwijs en zorgen voor een continue monitoring van de voortgang door middel van observaties en formatieve toetsing. Het verbeteren van het handelingsgericht werken is essentieel om beter aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van elk kind, met extra aandacht voor de cruciale overgangen in de onderbouw. Daarnaast ontwikkelen we een leerlijn Burgerschap, met pijlers als samenwerking, vriendelijkheid en authenticiteit, en implementeren we Digitale Geletterdheid in ons thematisch onderwijs, ondersteund door een werkgroep van de stichting. Dit alles met het doel een rijke leeromgeving te creëren waar theoretische kennis verbonden wordt met praktische toepassing.

Hoe realiseert Basisschool De Stappen haar onderwijsdoelen en kwaliteitsverbetering?

Onze school werkt volgens een heldere kwaliteitscyclus, geïntegreerd met de Xpect013 methodiek en het Ankermodel, om handelingsgericht werken en kwaliteitsbewustzijn te bevorderen. Jaarlijks stellen onze leerteams, specifiek voor rekenen, taal/lezen en uitdagend leren, plannen van aanpak op die de ambities voor schoolontwikkeling vastleggen. Deze plannen worden besproken, uitgevoerd en geëvalueerd binnen het team, met regelmatige besprekingen van de schoolanalyse en toetsresultaten. Onze studiedagen zijn gericht op de verdieping van pedagogisch-didactisch handelen, zodat we het onderwijsaanbod optimaal kunnen afstemmen op elk kind en een consistente leerlijn per vakgebied waarborgen. Leerteams en het managementteam bereiden deze dagen voor, vaak in samenwerking met externe experts, om zo eigenaarschap voor schoolontwikkeling te stimuleren. We voeren structureel co-reflectie uit, met zowel geplande als onaangekondigde klassenbezoeken, om de effectiviteit van onze afspraken en processen te evalueren en bij te sturen waar nodig. Dit alles wordt gedocumenteerd in een digitaal onderwijsportfolio, waarin we onze kwaliteit vanuit een breed perspectief verantwoorden en continu reflecteren op onze sterke punten en verbeterpunten.

Downloaden

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Start je Schoolcarrière bij De Stappen

Toelichting van de school

Basisschool De Stappen in Tilburg biedt een warm welkom aan alle jonge kinderen. Wij geloven in een sterke basis voor de toekomst, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van elk kind stimuleren. Ontdek hoe onze school een veilige en inspirerende omgeving creëert voor de eerste schooljaren, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Stappen extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

Bij Basisschool De Stappen in Tilburg hebben we speciaal aanbod ontwikkeld dat de ontwikkeling van het jonge kind optimaal ondersteunt. Dit varieert van educatieve spelletjes tot begeleide activiteiten, gericht op een soepele overgang naar het basisonderwijs. We zetten ons in om een stimulerende omgeving te bieden die aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen.

Bij Basisschool De Stappen in Tilburg hebben we speciaal aanbod ontwikkeld dat de ontwikkeling van het jonge kind optimaal ondersteunt. Dit varieert van educatieve spelletjes tot begeleide activiteiten, gericht op een soepele overgang naar het basisonderwijs. We zetten ons in om een stimulerende omgeving te bieden die aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen.

Professionele Kinderopvang
Uitgebreide Kindcentra

Met welke partners werkt Basisschool De Stappen samen voor het programma voor het jonge kind?

Basisschool De Stappen werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor het jonge kind te garanderen. Deze samenwerkingen met organisaties zoals Tierentijn en Norlandia verrijken onze programma's en zorgen voor een integrale aanpak van de ontwikkeling van uw kind. Samen bouwen we aan een stevige basis voor hun schoolcarrière.

Basisschool De Stappen werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor het jonge kind te garanderen. Deze samenwerkingen met organisaties zoals Tierentijn en Norlandia verrijken onze programma's en zorgen voor een integrale aanpak van de ontwikkeling van uw kind. Samen bouwen we aan een stevige basis voor hun schoolcarrière.

Team | Basisschool De Stappen in Tilburg | [2025] Schoolregister