
Schoolweging
De schoolweging van Rotondaschool is 29,86 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,4% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een theoretische focus: 18% vwo en 16% havo/vwo, tegenover 14% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie, passend bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rotondaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met het leerlingvolgsysteem Inzichtelijk (groep 1/2) en ParnasSys (groep 3 t/m 8) brengen wij de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun basisschooltijd in kaart. Naast observaties in de klas gebruiken we vanaf groep 3 ook de methode-onafhankelijke en diagnostische volgtoetsen die door DIA zijn ontwikkeld. Hiermee kunnen we naast de voortgang van de individuele leerling ook de voortgang van de groep meten. We vergelijken dit met het landelijk gemiddelde. In groep 8 wordt de DIA-doorstroomtoets afgenomen. Monitor De resultaten op groepsniveau worden 2x per schooljaar geanalyseerd en besproken met het team. De uitkomsten van de analyse worden gebruikt om ons onderwijs te verbeteren. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het onderwijskundig jaarplan. Opbrengstgesprekken Drie keer per jaar worden opbrengstgesprekken gehouden met leerkracht, teamleider onderwijs en directie. In dit gesprek worden ambitiedoelen voor de verschillende vakgebieden besproken en worden behaalde resultaten geëvalueerd. Indien nodig worden verbeterplannen opgesteld en uitgevoerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: slechts 2,08% tegenover 11,81% landelijk. 35,42% van de leerlingen presteert boven advies, wat het effect onderstreept van de intensieve adviesprocedure waarbij groep 7 en 8 leraren, de IB'er en directeur gezamenlijk beslissen. De school hanteert hierbij een ontwikkelingsgerichte benadering.
Sociale ontwikkeling
De Rotonda is een school die kinderen laat stralen en bijdraagt aan hun optimale en brede ontwikkeling door hen, in samenwerking met ouders en omgeving, kennis te laten maken met de wereld. Met bekwaamheid en betrokkenheid zetten wij ons in voor de ontwikkeling en vreugde van de kinderen. We doen dit vanuit vertrouwen in het kind en in onszelf. Wij streven ernaar om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de wereld om hen heen en we willen kinderen een gelukkige schooltijd bieden: we willen hen laten stralen op onze school. LEES MINDER
vertrouwen
plezier
persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van de Rotondaschool voor sociale ontwikkeling?
De Rotondaschool besteedt aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, waarbij kennis, vaardigheden en een juiste houding centraal staan. De school werkt met de Kanjertraining, een methode die een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert, zowel op school als thuis. De Kanjeraanpak omvat een lessenserie in alle groepen en biedt een gemeenschappelijke taal om kinderen te helpen zich sociaal-emotioneel competent te voelen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVas).
Welke registratievorm(en) gebruikt de Rotondaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rotondaschool gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rotondaschool?
De Rotondaschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.