De Bataaf in Tiel

Het team van De Bataaf in Tiel

Current section: team
Aardbeivlinder 60
4007 Tiel

Zie hier hoe het team van De Bataaf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Bataaf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Bataaf bij jullie?

Ontdek hoe goed De Bataaf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Bataaf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Bataaf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Bataaf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Bataaf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool De Bataaf: Zekerheid voor Elke Leerling

Op Basisschool De Bataaf begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Onze toegewijde teamleden genieten soms van welverdiend verlof, zoals compensatieverlof. Bij onverwachte of geplande afwezigheid van een leerkracht of medewerker, zetten wij direct alles op alles om een deskundige en passende vervanging te regelen. Uw kind kan rekenen op een consistente leeromgeving. We streven ernaar dat elke schooldag optimaal benut wordt, met gekwalificeerde professionals die de lessen en begeleiding voortzetten. Dit zorgt voor een stabiele en vertrouwde sfeer in de klas.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Bataaf hebben we het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en werken we in units. We gaan uit van de ontwikkeling van het kind en niet van de methode. In unit 1 zitten kinderen van 4 - 7 jaar, in unit 2 zitten kinderen van 7 - 9 jaar en in unit 3 zitten kinderen van 9 - 13 jaar.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool De Bataaf

7

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Bataaf
Orthopedagoog Tiel
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist Basisschool
Beeld en Brein Specialist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Bataaf in Tiel ontvangen leerlingen gespecialiseerde instructie op het gebied van taal en rekenen. Elke unit heeft vaste leerkrachten met expertise in deze vakgebieden, die gerichte instructie geven aan kleine groepjes leerlingen (3-8 kinderen) op hun individuele niveau. Dit zorgt voor optimale leerresultaten en een afgestemde aanpak. Indien de leerontwikkeling ondanks deze extra ondersteuning achterblijft of het welzijn van een kind in het geding is, kan een gespecialiseerde onderwijsvorm overwogen worden. In dergelijke gevallen kan een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd. Dit geldt ook als de school niet de benodigde specifieke ondersteuning kan bieden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Bataaf
Orthopedagoog Tiel
Hoogbegaafdheid Specialist
Alle leerkrachten en coaches

Toelichting van de school:

Het welbevinden van de kinderen staat centraal op De Bataaf. Dagelijks worden sociaal-emotionele aspecten besproken binnen de unitteams. De intern begeleider en orthopedagoog zijn nauw betrokken bij het KiVa-team, waar kinderen met sociaal-emotionele uitdagingen worden geanalyseerd. De toegewezen coach is verantwoordelijk voor de communicatie met zowel het kind als de ouders, en stelt indien nodig een plan van aanpak op. Als de sociaal-emotionele ontwikkeling stagneert of het welzijn van een leerling onvoldoende is, zelfs na extra ondersteuning, kan een gespecialiseerde onderwijssetting nodig zijn. Hiervoor kan een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd, vooral wanneer de school de benodigde intensieve zorg niet kan bieden.

3

Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Bataaf
Orthopedagoog Tiel
Alle leerkrachten en coaches

Toelichting van de school:

Basisschool De Bataaf bevordert de betrokkenheid en een proactieve werkhouding bij alle leerlingen. We hanteren de driehoek van ruimte, tijd en criteria voor autonomie, en het 4-sporenbeleid voor differentiatie in zelfsturing. De intern begeleider en orthopedagoog evalueren regelmatig de voortgang van leerlingen met elk unitteam. De coach van de leerling coördineert de communicatie met kind en ouders, en ontwikkelt een plan van aanpak indien nodig. Mocht de ontwikkeling van een leerling ondanks de geboden ondersteuning stagneren, of het welzijn onvoldoende zijn, dan kan gespecialiseerd onderwijs in een andere setting overwogen worden. Hiervoor kan een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd, met name als de school niet kan voorzien in de specifieke, intensievere ondersteuningsbehoeften.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Beeld en Brein Specialist Beelddenken

Toelichting van de school:

De specialist Beeld en Brein Beelddenken op De Bataaf is deskundig op het gebied van didactiek, pedagogiek en diagnostiek gerelateerd aan beelddenken. Deze specialist kan beelddenken diagnosticeren en leerlingen begeleiden met effectieve, talentgerichte leerstrategieën. De specialist biedt individuele coaching om de leerontwikkeling te optimaliseren. Indien de sociaal-emotionele ontwikkeling stagneert of het welzijn van een leerling onvoldoende is, kan een meer gespecialiseerde onderwijsvorm noodzakelijk zijn. Een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) kan dan worden aangevraagd, vooral wanneer de school de specifieke ondersteuningsbehoefte niet kan vervullen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Gelderland-Zuid monitort de ontwikkeling en gezondheid van onze leerlingen gedurende hun schooltijd, in opdracht van de gemeente. Meer details over hun ondersteuning bij ontwikkeling, gezondheid en opvoeding vindt u in hoofdstuk 4.5 'Extra informatie - Praktische zaken'. De Bataaf hanteert een formulier 'Afspraken medische handelingen op school', dat verkrijgbaar is bij de directie en door ouders/verzorgers ingevuld dient te worden. Mocht de ontwikkeling van een leerling ondanks extra ondersteuning stagneren of het welzijn onvoldoende zijn, dan kan een gespecialiseerde onderwijssetting uitkomst bieden. Een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) kan worden aangevraagd indien de school de benodigde intensieve begeleiding niet kan bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Alleen- en samenwerkplekken
Stilwerklokaal
Atelier voor handvaardigheid en techniek
Bewegend leren op het schoolplein en met Lü Intera

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Bataaf

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Basisschool De Bataaf gaat over op een vernieuwend onderwijsconcept, gericht op individuele kindontwikkeling. Deze transitie van leerstofjaarklassen naar flexibele units stelt ons in staat om beter in te spelen op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel, met alle details over onze aanpak, vindt u op Scholen op de Kaart (www.scholenopdekaart.nl). Toekomstige Ondersteuningsambities: De Bataaf streeft ernaar om kinderen, met en zonder extra ondersteuningsbehoefte, nog beter te begeleiden. Dit doen we door continu te investeren in ons onderwijsaanbod en onze didactische werkwijzen. Beleidsterrein: Aanbod en Afstemming van Leren Wij waarborgen betekenisvol onderwijs door een diversiteit aan vakgebieden, werkvormen en verdieping, geïntegreerd in onze IPC-thema's. Een rijke, uitdagende leeromgeving stimuleert de ontwikkeling van basisvaardigheden zoals taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Taalontwikkeling omvat doelgericht lezen, schrijven, luisteren, spreken en effectieve gespreksvoering. Rekenen richt zich op kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Burgerschap cultiveert basisnormen en -waarden, essentieel voor onze samenleving. Digitale vaardigheden bereiden kinderen voor op de technologische toekomst. Leerlingen volgen hun eigen leerlijn, met instructie die hierop is afgestemd. Een stimulerende leeromgeving nodigt uit tot actieve betrokkenheid en uitdaging. Beleidsterrein: Didactisch Handelen en Instructie Onze leerkrachten zetten bewust in op vernieuwend leerkrachthandelen, passend bij ons moderne onderwijsconcept. Door effectief gebruik van lesmaterialen en het stellen van gerichte didactische en pedagogische vragen, begeleiden we kinderen naar zelfstandig en zelfverantwoordelijk leren. Beleidsterrein: Schoolklimaat en Sociale Veiligheid De Bataaf garandeert een veilige en positieve schoolomgeving. Al onze medewerkers zijn getraind in het KiVa-programma en verzorgen wekelijkse KiVa-lessen in de basisgroepen. Tijdens informatieavonden voor ouders delen we inzichten over gewenst en ongewenst gedrag en de werking van het KiVa-programma, ter bevordering van sociale veiligheid. Beleidsterrein: Leeropbrengsten en Evaluatie Wij bevorderen een sfeer waarin brede ontwikkeling centraal staat, gemeten aan de hand van leerlijnen. Adaptieve, kindgerichte toetsing en het gebruik van het Leerlingvolgsysteem IEP (inclusief methodeonafhankelijke en doorstroomtoetsen) sluiten naadloos aan bij ons onderwijsconcept. Voor de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen implementeren we continue verbeterplannen, evalueren we de voortgang en borgen we de resultaten voor optimale leeropbrengsten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Innovatief Schoolplan op De Bataaf

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2027?

Op Basisschool De Bataaf in Tiel stellen we ambitieuze doelen voor de periode 2024-2027. Ons schoolplan focust op continue verbetering van ons leerstofaanbod met een rijke leeromgeving, uitstekend begrijpend lezen en specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We zetten in op toekomstgericht onderwijs, de algemene kwaliteit van ons onderwijs en een sterke professionele leercultuur. Daarnaast ondernemen we maatschappelijk, waarbij we ons unitonderwijs continu optimaliseren qua organisatie en structuur. Kinderen en leerkrachten creëren samen een stimulerende sfeer waarin brede ontwikkeling centraal staat. We volgen elk kind nauwgezet en betrekken ouders en leerlingen actief bij het leerproces. Door gerichte didactische en pedagogische vragen te stellen, begeleiden we kinderen naar zelfstandig en zelfverantwoordelijk leren. Ons onderwijs blijft betekenisvol door verdieping in nieuwe IPC-thema's. Het proces van aanvankelijk lezen is geïntegreerd in de thema's, met speciale nadruk op begrijpend lezen als integraal onderdeel van ons IPC-onderwijs. Elke leerkracht werkt continu aan vernieuwend leerkrachtgedrag, geëvalueerd en gereflecteerd tijdens studiedagen. We voldoen strikt aan wettelijke toetsingsnormen en gebruiken het adaptieve leersysteem Gynzy voor dagelijkse vorderingsanalyses, waardoor we de groei van elk kind nauwkeurig volgen en stimuleren. Burgerschapsvorming integreren we via KiVa voor sociale vaardigheden, normen en waarden, en via taalonderwijs voor discussie en meningsvorming. IPC-thema's over democratie, wereldreligies en duurzaamheid verrijken dit. Actieve deelname aan de Kinderraad en Leerlingenraad van Tiel versterkt de betrokkenheid en het burgerschap van onze leerlingen.

Hoe realiseren we de onderwijsdoelen van De Bataaf?

Het schoolplan van Basisschool De Bataaf fungeert als de basis voor onze beleidscyclus en dient als essentieel referentiekader voor zowel interne als externe verantwoording. Onze SchoolKind (SKOR) ambities worden vertaald naar concrete, schoolspecifieke doelstellingen in het Jaarplan. Deze jaarlijkse doelstellingen omvatten de kerngebieden: Kwaliteit van Onderwijs, Toekomstgericht Onderwijs, Professionele Cultuur en Maatschappelijk Ondernemerschap. De directie voert tweemaal per jaar beleidsgesprekken met de directeur-bestuurder en de SKOR-staf om de voortgang te bespreken en het beleid te formaliseren in het Jaarplan. In de managementrapportage verantwoorden we de behaalde resultaten en gemaakte keuzes ten opzichte van de plannen uit het Jaarplan. We identificeren speerpunten voor continuïteit en ontwikkeling, en anticiperen op veranderende omstandigheden en toekomstige uitdagingen. De rapportage beantwoordt cruciale vragen: wat behouden we, wat versterken we, en wat vernieuwen we om ons onderwijs continu te verbeteren?

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Bataaf

Toelichting van de school

Basisschool De Bataaf zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Hoewel wij geen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbieden, faciliteren wij een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Wij onderhouden sterke samenwerkingsverbanden met lokale kinderopvang en peuterspeelzalen, waaronder KaKa in ons schoolgebouw. Deze samenwerking garandeert een soepele informatie-uitwisseling over de ontwikkeling van uw kind, wat essentieel is voor een doorlopende leerlijn. Wij geloven dat de peuteropvang een waardevolle plek is waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Onze partners stimuleren hierbij sociale vaardigheden, respect voor materialen en gezamenlijk spel. Door deze structurele samenwerking waarborgen we een consistente en stimulerende omgeving die de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal ondersteunt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Bataaf voor jonge kinderen?

Basisschool De Bataaf bevordert de ontwikkeling van jonge kinderen door nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties. Dit zorgt voor een optimale overdracht en afstemming van leerdoelen, zodat uw kind een vliegende start maakt in groep 1 en 2.

Basisschool De Bataaf bevordert de ontwikkeling van jonge kinderen door nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties. Dit zorgt voor een optimale overdracht en afstemming van leerdoelen, zodat uw kind een vliegende start maakt in groep 1 en 2.

Kinderopvang en Peuteropvang
Doorlopende Ontwikkelingslijnen
Samenwerking met Kindcentra

Met welke kinderopvangpartners werkt De Bataaf samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Kinderopvang KaKa, gevestigd in ons schoolgebouw. Deze samenwerking is gericht op het waarborgen van een soepele overgang en een gedeelde visie op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Wij werken nauw samen met Kinderopvang KaKa, gevestigd in ons schoolgebouw. Deze samenwerking is gericht op het waarborgen van een soepele overgang en een gedeelde visie op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | De Bataaf in Tiel | [2025] Schoolregister