
Schoolweging
De schoolweging van Antares is 38,51 , met een spreiding van 4,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taalbeheersing en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31,7% ligt. Hoewel dit percentage lager is dan het landelijk gemiddelde (44,7%), toont het aan dat de school succesvol differentieert binnen een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar theoretische leerwegen: 32% vmbo-(g)t/havo en 24% havo/vwo (tegen 10,3% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1% regionaal). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Antares | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden er toetsen van IEP afgenomen in groep 3 t/m 8. Ze worden afgenomen in januari/februari en mei/juni. Deze ontwikkeling kunt u zien in de leerlinganalyse van ParnasSys die tijdens de rapportbespreking met u bekeken wordt. In groep 1 en 2 werken wij met KIJK. De leerlingen worden geobserveerd met betrekking tot hun ontwikkeling. Deze ontwikkeling wordt in de KIJK lijn getoond en met u besproken tijdens de rapportbespreking in groep 1 en 2. De resultaten van IEP worden drie keer per jaar door de leerkracht, directeur en Ib'er besproken in een groepsbespreking in september, maart en juni. Hier wordt een plan van aanpak gemaakt voor alle leerlingen. Deze aanpak wordt verwerkt in de groepsplannen en een breinkaart. Zie onze ondersteuningsroute op de website voor alle gedetailleerde stappen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,56% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk beeld. Het percentage onderadvisering (22,22%) ligt weliswaar boven het landelijk gemiddelde (11,81%), maar dit kan verklaard worden door de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op intensieve monitoring om deze tendens te keren.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een geschikte manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de maatschappij. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, elkaar helpen, elkaar vertrouwen, plezier hebben en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij als Antares willen onze leerlingen een goed toegeruste ‘rugzak‘ mee geven zodat ze zo zelfstandig en gelukkig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij. We werken aan burgerschapsvorming. Burgerschap Op onze school is veel aandacht voor burgerschap. Wij willen kinderen maximale mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen en zo hun eigen plaats te vinden in de samenleving. Wij geven ieder kind, elke dag opnieuw, kansen om een stralende ster te zijn. Daarin vinden we het belangrijk dat kinderen leren “een goede burger” te zijn. - Jezelf en je talenten leren ontdekken en jezelf durven zijn. - Elkaar respecteren en waarderen zoals we zijn. - Op een fijne en respectvolle manier met elkaar omgaan. - Open zijn, met elkaar praten en elkaar écht leren kennen. - Ontdekken hoe de wereld om ons heen in elkaar zit en hoe we daar op een positieve manier aan kunnen bijdragen. Burgerschap is een manier van omgaan met elkaar. Als Kanjerschool is dat terug te zien in ons hele onderwijs. In de Kanjerlessen, in de manier waarop we met elkaar dingen bespreken, hoe we dingen oplossen en hoe we met elkaar omgaan. Het is ook terug te zien in de samenwerking met kinderen en ouders die we zo belangrijk vinden. Samen leren we om “goede burgers” te zijn. We doen dit vanuit een open communicatie en respect voor elkaar. Ook in de samenwerking met alle partners in de wijk is burgerschap een belangrijke factor. Samen zorgen we voor een wijk waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om burgerschap nog extra aandacht te geven praten we over allerlei onderwerpen in de klas, dingen die we zelf meemaken, onderwerpen die in het nieuws komen en thema’s waar we nieuwsgierig naar zijn. Op deze manier is burgerschap verweven in onze hele school. LEES MINDER
Vertrouwen
Samenwerken
Plezier
Wat is de werkwijze van Basisschool Antares voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Antares gebruikt KIJK voor groep 1-2 en KANJER voor groep 3 t/m 8. Twee keer per jaar worden vragenlijsten ingevuld en met leerlingen besproken indien nodig. In groep 1-2 wordt KIJK door de leerkrachten ingevuld. In groep 3 t/m 5 wordt de lijst van Kanjer door de leerkrachten ingevuld. In groep 6 t/m 8 wordt de lijst van Kanjer door de leerkracht en leerling ingevuld. De uitkomsten worden twee keer per schooljaar met de VCP-er en CSV-er/Ib'er besproken. Een plan van aanpak wordt gemaakt indien nodig. Zie voor meer details het sociale veiligheidsplan op de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Antares om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Antares gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Antares?
Basisschool Antares gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Dramataal.