CBS Prins Willem-Alexander in Tiel

Het team van CBS Prins Willem-Alexander in Tiel

Current section: team
Grotebrugse Grintweg 16
4005 Tiel

Zie hier hoe het team van CBS Prins Willem-Alexander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Prins Willem-Alexander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Prins Willem-Alexander bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Prins Willem-Alexander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS Prins Willem-Alexander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS Prins Willem-Alexander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.4%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (24.1%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (20.7%)
&ge;65 jaar (6.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS Prins Willem-Alexander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.3%)
Direct ondersteunend personeel (30%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Prins Willem-Alexander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij CBS Prins Willem-Alexander

Bij CBS Prins Willem-Alexander begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of nascholing, kan voorkomen. Om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zijn we aangesloten bij IPPON, een professionele organisatie die gespecialiseerd is in het regelen van leerkrachtvervanging voor diverse schoolbesturen. IPPON streeft ernaar om voor elke les een gekwalificeerde vervanger te vinden. In periodes met veel uitval, zoals tijdens een griepepidemie, kan dit echter een uitdaging zijn. In dergelijke situaties hanteren we een zorgvuldig stappenplan om de impact op onze leerlingen te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een veilige en leerzame omgeving. We zullen u proactief informeren via ons ouderportaal over eventuele wijzigingen en bieden waar mogelijk interne oplossingen. Indien nodig, zorgen we voor opvang van uw kind, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over de verzorging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt met 3 leergemeenschappen: de onderbouw (groep 1-3), de middenbouw (groep 4-5) en de bovenbouw (groep 6-8). Naast het onderwijsaanbod in de jaargroepen werken deze leergemeenschappen nauw samen met IPC/IEYC en andere groepsoverstijgende activiteiten. Ons gebouw is ook op deze manier ingericht: op elk van de drie verdiepingen is een leerplein voor de leergemeenschap ingericht en daar omheen liggen de lokalen van de jaargroepen. Zo bevorderen we het samen leren ook buiten de eigen klas.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS Prins Willem-Alexander

3

Versterking Taal en Rekenen: Specialisten aan het Woord

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist voor Betere Cijfers
Taalspecialist voor Woordenschat en Begrip
Logopedist voor Duidelijke Communicatie

Toelichting van de school:

Op CBS Prins Willem-Alexander geloven we in een sterke basis voor taal en rekenen. Onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist bieden zowel strategische als praktische ondersteuning, waardoor leerlingen excelleren. De nauwe samenwerking met onze logopedist verrijkt de taalontwikkeling van onze leerlingen, wat essentieel is voor succes in het onderwijs en daarbuiten. Deze expertise zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om te groeien.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat

Beschikbare specialisten:

Wijkteam Jeugd Tiel-Oost voor Ondersteuning

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Het Wijkteam Jeugd Tiel-Oost is maandelijks aanwezig om ouders en leerkrachten te adviseren. Deze proactieve benadering garandeert dat leerlingen zich gesteund voelen in hun groei, zowel op persoonlijk als op sociaal vlak. Vragen over opvoeding worden professioneel beantwoord.

0

Gedrag en Werkhouding: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak maken wij gebruik van externe expertise. Zo garanderen we dat onze leerlingen altijd de meest gespecialiseerde hulp ontvangen die nodig is voor hun ontwikkeling.

3

Motorische Vaardigheden en Beweging: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Bewegingsstimulering
Motoriek in Beweging: Kinderoefentherapie
Gediplomeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Beweging is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen. Onze leerkrachten observeren dagelijks de motoriek van leerlingen tijdens spel en lessen en signaleren eventuele uitdagingen. 'Motoriek in Beweging' biedt gespecialiseerde therapie in de vertrouwde omgeving van school, met directe begeleiding voor leerkrachten. Dit bevordert snelle vooruitgang en de toepassing van nieuwe vaardigheden in de klas. De nauwe samenwerking tussen therapeut, ouders en school resulteert in effectieve behandelplannen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen staan centraal. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan school verbonden zijn, werken wij nauw samen met externe professionals waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Peuteropvang
Boekencollectie (eigen boeken + bibliotheekboeken)
Chromebooks
Naschoolse activiteiten

Optimale Leerlingondersteuning op Maat bij Prins Willem-Alexander

Ons Zorgbeleid en Individuele Behoeften

CBS Prins Willem-Alexander in Tiel biedt een warme en veilige omgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen. Als openbare basisschool hechten we veel waarde aan een uitstekende zorgstructuur. We bieden ruime mogelijkheden voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en streven ernaar waar mogelijk maatwerk te leveren. Individuele Leertrajecten Indien nodig kunnen leerlingen bij ons een eigen leerprogramma en een aangepast leertraject volgen. Om dit succesvol te maken, hanteren we duidelijke voorwaarden. Uw kind dient te passen binnen ons pedagogisch klimaat, het onderwijs cognitief en sociaal te kunnen volgen en aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten. Dit waarborgt een positieve en productieve leerervaring voor iedereen. Zorgcapaciteit en Evaluatie Jaarlijks bepalen de directie en intern begeleider de zorgcapaciteit per groep. Hierbij kijken we naar groepsgrootte, het aantal kinderen met speciale onderwijsbehoeften en onze capaciteit om deze zorg te bieden. Mocht blijken dat niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, dan volgt een gesprek met ouders en begeleiders. Indien een kind zich niet meer prettig voelt of onvoldoende ontwikkelt, werken we samen met ouders aan een passende oplossing, zoals een overstap naar een andere school die beter aansluit. Toekomstvisie: Uitbreiding Extra Ondersteuning We blijven ons onderwijs continu verbeteren. Gedifferentieerd werken wordt in alle groepen verder uitgebreid. Voor leerlingen die extra leertijd, intensieve instructie of juist een compacter, verdiepend aanbod nodig hebben, zetten we extra ondersteuning in. Met ons IPC-onderwijs kunnen leerlingen op hun eigen niveau worden uitgedaagd, waarbij taaldoelen naadloos geïntegreerd worden in de thema's. Dit curriculum wordt de komende jaren verder uitgewerkt om ook taalverrijking te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan voor optimale leerresultaten?

Bij Basisschool Prins Willem-Alexander zetten we ons dagelijks in voor de continue verbetering van ons onderwijs. Ons uitgebreide schoolplan vormt de basis voor onze visie en aanpak, waarmee we jaarlijks concrete werk- en verbeterplannen opstellen. Periodiek evalueren we de effectiviteit van onze onderwijsmethoden en -resultaten. Deze inzichten gebruiken we om toekomstgerichte verbeterplannen te ontwikkelen. Elk schooljaar evalueren we de impact van onze verbeterinitiatieven en passen we ons beleid aan voor optimale leerprestaties. Daarnaast hechten we grote waarde aan de mening van onze schoolgemeenschap; we onderzoeken regelmatig de tevredenheid van ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Ons onderwijs is gestructureerd in drie bouwen: de onderbouw (groep 1-3), middenbouw (groep 4-5) en bovenbouw (groep 6-8). Deze indeling stelt ons in staat om flexibel in te spelen op de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. Adaptief onderwijs, waarbij de leerkracht de individuele behoeften en capaciteiten van elk kind centraal stelt, heeft bij ons de hoogste prioriteit. Binnen de groepen wordt actief rekening gehouden met onderlinge verschillen door instructie op meerdere niveaus aan te bieden. We maken gebruik van moderne en effectieve lesmethodes die naadloos aansluiten bij de kerndoelen van het Ministerie van Onderwijs. Onze leerkrachten, met hun expertise en voortdurende professionele ontwikkeling, zijn de drijvende kracht achter de succesvolle begeleiding en opvolging van uw kind. Zij investeren in samenwerking, overleg en blijven op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen. Als onderdeel van CPOB werken we nauw samen met andere scholen aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs, met een focus op cruciale gebieden: * **Basisvaardigheden:** We leggen een sterke nadruk op rekenen, taal en begrijpend lezen. Opgeleide taal-, lees- en rekencoördinatoren coördineren onze inspanningen, ondersteund door een nauwe samenwerking met de bibliotheek en diverse taal- en rekenprojecten. We selecteren programma's die bewezen effectief zijn en passen bij onze leerlingen, wat resulteert in uitstekende leerresultaten. Ter versterking van het taalonderwijs, binnen het onderwijsachterstandenbeleid, zijn extra onderwijsassistenten en een bovenschoolse coördinator aangesteld. Binnen het VVE-beleid werken we intensief samen met voorschoolse voorzieningen. * **Talentontwikkeling en Participatie:** De Brede School Academie (BSA) biedt getalenteerde leerlingen (groep 6-8) extra ondersteuning om hun potentieel volledig te benutten, met speciale aandacht voor taalvaardigheid. De BSA stimuleert nieuwsgierigheid, leesplezier en hoge prestaties door middel van een intensief naschools programma. Daarnaast faciliteren we naschoolse activiteiten in Brede School Tiel-Oost om talenten te ontdekken en stimuleren we participatie in lokale verenigingen. Voor hoogbegaafde leerlingen bieden we uitdagende kansen, waaronder deelname aan de gezamenlijke CPOB-plusklas, de 'Bosklas'. Om de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen, ondersteunen we leerlingen met de 'brede brugklas' (De Overstap 10-14), een initiatief dat in Tiel sinds 2022 wordt aangeboden. Meer informatie is verkrijgbaar bij de intern begeleider of de leerkracht van uw kind. * **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling:** Veiligheid is de basis voor effectief leren. Met het programma 'De Vreedzame School' bevorderen we sociale competenties, democratisch burgerschap en verantwoordelijkheidsgevoel. Het programma 'Kriebels in de Vreedzame School' besteedt specifieke aandacht aan gezonde relaties en ontluikende seksualiteit.

Hoe garandeert onze school de continuïteit en verbetering van onderwijskwaliteit?

Onze school hanteert een gedegen meerjarenplanning voor kwaliteitszorg, verankerd in het kwaliteitszorgplan van onze stichting. Dit plan omvat de monitoring van leerwinst, leerresultaten, centrale eindtoetsen, schoolnormen en de vaardigheden van onze leerkrachten, evenals de afname van diverse tevredenheidsenquêtes. Door deze gestructureerde aanpak voeren we systematisch kwaliteitszorg uit. Op basis van de resultaten van onze kwaliteitsinstrumenten stellen we als team concrete actiepunten vast. Deze actiepunten worden vervolgens geïntegreerd in ons jaarplan, wat zorgt voor een continue focus op verbetering en excellentie in ons onderwijs.

Stimulerende Onderbouw: Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

CBS Prins Willem-Alexander in Tiel biedt een inspirerende start voor jonge kinderen met twee dynamische kleutergroepen voor leerjaar 1 en 2. Onze toegewijde leerkrachten zorgen voor een lesprogramma dat perfect aansluit bij het unieke niveau van elke leerling. Deze kleutergroepen excelleren door nauwe interne samenwerking en een sterke band met onze partners van de peuteropvang. Door gezamenlijke activiteiten te organiseren, faciliteren we een soepele overgang van de peuteropvang naar onze basisschool, wat essentieel is voor een positieve start. Welbevinden en Betrokkenheid: Een Veilige en Stimulerende Basis Het welzijn van uw kind staat centraal in onze schoolcultuur. Wij creëren een veilige, warme en gastvrije omgeving waarin ieder kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Kinderen worden uitgedaagd met leerzame en leuke activiteiten die aansluiten bij hun natuurlijke nieuwsgierigheid en belevingswereld. We maken gebruik van boeiende thema's uit het International Early Years Curriculum (IEYC), speciaal ontworpen om de betrokkenheid van jonge kinderen te maximaliseren en hun leerproces te stimuleren. Een Rijke Speelleeromgeving voor Optimale Ontwikkeling Bij CBS Prins Willem-Alexander omarmen we het principe dat spel de sleutel is tot leren, met name voor onze jongste leerlingen. Spel vervult een fundamentele rol in onze onderbouw, waar kinderen zich op alle cruciale gebieden ontwikkelen: sociaal-emotioneel, taalvaardigheid, rekenkundig inzicht en motorische vaardigheden. Een gezonde balans tussen deze ontwikkelingsgebieden legt een ijzersterke basis voor toekomstig academisch en persoonlijk succes. Onze betekenisvolle speelleeromgeving is levendig en tastbaar aanwezig in de hele school, waardoor kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en leren. In nauwe samenwerking met de kinderen stellen we de inhoud van onze leerhoeken samen, die dynamisch meegroeien met de thema's en de actuele ontwikkelingszone van het kind. We stimuleren nieuwsgierigheid door middel van spel, onderzoekend leren en experimenteren. Onze leerkrachten observeren aandachtig de voortgang en bieden gerichte ondersteuning, zodat elk kind in zijn eigen tempo kan excelleren. Door middel van gerichte observaties en proactieve interventies stellen onze ervaren leerkrachten passende individuele ontwikkelingsdoelen vast. We streven ernaar dat alle kinderen de leerdoelen voor groep 2 succesvol behalen, zodat iedereen de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken en optimaal voorbereid is op de volgende schooljaren. Samenwerking met Ouders: Een Essentieel Partnerschap voor Succes Wij hechten enorm veel waarde aan een hechte en open samenwerking met ouders. Tijdens onze regelmatige gespreksmomenten bespreken we de voortgang en ontwikkeling van uw kind. School en ouders werken samen en stemmen af op de specifieke behoeften van het kind, waarbij we continu kijken hoe we de ontwikkeling gezamenlijk optimaal kunnen stimuleren. Ouders zijn van harte welkom bij speciale schoolactiviteiten zoals thema-afsluitingen en vieringen. Dit biedt kinderen de kans om hun leerproces en werk te presenteren, en geeft ouders een waardevol inkijkje in het actieve schoolleven.

Veelgestelde vragen

Hoe ondersteunt CBS Prins Willem-Alexander de ontwikkeling van jonge kinderen?

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en gerichte ondersteuning, met een sterke focus op voor- en vroegschoolse educatie, om de academische en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te maximaliseren.

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en gerichte ondersteuning, met een sterke focus op voor- en vroegschoolse educatie, om de academische en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te maximaliseren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke kinderopvangpartners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Wij onderhouden een nauwe samenwerking met Peuteropvang Minoes, een gerenommeerd onderdeel van Fantaziehuis. Dit partnerschap garandeert een optimale en naadloze doorgaande leerlijn voor alle jonge kinderen van peuteropvang tot basisschool.

Wij onderhouden een nauwe samenwerking met Peuteropvang Minoes, een gerenommeerd onderdeel van Fantaziehuis. Dit partnerschap garandeert een optimale en naadloze doorgaande leerlijn voor alle jonge kinderen van peuteropvang tot basisschool.

Team | CBS Prins Willem-Alexander in Tiel | [2025] Schoolregister