
Schoolweging
De schoolweging van De Koningsspil Thorn is 28,86 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een perfecte score van 100% (landelijk: 96.37%) behaalt élke leerling het fundamenteel niveau. Deze consistentie onderstreept de brede basiskwaliteit, ook bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft met 91.27% het streefniveau ruimschoots – ruim 30% boven de signaleringswaarde van 48.6%. Dit bevestigt de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een evenwichtige verdeling: 35.29% vmbo-(g)t, 29.41% havo en 11.76% gecombineerde havo/vwo en vwo-adviezen. Opvallend is de focus op doorstroom naar havo (bijna 30%), wat 14% boven het regionale gemiddelde ligt. Praktijkonderwijs komt slechts marginaal voor, wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Koningsspil Thorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.55 | 176.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het onderwijs wordt aangeboden in leeftijdsspecifieke, overwegend klassikale, setting. De groepen 1 en 2 wordt gewerkt met thema-plannen. Aan de basis van het aanbod ligt de ontwikkelingsbehoefte van het kind. De bepaling van de ontwikkelingsbehoefte komt tot stand via observatie en registratie. De groepen 3 t/m 8 hanteren kerndoelen-dekkende methodieken voor alle vak- en vormingsgebieden en creëren daarmee een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn. De onderwijsbehoeften worden in een groepsoverzicht twee keer per jaar in beeld gebracht. De preventieve en curatieve zorg is beschreven in groepsplannen volgens de systematiek van HGW. Elke leerkracht maakt een eigen analyse op groepsniveau. Deze wordt besproken met de intern begeleider. In de groepsbespreking worden de leerresultaten en de sociaal-emotionele ontwikkelingen doorgesproken. Tijdens deze bespreking maken we o.a. gebruik van de groepsoverzichten en de toetsresultaten. Er wordt een diepteanalyse gemaakt op basis van de resultaten in Esis. Deze worden besproken binnen het team. De school maakt hierin gebruik van trendanalyses. De Eindtoets laat een terugkerend positief beeld zien.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een derde (33.33%) van de leerlingen presteert boven advies – ruim 8% hoger dan landelijk. Slechts 8.33% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviseringstraject benadrukt. Deze cijfers onderstrepen de meerwaarde van het decennialang gebruikte 'ontwikkelvolgmodel' zoals beschreven in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Schoolleiding en leerkrachten waarborgen de veiligheid van de school en zijn omgeving voor alle leerlingen en het personeel. Leerlingen, leerkrachten, schoolleiding en overig personeel gaan respectvol en betrokken met elkaar om. De leerkrachten leren leerlingen sociale vaardigheden aan en tonen voorbeeldgedrag. Het programma Vreedzame School wordt ingezet om te voorkomen dat er conflicten ontstaan en/of ontaarden in ruzie. Daarnaast leren kinderen en leerkrachten te werken aan een constructieve oplossing, indien er toch een conflict ontstaat. Daarbij is de rol van de leerlingen cruciaal. Zij leren, naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen, te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle leerlingen leren te bemiddelen bij de conflicten van klasgenoten. De afspraken zijn vastgesteld in de kwaliteitskaart Vreedzame School.Schoolleiding en leerkrachten voorkomen pesten, agressie en geweld in elke vorm en treden zo nodig snel en adequaat op. Er is een veiligheidsbeleid opgesteld, gericht op het voorkomen, registreren, afhandelen en evalueren van incidenten. Het antipest-protocol en protocol Grensoverschrijdend gedrag zijn onderdeel van dit beleid. Het beleid voorziet ook in een regelmatige meting van de veiligheidsbeleving van de leerlingen en het personeel. De school heeft een vertrouwenspersoon. Alle betrokkenen kennen dit beleid.Het inbedden van de uitgangspunten van Vreedzame School behoort tot de ambities van De Koningsspil, waardoor veiligheid voor iedereen op onze school gewaarborgd blijft. LEES MINDER
Verwonderen
Verbinden
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Koningsspil voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Koningsspil zijn bepaald in een visietraject door het team en de MR, waarbij de resultaten uit observatiesystemen zijn meegenomen. De gebruikte observatiemethoden geven een goed beeld van de leerlingen en worden al jaren naar tevredenheid ingezet.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Koningsspil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Koningsspil gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.