Basisschool Armhoefse Akker
Spoordijk 68
5018 GH Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
23.98
Spreiding
4.98

De schoolweging van Armhoefse Akker is 23,98 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend met 96,94% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisdoelen behalen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,47% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 58,9% ligt maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 67,66%. Dit past bij de schoolweging en laat ruimte voor verbetering, vooral in rekenvaardigheden waar de score 4,6% achterblijft bij taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 30% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 16% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt niet voor (0% vs. 1,01% regio), wat wijst op een sterke focus op theoretische leerwegen. Opvallend is het lage percentage vmbo-b/k advies (2%), terwijl dit landelijk op 5,52% ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsArmhoefse AkkerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Van elke afzonderlijke leerling en van ieder leerjaar wordt op Armhoefse Akker een dossier bijgehouden. Die dossiers worden opgeslagen in het computerprogramma ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Voortdurend wordt, in eerste instantie door de groepsleerkracht, nagegaan of het door ons gegeven onderwijs aansluit op de mogelijkheden en de behoeften van het kind. Om onderwijs op maat te kunnen bieden, wordt er regelmatig getoetst. Het meten en vergelijken van leerprestaties is een goed middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er verandering nodig is in de manier en het tempo van lesgeven. De toetsen zijn ook nodig om te bekijken of bepaalde leerlingen extra hulp of speciale aandacht nodig hebben. Behalve methode gebonden toetsen en toetsen die leerkrachten zelf samenstellen, maken we ook gebruik van landelijke toetsen van het Cito Leerling- en Onderwijs Volgsysteem (Cito-LOVS). Hierdoor krijgen we een objectief beeld van de kwaliteit van ons onderwijs, omdat deze toetsen de resultaten meten, los van de methodes die wij op onze school gebruiken. De toetsen die we afnemen zijn ontwikkeld door de CITO-groep. Bij al deze toetsen is er een landelijk vastgestelde normering. Daardoor wordt het mogelijk om uw kind te vergeleken met: ¦ zichzelf (bv. leest het kind meer woorden dan bij de vorige test) ¦ de andere kinderen in de groep ¦ een landelijke normgroep (hoe brengt het kind het eraf wanneer het vergeleken wordt met andere kinderen van dezelfde leeftijd).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven advies – ruim hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 8,89% zit onder advies, wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. Deze cijfers passen bij het geïntensiveerde leerlingvolgsysteem dat de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn bepaald in schooljaar 2022-2023; Tijdens een studie2daagse met het hele team zijn we gekomen tot 3 kernwaarden die passen bij onze visie op school. Veiligheid: Zowel kinderen, leerkrachten als ouders moeten zich veilig kunnen voelen op school. Hiervoor zorgen we doordat we hierover regelmatig met elkaar de dialoog aan gaan. Ouders worden ook betrokken bij het sociaal welbevinden van hun kind(eren). Jaarlijks wordt er ook een monitor sociale veiligheid afgenomen onder de kinderen vanaf groep 6 t/m 8. Daarnaast zijn de ouder-kind gesprekken van groot belang voor ons. Hierbij gaat u, 2x per jaar, onder begeleiding van de leerkracht, in gesprek met uw kind. Vertrouwen: Vertrouwen is een breed begrip. Voor ons betekent het in elk geval dat we geloven in de kinderen en dat ze, op basis van vertrouwen, respectvol omgaan met elkaar en met de spullen van school. Door vertrouwen te geven krijgen we het ook terug. Daarbij zorgen we voor een goede balans tussen vertrouwen geven maar ook laten zien dat het vertrouwen waar gemaakt wordt. Respect: Wij communiceren met elkaar op basis van respect. We streven naar openheid met respect voor ieder kind, ouder en teamlid. Iedereen is anders en die erkende ongelijkheid mag er ook zijn bij ons op school. We zijn open, stellen ons kwetsbaar op en leren elkaar daardoor echt kennen. Hierdoor weten we wat we van elkaar mogen verwachten. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Armhoefse Akker voor sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool Armhoefse Akker heeft tijdens een studiedag in schooljaar 2021-2022 drie kernwaarden vastgesteld: respect, veiligheid en vertrouwen. In de groepen 1-2 wordt gebruik gemaakt van KIJK! om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters in kaart te brengen. Er wordt kritisch bekeken of KIJK! het juiste instrument is of dat een ander instrument beter aansluit bij de visie. In schooljaar 2022-2023 is de enquêtetool van Vensters ingezet in de groepen 6 tot en met 8 om de sociale veiligheid te meten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Armhoefse Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Armhoefse Akker gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK! en PO Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Armhoefse Akker?

Basisschool Armhoefse Akker gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en Dramataal.