Openbare Basisschool de Regenboog
Mr. Rinkstraat 19
4005 VH Tiel

Schoolweging

Schoolweging
36
Spreiding
5.78

De schoolweging van De Regenboog Tiel is 36,00 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90.9% score op het fundamenteel niveau overstijgt de school duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze consistente basiskwaliteit sluit aan bij de beschreven focus op maatwerk en groepsbalans.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.24% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32.8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor gevorderde leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies laat een brede spreiding zien: 23.53% praktijkonderwijs/vmbo-k adviezen en 11.76% vwo-adviezen. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (47.06% vmbo-k/-(g)t en vmbo-(g)t/havo), wat past bij een gedifferentieerde leerlingenpopulatie. Ten opzichte van vergelijkbare scholen zijn de vwo-adviezen lager (11.76% vs. 18.61% landelijk).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog TielGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het begin van het schooljaar en aan het midden van het schooljaar. De resultaten van deze toetsen gebruiken wij als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd, namelijk op leerling-, groeps- en schoolniveau. Dit doen we met behulp van de 5-D systematiek van Data, Duiden, Doelen, Doen en Delen. De conclusies die wij hieruit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continu te verbeteren. Met behulp van een tweejaarlijkse analyse van de leerresultaten (CITO) en pedagogische observaties (ZIEN!) wordt op cyclische wijze gewerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau in het VO, tegen 62.93% landelijk. Geen enkele leerling zit structureel onder advies (0% vs. 11.81% gemiddeld). De 25% die boven advies presteert, reflecteert de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het voortraject met NIO-testen en IEP-doorstroomtoets.

Sociale ontwikkeling

We zijn allemaal verschillend en dat is onze kracht! Ieder kind is uniek en wij vinden het belangrijk dat leerlingen op school ervaren wat dit betekent. Iedereen heeft verschillende talenten en verdient de kans om deze te ontdekken en optimaal te ontwikkelen binnen een veilige, rustige en inspirerende leeromgeving. Wij gaan voor het begeleiden van de ontwikkeling van onze leerlingen in de breedste zin van het woord. We doen dat vanuit een sterke betrokkenheid bij kinderen. Dit betekent dat ons onderwijs is afgestemd op de behoefte, interesses en talenten van het individuele kind. Daarnaast ontdekken kinderen wat de kracht van verschil is en wat het oplevert wanneer ze op een respectvolle wijze samen vieren, spelen, leren en werken. Zo worden zij in staat gesteld om met een stevige basis, vol vertrouwen in zichzelf en de ander, de overstap te maken naar het vervolgonderwijs en een eigen plek vinden in de samenleving. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Open staan voor verschillen

Democratisch burgerschap

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Regenboog is al meer dan 10 jaar een Vreedzame School. Dit is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap. Kinderen worden gehoord en krijgen een stem, en leren democratisch burger te zijn.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Regenboog gebruikt Kijk!, Zien, de veiligheidsthermometer en de vragenlijst sociale veiligheid WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Regenboog?

Openbare Basisschool de Regenboog gebruikt de Vreedzame School en Meidenvenijn als methoden voor sociaal-emotioneel leren.