OBS Tiendeveen
Molenweg 4b
7936 PB Tiendeveen

Schoolweging

Schoolweging
31.18
Spreiding
5.28

De schoolweging van Het Hoeltien is 31,18 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 71,11% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert OBS Tiendeveen onder de inspectienorm van 85%. Dit wijst op uitdagingen in basisvaardigheden, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 95,23%, wat een belangrijk aandachtspunt vormt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het percentage leerlingen dat het streefniveau haalt ligt met 20% duidelijk onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit vereist aandacht, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,18). De score is weliswaar 19,99%, maar dit blijft significant lager dan het landelijk gemiddelde van 55,36%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op praktisch georiënteerde leerwegen: 42,86% vmbo-b en 28,57% vmbo-k. Toch is er ook ruimte voor theoretische routes, met 14,29% vmbo-(g)t en 14,29% vwo-adviezen. Dit contrast met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 18,61% vwo-advies wordt gegeven, onderstreept de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet HoeltienGemeente AmsterdamNederland
LIB172.16162.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces en worden gebruikt om het leren van leerlingen doelgericht te ondersteunen. Voor de dagelijkse evaluatie maken we gebruik van Momento. Hiermee volgen leerkrachten continu de voortgang van leerlingen en kunnen ze snel inspelen op leerbehoeften. Voor de middellange termijn worden doelenplanners ingezet. Deze bieden een overzicht van de leerdoelen per periode en ondersteunen een gestructureerde aanpak. Twee keer per jaar worden de resultaten van de Cito-toetsen geanalyseerd om de voortgang op langere termijn te monitoren. Op basis van deze analyses worden waar nodig interventies ingezet om leerlingen extra ondersteuning te bieden. Ouders worden actief geïnformeerd over de voortgang en eventuele aanvullende ondersteuning, zodat zij betrokken blijven bij het leerproces van hun kind.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Historisch gezien toont de school wisselende resultaten. In 2017-2018 stroomde 40% van de leerlingen door naar havo/vwo, maar recentere data zijn beperkt. De coronajaaren (2020-2022) laten volledige uitstroom naar 'overig' zien, wat mogelijk duidt op aangepaste advisering. Structurele monitoring is nodig voor actueel inzicht.

Sociale ontwikkeling

Wij willen onze leerlingen ondersteunen in hun sociale en emotionele ontwikkeling omdat we ze sociale en maatschappelijke competenties gunnen. Ons streefdoel is dat alle leerlingen sociaal gedrag (leren) vertonen. We zien het als team als een inspanningsplicht om leerlingen te begeleiden in deze ontwikkeling, onderwijs aan te bieden en (extra) ondersteuning te verlenen waar nodig, zodat ze belangrijke sociale vaardigheden leren. Dat doen we met behulp van de Vreedzame school De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor verschillen tussen mensen. Elke week wordt er een les behandeld. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van OBS Tiendeveen voor sociale ontwikkeling?

OBS Tiendeveen start elk schooljaar met de Gouden Weken. De school werkt met de methode 'De Vreedzame School', die kinderen helpt om hun emoties en gedrag beter te begrijpen en te beheersen. Deze methode leert hen dat sociaal vaardig gedrag handig en fijn is. Soms wordt ook 'Kids' Skills' ingezet, een benadering die problemen ziet als vaardigheden die ontwikkeld moeten worden. De leerkracht speelt een belangrijke rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling en is zich bewust van zijn voorbeeldrol. Ouders en leerlingen worden geïnformeerd en betrokken. De school evalueert systematisch de effecten van het pedagogisch en didactisch handelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Tiendeveen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Tiendeveen gebruikt de vragenlijst sociale veiligheid WMK en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Tiendeveen?

OBS Tiendeveen gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.