
Schoolweging
De schoolweging van De Lochtenbergh is 37,62 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.0% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief hoge schoolweging. Het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen is 92.7%, wat de prestatienormen in perspectief plaatst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 31.7% ligt. Ondanks een complexe populatie (schoolweging 37.62) presteert de school beter dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 44.7%, maar hebben een lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een focus op praktisch onderwijs: 18.75% vmbo-b tegen 5.52% regionaal. Toch is ook 15.6% vmbo-(g)t en 18.75% havo-advies gebruikelijker dan gemiddeld. Praktijkonderwijs (0.12% regio) komt niet voor, wat past bij de relatief hoge doorstroom naar theoretische niveaus (32.8% havo/vwo).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lochtenbergh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school heeft een zorgsysteem waarin wij leerlingen goed in kaart brengen zodat zij zich zo veel mogelijk op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat ouders optimaal betrokken worden bij de ontwikkeling van hun kind. Om de vorderingen van uw kind goed te kunnen volgen tijdens de schoolloopbaan hanteren we in de groepen 1-2 het KIJK! Met behulp van KIJK! brengen we, op basis van observaties van de leerkrachten, de ontwikkeling van de leerlingen in kaart .Daarnaast maken we bij de kleuters gebruik van: Signaleringslijsten vanuit de rekendoelen Checklist letterkennis & invented spelling Signaleringslijst LIST Daarnaast gaan we dit jaar starten met het afnemen van IEP bij kleuters. We toetsen op rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging en technisch lezen. Deze toetsen worden geanalyseerd en de informatie gebruiken wij om zo de ontwikkeling van uw kind te kunnen volgen. Met het LVS is het mogelijk de resultaten van uw kind te vergelijken met eerder behaalde resultaten en met de resultaten van andere kinderen in ons land. Als eindtoets in groep 8 nemen wij de DIA-toets af. Tijdens de rapportgesprekken worden de resultaten van al deze toetsen en eventuele acties besproken. Naast het LVS maken wij ook gebruik van methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die afgenomen worden ter afsluiting van een blok of kern. De resultaten van deze toetsen ziet u als rapportcijfer terug op het rapport. Op onze school werken we planmatig. Zo kan er optimaal gewerkt worden aan het realiseren van de doelen. Deze doelen worden op groepsniveau opgesteld, dit noemen we streefdoelen. Elk half jaar worden deze streefdoelen opnieuw vastgesteld. We sluiten zoveel mogelijk aan bij wat ieder kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dit beschrijven wij in ParnasSys-LVS waarbij de belemmerende- en stimulerende factoren én de onderwijsbehoeften per leerling in kaart wordt gebracht. Deze onderdelen worden regelmatig aangevuld/bijgesteld wanneer nodig. Ook maken wij twee keer per jaar een groepsplan. Hierin wordt op basis van de leerlijn beschreven wat de groep het komende half jaar gaat leren en wat de groep nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken. Wij maken voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen een groepsplan. Individuele handelingsplannen zijn hierdoor slechts in uitzonderingsgevallen nodig. In het groepsplan worden alle leerlingen van een groep ingedeeld in een van de volgende instructieniveaus: Leerlingen die extra instructie nodig hebben na de basisinstructie Leerlingen die aan de basisinstructie voldoende hebben. Leerlingen die weinig instructie nodig hebben en naast het gewone werk behoefte hebben aan uitdaging.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wat wij met de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen willen bereiken, is dat zij steeds kunnen kiezen voor passend gedrag bij elke gelegenheid: Gedrag dat past bij de situatie van dat moment, bij de mensen waarmee ze te maken hebben en gedrag dat past bij henzelf. Wij streven ernaar de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen te begeleiden in een omgeving die gekenmerkt wordt door wederzijds respect, structuur en veiligheid. Daarbij moeten onze normen en waarden, vertaald in regels en afspraken de leerlingen houvast bieden. Wij zijn ons daarbij bewust van ons voorbeeldgedrag bij de vormgeving van ons pedagogisch schoolklimaat. Kinderen ontwikkelen zich in zijn totaliteit; binnen de begeleiding van die totale ontwikkeling willen wij specifiek aandacht besteden aan eigenschappen als zelfstandig- en zelfredzaamheid, gebaseerd op een reëel zelfbeeld, een gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid voor eigen handelen. Onze leerlingen werken alleen, maar ook samen. Competenties als samenwerken, doorzetten, jezelf motiveren, conflicthantering en goede omgangsvormen als hulpvaardigheid en vriendelijkheid zijn daarbij onontbeerlijk. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen pas tot ontwikkeling komen als het goed met hen gaat. Maar daar hebben wij niet alleen invloed op. Daarom hechten wij grote waarde aan de betrokkenheid van de ouders met de school. Samen willen wij kinderen respectvol leren omgaan met zichzelf, met anderen en met de wereld om hen heen. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijk
Veilig
Wat is de werkwijze van Basisschool De Lochtenbergh voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Lochtenbergh hanteert het programma 'De Vreedzame School' als basis voor het beleid inzake sociale veiligheid. Dit programma helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De school besteedt aandacht aan sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties, zoals positief omgaan met elkaar, democratische besluitvorming, constructieve conflictoplossing, verantwoordelijkheid nemen en openstaan voor verschillen. De school wil bijdragen aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Ongewenst gedrag, zoals pesten, wordt actief tegengegaan. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 beoordelen jaarlijks anoniem de sfeer en de lessen op school. De resultaten worden geanalyseerd en besproken, waarna acties worden ingezet, indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Lochtenbergh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Lochtenbergh gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).