
Schoolweging
De schoolweging van De Stappen Tilburg is 28,80 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.71% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en vergelijkbare scholen (96.37%). Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.38% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (48.6) maar lager dan vergelijkbare scholen (60.51%). De school presteert vooral sterk bij taalvaardigheid, mede door het taalstimuleringsprogramma dat sinds 2020 loopt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 19.05% havo/vwo en 16.67% vwo (totaal 35.72%), tegenover 29.54% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk valt het relatief hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen op (21.43% vs. 16.45% regio), wat aansluit bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Stappen Tilburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op individueel niveau vindt analyse plaats door de leerkracht bij leerlingen die: · op methodetoetsen onvoldoende scoren op een of meerdere onderdelen en/of · op Citotoetsen te weinig vaardigheidsgroei hebben gemaakt en/of · een vaardigheidsscore hebben van IV/V hebben · individuele ondersteuningsbehoeften hebben Groepsoverzichten In het groepsoverzicht wordt dit beschreven bij de specifieke onderwijsbehoeften van het betreffende vak of ontwikkelingsgebied of er wordt verwezen naar het toetsanalyse formulier van het betreffende vak dat in Parnassys wordt gezet. De daarbij behorende specifieke doelen, zijn terug te vinden in het groepsplan of individueel handelingsplan. De doelen gesteld vanuit de methode zijn daarbij leidend, de doelen vanuit Cito worden bij de toetsanalyses meegenomen. Cito Citotoetsen worden vanaf groep 3 digitaal afgenomen. Citotoetsen behorende bij het leerjaar worden in principe bij alle leerlingen afgenomen. Bij leerlingen met een eigen leerlijn kan hier in overleg met de intern begeleider van afgeweken worden. Als er aanpassingen worden gedaan bij de afname dan wordt hiervan een notitie gemaakt in Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 1.33% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 46.67% boven advies scoort. Deze uitzonderlijke resultaten tonen dat maatwerktrajecten en doorstroomgesprekken effectief zijn. De 'op advies'-score (52%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde (62.93%), wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij willen onze leerlingen een goed toegeruste ‘rugzak‘ mee geven zodat ze zo zelfstandig en gelukkig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij. Zoals eerder aangegeven in deze schoolgids monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling via KIJK in de groepen 1&2 en KANVAS in de groepen 3 t/m 8. LEES MINDER
we doen het SAMEN
we zijn VERANTWOORDELIJK
iedereen wil GROEIEN
Wat is de werkwijze van Basisschool De Stappen voor sociale ontwikkeling?
Binnen Basisschool De Stappen wordt het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) gebruikt, dat aansluit op de Kanjertraining. Voor de kleuters wordt KIJK gehanteerd om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. KanVAS helpt leerkrachten om leerlingen beter te begrijpen, te begeleiden en te ondersteunen in hun sociaal functioneren in de klas door middel van een sociogram, leerlingenvragenlijsten, docentvragenlijsten en pedagogische adviezen. Naar aanleiding van de uitslag kan de leerkracht in gesprek gaan met de leerling en de ouders, en afspraken maken over de aanpak en begeleiding. De sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 1-2 wordt gevolgd door middel van KIJK.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Stappen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Stappen gebruikt KIJK en KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Stappen?
Basisschool De Stappen gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.