Basisschool Basisschool Armhoefse Akker in Tilburg

Het team van Basisschool Armhoefse Akker in Tilburg

Current section: team
Spoordijk 68
5018 Tilburg

Zie hier hoe het team van Basisschool Armhoefse Akker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Armhoefse Akker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Armhoefse Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Armhoefse Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Armhoefse Akker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Armhoefse Akker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.6%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Armhoefse Akker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.9%)
Direct ondersteunend personeel (26.3%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Armhoefse Akker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool Armhoefse Akker

Ons Protocol voor Leerkrachtvervanging Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, beoordeelt de directie de benodigde duur van de vervanging. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen met behulp van onze interne flexibele schil van leerkrachten. Onze Prioriteit: Een Vaste Vervanger Indien een leerkracht uit onze eigen school beschikbaar is, zetten wij deze primair in voor de vervanging. Daarnaast benaderen we collega-leerkrachten binnen onze school om te vragen of zij bereid zijn extra uren te werken. Als laatste stap in de interne oplossing, doen we een aanvraag bij onze erkende vervangingspool. Creatieve Oplossingen bij Uitdagingen Mochten de interne en pool-gebaseerde oplossingen niet toereikend zijn, dan zoeken we naar creatieve en passende alternatieven. Dit kan betekenen dat we personeel intern wisselen of een onderwijsassistent inzetten. Een andere optie is het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen, maar dit is een uitzonderlijke maatregel die we slechts één dag toepassen om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten. Noodmaatregelen: Veiligheid Boven Alles In het uiterste geval, en enkel wanneer alle andere opties falen, kunnen leerlingen van een specifieke groep een dag thuis komen te zitten. Dit gebeurt conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. We informeren ouders hierover tijdig via e-mail, zodat zij alternatieve opvang kunnen regelen. Dit beleid is erop gericht de leerachterstand te minimaliseren en ouders op de hoogte te stellen van eventuele schoolvrije dagen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatievorm

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Armhoefse Akker: Specialisten en Expertise

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studieondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Taal- en Leesexpert

Toelichting van de school:

Op Basisschool Armhoefse Akker bieden we een breed scala aan ondersteuning om elke leerling te laten excelleren. Binnen ons basisondersteuningsaanbod zetten we onderwijsassistenten in alle groepen in. Zij versterken het gedifferentieerd werken, zodat elke leerling op zijn of haar niveau wordt uitgedaagd. Voor extra ondersteuning kunnen leerlingen rekenen op onze intern begeleider, taallees-expert, rekenexpert en talentbegeleider. Deze specialisten bieden gerichte interventies voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, behoefte hebben aan verdieping en verrijking, of een compacter leeraanbod wensen. De ondersteuning kan zowel binnen als buiten de klas plaatsvinden, op leerpleinen of in aparte lokalen, individueel of in kleine groepen. Onze school beschikt over een inspirerend Doe-lab voor praktische leerervaringen en een Plusklas voor hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast werken we samen met Peers013 voor de wijkgerichte ondersteuning van meer- en hoogbegaafde kinderen. Dyslexiebehandelingen vinden plaats op school in samenwerking met Opdidakt, en we bieden ook huiswerkbegeleiding onder leiding van een onderwijsassistent.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Coördinator Anti-pestbeleid
Expertisegroep Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Vertrouwenspersonen voor Leerlingen

Toelichting van de school:

Basisschool Armhoefse Akker hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. In groep 6 bieden we jaarlijks de Rots & Water training aan, verzorgd door een eigen professional. In groepen 7 en 8 wordt de Dramataal training door een externe professional gegeven. Onze samenwerking met School Maatschappelijk Werk zorgt voor wekelijkse ondersteuning op school. Bij extra ondersteuning werken we nauw samen met interne en externe experts om de specifieke behoeften van elk kind te identificeren. We bespreken hoe we de begeleiding binnen de school kunnen vormgeven en welke externe hulp, zoals via Toegang Tilburg of medische partners, passend is. Leerlingen kunnen ook rekenen op intensievere, individuele of kleinschalige begeleiding door een leerkrachtondersteuner. Onze aanpak richt zich op preventie en het creëren van een veilige leeromgeving. We bieden proactieve begeleiding om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken en een positief schoolklimaat te bevorderen. Leerlingen voelen zich gehoord en gesteund, wat essentieel is voor hun algehele welzijn en schoolsucces.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Armhoefse Akker stimuleren we de ontwikkeling van executieve functies met behulp van de autometafoor, die we in alle groepen toepassen. Leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning op dit gebied, kunnen rekenen op begeleiding van een leerkrachtondersteuner. Tevens is er een speciale time-out ruimte beschikbaar waar leerlingen in overleg met de leerkracht een rustmoment kunnen nemen. Voor verdere ondersteuning vindt er een overleg plaats met interne en externe experts om de best passende aanpak te bepalen. Hierbij wordt gekeken naar de mogelijkheden binnen de school, maar ook naar externe resources zoals Toegang Tilburg of medische professionals. De begeleiding kan intensiever worden door een leerkrachtondersteuner, gericht op bijvoorbeeld executieve functies, of door het Bovenschools OndersteuningsTeam. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, concentratie en een positieve werkethos. We bieden praktische strategieën en een gestructureerde omgeving die leerlingen helpt om hun leerdoelen te bereiken en hun schoolprestaties te verbeteren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Armhoefse Akker biedt een uitgebreid bewegingsprogramma met minimaal twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs door een vakleerkracht. Daarnaast organiseren we 'Sport na school', begeleid door dezelfde specialist. Dit zorgt voor een solide basis in de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. We monitoren de motorische ontwikkeling nauwkeurig met een observatiesysteem en zetten specifieke oefeningen in om de fijne motoriek te stimuleren, wat essentieel is voor taken als schrijven. Vroegtijdige signalering stelt ons in staat om tijdig de juiste ondersteuning te bieden, eventueel in overleg met een kinderfysiotherapeut. Samenwerking met ouders en medische professionals is hierbij cruciaal. Voor leerlingen met specifieke motorische behoeften stellen we een ontwikkelingsperspectief op. We onderzoeken, in samenspraak met medische specialisten, de impact op het leerproces en de schoolorganisatie. Mogelijk vragen we een onderwijs- of zorgarrangement aan via het samenwerkingsverband of de gemeente om optimale ondersteuning te garanderen.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Armhoefse Akker volgen we strikte protocollen voor medische handelingen. Alle medische zorg wordt uitgevoerd na expliciet overleg en toestemming van de ouders, conform ons protocol medisch handelen. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen. Daarnaast beschikt onze school over meerdere getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) die adequaat kunnen handelen in noodsituaties. Hun aanwezigheid draagt bij aan een veilige schoolomgeving waarin zowel leerlingen als personeel zich beschermd voelen. Onze toewijding aan medische zorg en persoonlijke verzorging betekent dat we alert zijn op de individuele behoeften van elke leerling. We zorgen voor een omgeving waarin medische afspraken naadloos aansluiten bij het onderwijs en waarin leerlingen zich zowel fysiek als emotioneel veilig voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
lift
leerpleinen waar kinderen buiten het lokaal kunnen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Armhoefse Akker

Onze Visie op Inclusief Onderwijs en Leerlingontwikkeling

Bij Basisschool Armhoefse Akker geloven we in een stimulerende en inclusieve leeromgeving waar elk kind zich welkom en veilig voelt. Wij bieden kinderen van 4 tot 13 jaar een doorlopend leerprogramma met professionele begeleiding. Ons doel is om iedere leerling, ongeacht hun individuele behoeften, de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. We koesteren positieve verwachtingen en focussen op de unieke mogelijkheden van ieder kind, binnen de context van de groep en de school. De veiligheid van zowel leerlingen als professionals staat hierbij altijd voorop. Ons streven is om elk kind te voorzien van de nodige ondersteuning voor volledige participatie in het onderwijs. Ouders en verzorgers zijn hierin onze essentiële partners. Wij gaan graag met u in gesprek om te waarborgen dat onze school de meest geschikte leerplek blijft voor uw kind. Optimale leerresultaten worden bereikt doordat: De leerkracht een veilige omgeving creëert en alle leerlingen uitdaagt; Het team continu van en met elkaar leert; De school de zorg monitort en leerkrachten effectief ondersteunt. Basisschool Armhoefse Akker is aangesloten bij Samenwerkingsverband Plein 013. Plein 013 bundelt de krachten van basisscholen in Tilburg en omgeving om een passend onderwijsaanbod te garanderen voor alle basisschoolleerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. We geven hierbij de voorkeur aan onderwijs binnen de reguliere basisschool. Ouders, leerkrachten en leerlingen zijn de kernpartners in dit proces. Voor een naadloze afstemming werken we nauw samen met aanvullende ondersteuningspartners. Contactgegevens Plein 013: Adres: J. Asselbergsweg 38, 5026 RR Tilburg Telefoon: 013 - 2100130 E-mail: info@plein013.nl Toekomstige uitbreiding van onze ondersteuningscapaciteiten: In de komende jaren investeert Basisschool Armhoefse Akker in de opleiding van een gedragsspecialist en een expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Hiermee versterken we onze capaciteit om nog beter aan te sluiten bij de diverse onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Armhoefse Akker

Wat zijn de Doelen van ons Schoolplan (2023-2027)?

Ons schoolplan, geldig van 2023 tot 2027, is te verkrijgen bij de directie van Basisschool Armhoefse Akker. Centraal in ons plan staat burgerschapsonderwijs. Dit programma ontwikkelt leerlingen tot actieve, democratische wereldburgers. We bieden kennis en vaardigheden aan die hen stimuleren eigen opvattingen te vormen en een democratische houding te ontwikkelen. Ons onderwijs leert kinderen om op een respectvolle, zelfbewuste manier om te gaan met elkaar en de samenleving. Burgerschap is onlosmakelijk verbonden met onze kernwaarden: respect, vertrouwen en veiligheid. Het is onze pedagogische taak om kinderen te leren hoe ze prettig kunnen spelen, leren en leven. Hierbij gaan we uit van verschillen, die we zien als verrijkend voor de wereld. Door te leren over diversiteit, ontwikkelen leerlingen begrip voor elkaar en de wereld. Op school ontmoeten kinderen elkaar, ook met verschillende levensvisies, en gaan ze in gesprek. Dit verbreedt hun blik en stimuleert reflectie op eigen normen en waarden. We leren hen kritisch denken, initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen. Democratische processen, waarbij elke stem telt, worden gestimuleerd. Gezien de complexe en snelle maatschappij, leren onze leerlingen probleemoplossend, sociaal en weerbaar te zijn. De precieze doelen zijn vastgelegd in het nieuwe schoolplan (2023-2027), dat ook visueel is weergegeven. We conformeren ons aan dit plan en integreren burgerschap in alle vakgebieden. We zetten de methode Blink Wereld in voor onze oriënterende vakken, inclusief Blink Lezen ter bevordering van leesmotivatie. Deze methode behandelt thema's als onderlinge omgang, klimaat en natuur. Cultuureducatie is een vast onderdeel, gecoördineerd door onze kennisgroep Cultuur met een Interne Coördinator Cultuur (ICC). Samenwerking met het Cist zorgt voor aansluitende activiteiten, waaronder beeldende vorming, drama, kunstgeschiedenis, museumbezoek en muziek met de methode '1,2,3 ZING' en samenwerking met Fontys Academy of the Arts. Daarnaast gebruiken we Dramataal voor groepen 7 en 8, een methode gericht op sociaal-emotioneel welbevinden. Dramataal bevordert begrip, verbinding en plezier, met focus op veiligheid, autonomie en openheid. Dit leidt tot betere resultaten, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Ouderbijeenkomsten versterken de verbinding met hun kind. Ons jaarplan focust dit schooljaar op het jonge kind, pedagogisch handelen, rekenen en taal-lezen, thematisch werken en rapportage. Neem contact op met de directie voor meer informatie.

Hoe Realiseert Basisschool Armhoefse Akker Haar Onderwijsdoelen?

Op Basisschool Armhoefse Akker hanteren we een planmatige en cyclische aanpak, gericht op het behalen van onze onderwijsdoelen. Ons kwaliteitsdenken is geborgd in drie kernvragen die we continu stellen: Wat gaat goed? Wat kan beter? Wat moet beter? Deze vragen leven niet alleen bij de directie en het MT, maar staan ook centraal in elke kennisgroep. We monitoren leerresultaten nauwgezet en stellen ambitieuze, doch realistische normen. Zo streven we ernaar dat 60% van onze leerlingen scoort op niveau I of II. We zorgen dat alle leerlingen minimaal referentieniveau 1F behalen aan het einde van groep 8, met een ambitie van bijna 70% op niveau 1S en 2F. Deze referentiedoelen worden vastgesteld met behulp van methodegebonden toetsen en ons leerlingvolgsysteem (LOVS). Om leerlingen mede-eigenaar te maken van hun leerproces, delen we onze normen en doelen met hen. Dit bevordert hun betrokkenheid en begrip van wat we samen willen bereiken. Een helder beeld van de leerdoelen stelt leerlingen in staat om zich optimaal te ontwikkelen. Onze kwaliteits-cyclus, inclusief de bijbehorende bijlage, is te vinden onder 'missie en visie'.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen in Tilburg

Toelichting van de school

Basisschool Armhoefse Akker ontwikkelt zich tot een volwaardig kindcentrum. We optimaliseren momenteel de samenwerking met Kinderopvang Armhoefse Akker. Ons ultieme doel is een naadloze ontwikkeling voor uw kind, van 0 tot 13 jaar. Samen met kinderopvang en onderwijs werken we de komende jaren aan deze doorgaande lijn. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met diverse kinderopvangcentra, zoals de Tierelier en andere locaties van Xpect Kinderopvang. In onze kleutergroepen staat spelend leren centraal. We werken thematisch aan de SLO-doelen voor jonge kinderen. De klaslokalen zijn ingericht met diverse speelhoeken, die we samen met de kinderen vormgeven. Dit sluit perfect aan bij hun belevingswereld en stimuleert spelenderwijs de ontwikkeling. Daarnaast bieden we in de kleutergroepen ook doelgericht aanbod aan in de kring. Hierbij maken kinderen kennis met letters, vormen, kleuren, maar leren ze ook belangrijke sociale vaardigheden en omgangsvormen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Armhoefse Akker voor jonge kinderen?

Onze basisschool biedt diverse extra activiteiten en leermogelijkheden speciaal voor de jongste leerlingen. Dit omvat een rijke leeromgeving waarin spelend leren centraal staat, met aandacht voor zowel brede ontwikkeling als specifieke leervaardigheden.

Onze basisschool biedt diverse extra activiteiten en leermogelijkheden speciaal voor de jongste leerlingen. Dit omvat een rijke leeromgeving waarin spelend leren centraal staat, met aandacht voor zowel brede ontwikkeling als specifieke leervaardigheden.

Kinderopvang Armhoefse Akker
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Basisschool Armhoefse Akker
Ontwikkeling tot kindcentrum

Met welke partners werkt Basisschool Armhoefse Akker samen voor het jonge kind?

We werken nauw samen met Kinderopvang Armhoefse Akker om een doorgaande ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een geïntegreerd kindcentrum waar onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten.

We werken nauw samen met Kinderopvang Armhoefse Akker om een doorgaande ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een geïntegreerd kindcentrum waar onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten.

Team | Basisschool Armhoefse Akker in Tilburg | [2025] Schoolregister