Basisschool Rotondaschool in Tiel

Het team van Rotondaschool in Tiel

Current section: team
Hondsroos 2
4007 Tiel

Zie hier hoe het team van Rotondaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rotondaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rotondaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Rotondaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rotondaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rotondaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (36.8%)
35-45 jaar (10.5%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rotondaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rotondaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Personeel op de Rotondaschool: Altijd Deskundige Begeleiding

Op de Rotondaschool staan we garant voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer onze toegewijde leerkrachten en onderwijsondersteuners door verlof of andere omstandigheden tijdelijk afwezig zijn, zorgen wij voor een naadloze overgang. Uw kind kan rekenen op gekwalificeerde vervanging. We maken hiervoor gebruik van een zorgvuldig samengestelde pool van professionele invallers. Deze specialisten zijn bekend met onze school en onze onderwijsmethoden, zodat uw kind altijd de aandacht en begeleiding krijgt die het verdient. Daarnaast lossen we waar mogelijk vervangingen intern op. Dit betekent dat collega's met de juiste expertise de les overnemen. Zo waarborgen we de kwaliteit en de vertrouwde omgeving voor alle leerlingen van de Rotondaschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Ondersteunende Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

6

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekenspecialist
Ervaren Remedial Teacher voor gerichte hulp
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Expert voor Intensieve Leermodules

Toelichting van de school:

Op de Rotondaschool stellen we de leerbehoeften centraal. Middels nauwkeurige observaties en analyse van leerresultaten identificeren we de specifieke ondersteuningsbehoeften van elke leerling. Dit stelt ons in staat om effectieve en op maat gemaakte leertrajecten te ontwerpen, die bijdragen aan de academische vooruitgang van uw kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden als Prioriteit

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welbevinden
Intern Begeleider voor emotionele ondersteuning

Toelichting van de school:

Het welbevinden van onze leerlingen is van het grootste belang aan de Rotondaschool. We besteden dagelijks aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Leerkrachten bespreken proactief leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied met onze toegewijde intern begeleider, om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Wij monitoren dagelijks het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van onze leerlingen aan de Rotondaschool. Dit doen we om tijdig ondersteuning te kunnen bieden waar nodig. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op deze gebieden, worden besproken door de leerkracht met de intern begeleider en de gedragsspecialist, wat resulteert in gerichte interventies.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leerervaringen

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor fysieke vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs observeert en begeleidt de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen tijdens de gymlessen. We werken nauw samen met kinderfysiotherapeuten en speltherapeuten. Deze samenwerking zorgt voor een holistische aanpak, waarbij we de fysieke gezondheid en motorische vaardigheden van kinderen optimaliseren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan de Rotondaschool verbonden zijn, waarborgen wij de gezondheid en persoonlijke verzorging van onze leerlingen. De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Gelderland-Zuid volgt de ontwikkeling en gezondheid van leerlingen gedurende hun schoolcarrière. Voor specifieke medische handelingen op school, gebruiken we een gedetailleerd formulier 'Afspraken met betrekking tot het uitvoeren van medische handelingen op school', beschikbaar gesteld door de directie en in te vullen door ouders/verzorgers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Theaterruimte
Werkplekken
Plusklas De Leerkuil
Ondersteuningslokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op de Rotondaschool

Gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel van Basisschool Rotondaschool

Op de Rotondaschool bieden we elke leerling de kans om zich optimaal te ontwikkelen. Ons uitgebreide Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft nauwkeurig hoe wij omgaan met de diverse onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. U vindt het volledige profiel op Scholen op de kaart en op onze eigen website. Wij signaleren vroegtijdig leer- en gedragsproblemen. De leerkracht is uw eerste aanspreekpunt. Samen met de intern begeleider (IB-er) zorgen wij voor een passend ondersteuningsplan. De IB-er coördineert de zorg en werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om de ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Ons onderwijs is ingericht op vijf zorgniveaus, van basisaanbod tot specialistische begeleiding. We streven ernaar dat elke leerling zijn of haar persoonlijke doelen behaalt, met minimaal het behalen van de 1F-doelen van het basisonderwijs. Niveau 1: Basis. Het basisaanbod omvat het reguliere lesprogramma, afgestemd op de kerndoelen. Leerkrachten bieden onderwijs op maat met reguliere lesmaterialen en methodes. Denk hierbij aan aangepaste instructie binnen de klas. Niveau 2: Zorg in de klas. Naast het reguliere klassikale onderwijs ontvangen leerlingen lichte ondersteuning van de leerkracht of een leraarondersteuner. Deze ondersteuning wordt gedocumenteerd, en waar nodig wordt een handelingsplan opgesteld. Niveau 3: Zorg extra. Op dit niveau wordt een extra specialist ingeschakeld voor advies en ondersteuning. Hoewel de zorgvraag niet per se zwaarder is dan op niveau 2, zijn er meer professionals betrokken. Niveau 4: Zorg plus. Leerlingen op dit niveau hebben een specifiekere zorgvraag waarvoor een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt opgesteld. Niveau 5: Verwijzing naar S(b)o. Voor kinderen met complexe onderwijs- of gedragsproblematiek is plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs mogelijk. Indien de ondersteuning tot en met niveau 4 onvoldoende resultaat oplevert, adviseren wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan te vragen bij het samenwerkingsverband, wat kan leiden tot plaatsing op een S(b)o-school. Zorgstructuur en Jaarlijkse Planning. Het schooljaar is verdeeld in drie ondersteuningsperiodes van circa 12 weken. Voorafgaand aan elke periode vinden overleggen plaats tussen ondersteunend personeel en de IB-er om zorgleerlingen te bespreken en de ondersteuningsplannen voor de komende periode te formuleren. Dit kan individuele begeleiding of groepsondersteuning inhouden, afhankelijk van de leerdoelen en beschikbare expertise. Ondersteuning op Maat: Taal, Lezen en Rekenen. Bij lees- en spellingsproblemen bieden we gerichte hulp. In de onderbouw gebruiken we het programma Bouw! preventief voor leesontwikkeling. Ons dyslexieprotocol garandeert passende compensaties, zoals extra tijd en hulpmiddelen, voor leerlingen met een dyslexieverklaring. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van de methode WIG 5, die differentiatie op drie niveaus biedt. Extra uitdaging wordt geboden met RekenXL en RekenRoute. Voor eventuele hiaten zetten we Bareka in. Met SKOR volgen we het protocol ERW&D voor ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie. Hoogbegaafdheid: De Leerkuil. Hoogbegaafde leerlingen kunnen deelnemen aan onze Plusklas 'De Leerkuil'. Via het DHH-protocol signaleren en diagnosticeren we potentiële deelnemers. 'De Leerkuil' stimuleert samenwerking, overleg en kritisch denken, waarbij leren plezierig wordt gemaakt door het aanpakken van persoonlijke leerdoelen en het verleggen van grenzen. De plaatsing wordt bepaald door de leerkracht, de specialist hoogbegaafdheid en de IB-er. Toekomstvisie en Ambities. De Rotondaschool streeft ernaar de begeleiding van alle leerlingen continu te verbeteren. We werken groepsdoorbrekend aan rekenen en begrijpend lezen. Technisch lezen wordt ondersteund door tutoren uit hogere groepen. Leraarondersteuners bieden ondersteuning in alle groepen, en onze plusklas 'De Leerkuil' begeleidt leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Onze focus ligt op kernvaardigheden zoals taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. We bevorderen doelgericht lezen, schrijven, spreken en luisteren. Bij rekenen ligt de nadruk op kritisch denken en probleemoplossing. Burgerschapsonderwijs richt zich op maatschappelijke normen en waarden. Digitale vaardigheden worden ontwikkeld met aandacht voor technologie. Didactisch Handelen en Zelfverantwoordelijk Leren. We bieden de leerstof van kernvakken klassikaal aan, met aandacht voor individuele verschillen. Verwerkingsopdrachten worden gedifferentieerd aangeboden op drie niveaus. Ons klassenmanagement is gericht op voorbereiding, materiaalgebruik en een gestructureerd rooster. We zorgen voor aansluiting bij de onderwijsbehoeften van de leerling, effectieve instructie volgens het IGDI-model, een balans tussen denken en doen, en aandacht voor diverse leerstrategieën. Vanaf groep 1 stimuleren we zelfverantwoordelijk leren, waarbij zelfredzaamheid en eigenaarschap centraal staan. Schoolklimaat en Sociale Veiligheid. Een veilige leeromgeving is essentieel voor ontwikkeling. De leerkracht speelt hierin een cruciale rol. Dagplanningen zorgen voor voorspelbaarheid. De Kanjertraining, die door al ons personeel wordt gevolgd, versterkt de sociale vaardigheden van leerlingen en vormt de basis van ons antipestbeleid. We monitoren de sociale ontwikkeling nauwgezet. Opbrengsten en Evaluatie. De brede ontwikkeling van leerlingen staat centraal. We volgen de voortgang via observaties, gesprekken, methodegebonden en onafhankelijke toetsen, met gebruik van de leerlingvolgsystemen Inzichtelijk (groep 1/2) en ParnasSys (groep 3-8). Twee keer per jaar evalueren we de resultaten en stellen we, indien nodig, verbeterplannen op om de kwaliteit van ons onderwijs te borgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Hoogwaardige Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan Rotondaschool

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor 2023-2027?

Elke basisschool streeft continu naar onderwijskwaliteitsverbetering met behulp van een strategisch schoolplan. De Rotondaschool, gelegen in Tiel, hanteert een schoolplan voor de periode 2023-2027 waarin ons onderwijsbeleid en innovatieplannen gedetailleerd zijn vastgelegd. Dit kwaliteitsinstrument communiceert onze positie en ambities op gebieden zoals onderwijskwaliteit, toekomstgericht leren, professionele samenwerking en maatschappelijk engagement. Het schoolplan implementeert de strategische doelstellingen van SKOR op schoolniveau en voldoet aan de vereisten van de onderwijsinspectie. Onze prioriteiten voor het komende schooljaar omvatten de implementatie van de nieuwe taal- en spellingmethode 'Taaljacht' voor groepen 4-8, de invoering van nieuwe beleidsplannen voor burgerschap en mediawijsheid/digitale geletterdheid, de implementatie van het leerlingvolgsysteem DIA, en de verdere ontwikkeling van passend en inclusief onderwijs, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Hoe realiseren we onze educatieve doelstellingen jaarlijks?

De doelstellingen uit ons vierjarige schoolplan worden jaarlijks vertaald naar concrete actiepunten in ons jaarplan. Dit jaarplan wordt opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd, waarbij de behaalde resultaten verantwoording afleggen aan het bestuur en de Medezeggenschapsraad (MR). Het jaarplan operationaliseert de SKOR-ambities tot schoolspecifieke doelen voor de Rotondaschool, inclusief meetbare resultaten. Jaarlijkse managementafspraken tussen de directeur-bestuurder en schooldirecteur formaliseren deze doelstellingen en het beleid. De managementrapportage, die de resultaten over zeven maanden en de laatste vijf maanden van het schooljaar bespreekt, evalueert de voortgang ten opzichte van het jaarplan. Hierin reflecteren we op wat behouden, versterkt of vernieuwd moet worden om in te spelen op veranderende omstandigheden en toekomstige uitdagingen, met een focus op continuïteit en innovatie.

Ontwikkeling van het Jonge Kind: Start met Succes op de Rotondaschool

Toelichting van de school

De Rotondaschool in Tiel zet zich in voor een optimale start voor ieder kind. Hoewel wij geen formele Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbieden, geloven we sterk in een doorlopende ontwikkelingslijn. Daarom onderhouden we nauwe banden met lokale kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze samenwerking met onder andere Kinderopvang KaKa en peuterspeelzaal Bontebaai zorgt voor een soepele overdracht van informatie over de ontwikkeling van uw kind. Hierdoor kunnen wij als basisschool optimaal aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen die instromen in groep 1 en 2. Wij stimuleren kinderen om deel te nemen aan peuteropvang. Pedagogisch medewerkers ondersteunen hierbij spelenderwijs de ontwikkeling, met aandacht voor luisteren, zorgvuldig omgaan met materialen en sociaal samenspel. Een goede start, waar wij als school graag aan bijdragen, legt de basis voor levenslang leren. In ons gebouw heeft Kinderopvang KaKa twee groepen: één voor 0-4 jarigen en één voor 4-6 jarigen. Voor kinderen van 7-12 jaar is er opvang in ons Integraal Kindcentrum (IKC) 'de Stater'. Dit integrale aanbod versterkt de continuïteit en de positieve ontwikkeling van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft de Rotondaschool voor jonge kinderen?

De Rotondaschool faciliteert een naadloze doorstroom van kinderopvang naar basisonderwijs. Door nauwe samenwerking met kinderopvangpartners zorgen wij voor een optimale ontwikkeling en voorbereiding van jonge kinderen op hun schoolcarrière. Dit omvat een goede informatie-uitwisseling en een stimulerende omgeving.

De Rotondaschool faciliteert een naadloze doorstroom van kinderopvang naar basisonderwijs. Door nauwe samenwerking met kinderopvangpartners zorgen wij voor een optimale ontwikkeling en voorbereiding van jonge kinderen op hun schoolcarrière. Dit omvat een goede informatie-uitwisseling en een stimulerende omgeving.

Kinderopvang Tiel
Kindcentrum Tiel

Met welke partners werkt de Rotondaschool samen voor het jonge kind?

De Rotondaschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in Tiel. Onze partners zijn onder meer Kinderopvang KaKa en peuterspeelzaal KRBV Bontebaai, beiden met een vestiging in of nabij onze school. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente ontwikkelingslijn voor jonge kinderen.

De Rotondaschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in Tiel. Onze partners zijn onder meer Kinderopvang KaKa en peuterspeelzaal KRBV Bontebaai, beiden met een vestiging in of nabij onze school. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente ontwikkelingslijn voor jonge kinderen.

Kinderopvang KaKa Tiel
Peuterspeelzaal KRBV Bontebaai
Team | Rotondaschool in Tiel | [2025] Schoolregister