CBS Prins Willem-Alexander in Tiel - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexander Tiel is 35,26 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.84% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, tegenover 93.36% bij vergelijkbare scholen. Dit ligt ver boven de signaleringswaarde van 85% en onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 94.8356%
Streefniveau
Met 59.15% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 49.2% bij vergelijkbare scholen), toont de school aan bovengemiddeld te presteren. Dit overstijgt de inspectienorm van 36.3% ruimschoots, wat aansluit bij de focus op kansrijk adviseren.
Streefniveau
Score: 59.1549%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding: 30% vmbo-(g)t, 20% havo en 10% vwo. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (10%) vergeleken met de regio (18.61%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie (schoolweging 35.26). De focus op praktijkgerichte doorstroom blijkt uit 15% vmbo-b advies, vergelijkbaar met regio (5.52%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses tonen een stabiele groei: leerlingen in jaarlaag groep 8 behalen 4% hogere taalvaardigheidsscores dan groep 7. De school investeert actief in remedial teaching voor rekenen, wat terugziet in de doorstroomcijfers.
Toets | Prins Willem Alexander Tiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Regelmatig toetsen we of de leerlingen de aangeboden leerstof beheersen. Dat gebeurt vanaf groep 3. In groep 1/2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met behulp van een zgn. volgsysteem (Leerlijnen Parnassys). We nemen 2 soorten toetsen af: Methodetoetsen: dit zijn toetsen uit onze lesmethoden. Toetsing vindt plaats na instructie- en inoefenfase, om te kijken of de leerlingen de stof beheersen en de leerkracht zijn/haar doel bereikt heeft. Na elke methode-gebonden toets volgt een periode van herhaling, verrijking of verdieping. Methode-onafhankelijke toetsen. In januari en in juni nemen wij verschillende toetsen van Leerling in Beeld (voorheen Cito) af. Deze toetsen staan los van de methode en vragen dus niet specifiek terug wat er in de voorliggende periode is aangeboden. Leerling-in-Beeld-toetsen geven een meer objectief en onafhankelijk beeld van de leerstofonderdelen technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. De resultaten van de toetsen worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem, waardoor we steeds een duidelijk beeld hebben van de ontwikkeling en vorderingen van de leerlingen en het leerrendement. Met beide soorten toetsen kunnen we zien of kinderen blijven groeien in hun vaardigheid. Zowel op individueel als op groepsniveau analyseren we deze toetsen. Deze analyses worden besproken op groeps- en schoolniveau en aan de hand van deze analyses wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen en wordt indien nodig en actie ondernomen voor extra hulp.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
81.25% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 6.25% zit onder advies (landelijk: 11.81%), wat de zorgvuldige advisering reflecteert. De 12.5% bovenadvies leerlingen laat ruimte voor ambitie.
Sociale ontwikkeling
Op de PWA leren we voor een kansrijke toekomst. Niet alleen op cognitief, maar ook op sociaal gebied. In onze visie hebben wij de ontwikkeling tot respectvolle en verantwoordelijke burgers een belangrijke plaats gegeven. We vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid voor de samenleving en ons milieu te dragen. Dat we elkaar respecteren voor wie we zijn, in al onze diversiteit en verschillen. Omzien naar elkaar en de wereld om ons heen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Iedereen moet zich op onze school gerespecteerd en geaccepteerd voelen. Op onze school mogen kinderen fouten maken. Dat hoort bij groei en ontwikkeling. Wij willen een positief, gezond en sociaal veilig klimaat bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. LEES MINDER
Veilig en positief klimaat
Samen leven en samen werken
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van CBS Prins Willem-Alexander voor sociale ontwikkeling?
CBS Prins Willem-Alexander werkt aan sociale competenties door de omgang met elkaar te integreren in het dagelijks leven op school. De school vormt een gemeenschap en leert van elkaar door middel van het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma richt zich op sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij leerlingen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, de omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De Vreedzame School besteedt aandacht aan sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties zoals inlevingsvermogen, democratische besluitvorming, openstaan voor diversiteit, constructieve conflictoplossing, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. De school wil bijdragen aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen en een veilige en prettige leeromgeving creeren. Persoonlijke doelen vanuit IPC (onderzoek, aanpassingsvermogen, veerkracht/volharding, moraliteit, communicatie, bedachtzaamheid, samenwerking, respect) komen het hele jaar aan bod.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Prins Willem-Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Prins Willem-Alexander gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en het Kwaliteitszorginstrument van Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Prins Willem-Alexander?
CBS Prins Willem-Alexander gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.