De Bataaf in Tiel

De resultaten van De Bataaf in Tiel

Current section: resultaten
Aardbeivlinder 60
4007 Tiel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Bataaf, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Bataaf bij jullie?

Ontdek hoe goed De Bataaf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Bataaf

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een streefwaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die uniform is voor alle basisscholen in Nederland. Deze data toont aan dat Basisschool De Bataaf met trots haar leerlingen voorbereidt, waarbij de prestaties op dit cruciale niveau worden gemonitord om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties Leerlingen Basisschool De Bataaf

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school. Dit geeft inzicht in hoe Basisschool De Bataaf presteert ten opzichte van de op maat gemaakte ambitie, wat essentieel is voor de continue ontwikkeling van ons onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Bataaf?

Ontvang een helder schooladvies voor het voortgezet onderwijs bij De Bataaf in Tiel. Onze groep 8 leerlingen maken in februari 2026 de doorstroomtoets, een belangrijke stap naar de middelbare school. Het tijdpad voor het schooladvies is zorgvuldig gepland: in januari 2026 ontvangen leerlingen een voorlopig advies. Na de doorstroomtoets in februari, volgt uiterlijk op 24 maart het definitieve advies. De centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs is van 25 tot en met 31 maart, waarna uiterlijk 12 mei het definitieve toelatingsbesluit van de middelbare school bekend is. De Bataaf stelt het schooladvies samen op basis van de leerresultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS), waardevolle input van collega's zoals de intern begeleider, en een grondige evaluatie van de werkhouding en het algehele beeld van de leerling. Dit proces waarborgen we door open gesprekken met leerlingen en ouders over het schooladvies. In januari en februari krijgen leerlingen van groep 7 tijdens de voortgangsgesprekken een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit biedt hen en hun ouders de kans om zich rustig te oriënteren op mogelijke vervolgstappen na de basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Optimale Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Bataaf

Bij Basisschool De Bataaf geloven we dat kinderen die zich prettig en veilig voelen, zich optimaal ontwikkelen. Welbevinden en betrokkenheid zijn de sleutels tot succes. Wij staan klaar om te ontdekken wat uw kind motiveert en bezighoudt, zodat we naadloos kunnen aansluiten bij hun individuele behoeften en belevingswereld. Samen met u als ouder en onze partners in kinderopvang, zorg, sport en cultuur, creëren we een ondersteunend netwerk. Dit stelt ons in staat om kinderen te begeleiden tot zelfstandige, sociale en competente individuen. Welbevinden is een fantastische basis, maar echte ontwikkeling en leren vereisen meer: betrokkenheid. Betrokkenheid is de staat waarin een kind volledig opgaat in een activiteit, wat zichtbaar is in hun concentratie en enthousiasme. Kinderen zijn van nature gemotiveerd om te leren en te ontdekken, vooral in het gebied waar nieuwe uitdagingen liggen, net buiten hun huidige kunnen. Deze diepe betrokkenheid is de motor voor groei. Door welbevinden en betrokkenheid als leidraad te nemen, ontvangen we voortdurend waardevolle feedback over onze lesmethoden en interacties, wat ons helpt onze aanpak continu te verbeteren. Een positieve benadering van gedrag bevordert een harmonieuze en veilige sfeer in de klas en op de hele school. Op De Bataaf koesteren we deze positieve kijk en focussen we ons op de onbegrensde ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. Een veilige leeromgeving waarin kinderen zich gesteund voelen, is essentieel voor hun groei en welzijn.

Grote Sociale Veiligheid voor alle leerlingen

Stimuleren van Betrokkenheid en Welbevinden

Een Positieve Benadering in het onderwijs

Hoe stimuleert Basisschool De Bataaf de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze aanpak op De Bataaf is gestoeld op kernwaarden zoals Grote Sociale Veiligheid, Betrokkenheid & Welbevinden, en een Positieve Benadering. Wij erkennen dat kinderen op diverse manieren leren. Daarom is onze leeromgeving flexibel ingericht met speciale instructieplekken, overlegruimtes, stilte werkplekken en thematische hoeken. De functie van elke ruimte is duidelijk, zodat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en welke regels gelden. Bewegend Leren integreren we actief in ons onderwijs om de ontwikkeling te bevorderen. We streven naar een rijke leeromgeving waar vertrouwen en individuele talenten centraal staan. Elke leerling wordt gezien en krijgt de ondersteuning die nodig is. Kinderen worden aangemoedigd om hun eigen leerpad te volgen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Leerkrachten bieden persoonlijke begeleiding, gerichte instructie en uitdagende opdrachten. We maken gebruik van diverse werkvormen en zetten Gynzy in voor rekenen, taal en spelling. Gynzy is een adaptief digitaal platform dat elk kind stimuleert om het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast hanteren we het International Primary Curriculum (IPC), een thematisch en creatief lesprogramma voor kinderen van 4-12 jaar. Het IPC richt zich op zaakvakken en creatieve ontwikkeling, met duidelijke leerdoelen en een focus op 21e-eeuwse vaardigheden. Dit eigentijdse programma bevordert effectief leren door actieve betrokkenheid, doelgericht werken aan kennis en vaardigheden, en het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Het programma besteedt ook aandacht aan internationale perspectieven en culturele diversiteit. De thema's vormen een samenhangende leerlijn. Voor het monitoren van de sociale ontwikkeling maken we gebruik van IEP-toetsen, die een leergerichte aanpak hanteren. IEP is een digitaal volgsysteem dat niet alleen taal en rekenen bijhoudt via referentieniveaus en leerlijnen, maar ook de leerhouding, nieuwsgierigheid en samenwerkingsvaardigheden van leerlingen evalueert.

Welke tools en methoden gebruikt De Bataaf voor het meten van sociale vooruitgang?

Basisschool De Bataaf monitort sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:

  • KiVa-vragenlijst, observaties, en een gestructureerd 4-sporenbeleid

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Bataaf?

Op Basisschool De Bataaf zetten we de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren:

  • KiVa

Inspectierapport Basisschool De Bataaf: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool De Bataaf in Tiel geniet het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat de inspectie geen significante tekortkomingen heeft geconstateerd in de kwaliteit van ons onderwijs. Wij zetten ons dagelijks in voor continue verbetering van ons onderwijsleerproces. Systematische opbrengstmonitoring en data-analyse vormen de basis voor onze onderwijsontwikkeling. Op basis van deze gegevens passen we ons onderwijs aan om optimale leerresultaten te garanderen. De professionaliteit en deskundigheid van ons onderwijspersoneel zijn hierbij van cruciaal belang. In het inspectiebezoek van januari/februari 2022, dat zowel De Bataaf als De Rotondaschool omvatte, onderzocht de inspectie de besturing van Stichting Katholieke Onderwijsbelangen Rivierenland (SKOR) op onderwijskwaliteit, financieel beheer en de bijdrage aan de kerndoelen van het onderwijs conform het Onderzoekskader 2021. Het bestuur van SKOR toont een sterke betrokkenheid bij de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen. Zij brengen de voortgang systematisch in kaart en ondernemen actie bij geconstateerde achterstanden, zoals bij tegenvallende rekenresultaten. Wat gaat er goed bij SKOR en onze scholen? Het bestuur beschikt over een robuust kwaliteitszorgsysteem met planmatige en cyclische werkprocessen, inclusief het gebruik van audits. De visie van de stichting wordt breed gedragen en is zichtbaar vertaald naar schoolniveau, waarbij schooldirecteuren ervaren ruimte en autonomie voor eigen initiatieven. SKOR voert een actief personeelsbeleid (HRM) met een doordachte plaatsing van medewerkers, wat leidt tot doorgroeimogelijkheden. Tevens is het financieel beheer effectief en wordt de maatschappelijke opdracht voor Passend Onderwijs serieus genomen met een solide zorgstructuur. Verbeterpunten voor het bestuur: Het bestuur kan de strategische doelen scherper formuleren, inclusief concrete eindpunten en evaluatiemomenten, en deze beter koppelen aan de meerjarenbegroting. Verbeterpunten uit audits moeten duidelijker worden vastgelegd in afspraken voor effectieve evaluatie. Verduidelijking van rollen, zoals die van de intern begeleider, en de eventuele overlap met andere functies, is wenselijk. Een betere balans tussen autonomie en controle voor scholen kan worden bereikt door scherpere evaluaties van doelen en resultaten. In toekomstige jaarverslagen kan de impact van middelen voor passend onderwijs en de resultaten van intern toezicht helderder worden toegelicht. Conclusie van de inspectie: Er zijn geen specifieke onderdelen geïdentificeerd die verbetering behoeven. De inspectie zal het bestuur van SKOR opnieuw onderzoeken in de volgende vierjaarlijkse cyclus.

Resultaten | De Bataaf in Tiel | [2025] Schoolregister