Alle basisscholen in Tiendeveen
Tiendeveen, een hecht en rustig dorp gelegen in de provincie Drenthe en onderdeel van de gemeente Hoogeveen, biedt een overzichtelijke en gemeenschapsgerichte onderwijsomgeving voor jonge gezinnen. Het dorp beschikt over één basisschool die een centrale rol speelt in de lokale gemeenschap. Deze school verzorgt dagelijks onderwijs aan 49 leerlingen. Deze kleinschaligheid zorgt voor een intieme sfeer waarin persoonlijke aandacht voor het individuele kind en een sterke band tussen school, leerlingen en ouders centraal staan, wat bijdraagt aan een vertrouwde en ondersteunende leeromgeving.
1
Aantal basisscholen
49
Leerlingen
71.11%
Fundamenteel niveau
20.00%
Streefniveau
31.18
Schoolweging
Onderwijsconcepten in Tiendeveen
De enige basisschool in Tiendeveen hanteert een onderwijsconcept dat in officiële registraties wordt gecategoriseerd als 'Overige'. Dit betekent in de praktijk dat de school doorgaans regulier, gangbaar basisonderwijs aanbiedt, zonder zich exclusief te verbinden aan een specifieke, landelijk bekende onderwijspedagogische stroming zoals Montessori, Dalton, Jenaplan of Freinet. De focus ligt op een breed en gebalanceerd curriculum, waarbij beproefde en effectieve lesmethoden en didactische werkvormen worden ingezet om de landelijk vastgestelde kerndoelen te bereiken. Dit type onderwijs is vaak flexibel en pragmatisch ingesteld, nauw aansluitend bij de behoeften van de leerlingen en de lokale gemeenschap, en gericht op het bieden van een degelijke, veelzijdige en toegankelijke educatieve basis voor alle leerlingen.
Denominaties in Tiendeveen
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in Tiendeveen
Alle reguliere basisscholen in Tiendeveen
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Tiendeveen
De basisschool in Tiendeveen heeft een gemiddelde schoolweging van 31.18. Deze waarde ligt iets boven het vaak gehanteerde landelijke gemiddelde van circa 29.75. De schoolweging is een indicator die inzicht geeft in de sociaaleconomische en culturele achtergrond van de leerlingenpopulatie, en daarmee de potentiële extra ondersteuningsbehoeften die leerlingen kunnen hebben. Een schoolweging van 31.18 suggereert dat de school te maken heeft met een leerlingenpopulatie die, gemiddeld genomen, specifieke aandachtspunten of uitdagingen met zich mee kan brengen in vergelijking tot de gemiddelde Nederlandse school. Dit benadrukt de belangrijke rol van de school in het bieden van passend en zorgzaam onderwijs aan een diverse groep leerlingen binnen de specifieke context van een landelijk dorp.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Tiendeveen
Wat betreft de onderwijsresultaten, laat de school in Tiendeveen zien dat gemiddeld 71.11% van de leerlingen het fundamentele niveau voor basisvaardigheden zoals taal en rekenen beheerst. Dit percentage illustreert de toewijding en de inspanningen van de school om elke leerling een solide en noodzakelijke educatieve basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan. Op het meer uitdagende streefniveau, dat beoogt leerlingen boven het basisniveau uit te tillen, behaalt de school een gemiddelde score van 20.0%. Hoewel deze cijfers wellicht verschillen van landelijke gemiddelden, die vaak door grotere scholencomplexen in stedelijke gebieden worden beïnvloed, is het essentieel deze te interpreteren binnen de context van een zeer kleinschalige dorpsschool. Hier ligt de focus vaak op individuele groei, het maximaliseren van het potentieel van elke leerling binnen de eigen, unieke leerlingengroep, en het waarborgen van een veilige overstap naar het vervolgonderwijs.
Conclusie over basisscholen in Tiendeveen
Samenvattend biedt Tiendeveen met haar ene basisschool een onderwijservaring die gekenmerkt wordt door kleinschaligheid en een sterke verankering in de lokale gemeenschap. Als openbare school staat zij open voor alle kinderen en vervult zij daarmee een cruciale, verbindende rol in het sociale weefsel van het kleine dorp. Hoewel de schoolweging en bepaalde gemiddelde resultaten de specifieke demografische en sociaaleconomische context van een landelijke, kleinschalige onderwijssetting weerspiegelen, levert de school een fundamentele bijdrage aan de cognitieve en sociale ontwikkeling van haar leerlingen. Met een breed scala aan schooladviezen, die de diversiteit van haar leerlingen reflecteert, bereidt zij hen voor op passende vervolgopleidingen, waarmee de school een essentiële pijler vormt binnen de leefgemeenschap van Tiendeveen.