
Schoolweging
De schoolweging van De Zaaier Teuge is 28,37 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,4% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert De Zaaier ruim boven de landelijke norm van 85%. De school toont hiermee aan dat basale vaardigheden stevig worden verankerd, hoewel er een klein verschil (-4%) bestaat ten opzichte van het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 52,1% gehaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat het onderwijs goed inspeelt op verschillen tussen leerlingen, ondanks dat het percentage iets lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een evenwichtige verdeling zien: 60% van de leerlingen krijgt een advies op het vmbo-(g)t-niveau of hoger (30% vmbo-(g)t, 30% vmbo-(g)t/havo). Het aandeel vwo-adviezen (10%) ligt wel beduidend onder het regionale gemiddelde van 18,6%. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, in tegenstelling tot de 1% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zaaier Teuge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174 | 175.49 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Iedereen die met kinderen te maken heeft (ouders/verzorgers en leerkrachten) weet dat geen enkel kind hetzelfde is. Ieder kind maakt zijn eigen ontwikkeling door. Op school betekent dit dat sommige kinderen het onderwijsaanbod precies kunnen volgen. Anderen leren sneller en weer anderen leren langzamer of anders. In onze dagelijkse lessen houden wij rekening met die verschillen tussen kinderen; dit is ook een belangrijk uitgangspunt bij de keuze van onze methodes. Voor taal bij kleuters, rekenen bij kleuters, technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen hebben we onderwijsplannen geschreven waarin precies beschreven staat hoe wij binnen deze vakgebieden passend onderwijs verzorgen in de groepen. In deze plannen beschrijven we de doelstelling op schoolniveau, welke leerlijn we gebruiken, hoeveel leertijd we inzetten, hoe we ons didactisch handelen vormgeven en welke didactische strategieën we inzetten, hoe we differentiëren en de lessen organiseren en wat per leerjaar de cruciale leerdoelen zijn. Om ons inzicht te geven in de prestaties van kinderen maken wij gebruik van methode- gebonden en niet - methodegebonden toetsen. Zij zijn voor de leerkracht een handreiking om de kinderen beter op niveau te begeleiden. Hierdoor kunnen we snel haperingen signaleren en daarop reageren middels kortdurende of wat langere interventies. Ook zien we zo welke kinderen uitdagender werk aan kunnen. De toetsgegevens van de methode-gebonden en niet- methodegebonden toetsen leggen we vast in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Met behulp van het digitale leerlingvolgsysteem kunnen we t.a.v. de niet-methodegebonden toetsen ook zien hoe onze kinderen het doen ten opzichte van kinderen van andere scholen in Nederland. Ook hebben we een dyslexieprotocol. Dit betekent dat de leerlingen van groep 1 t/m 8 extra goed gevolgd worden wat betreft hun taalontwikkeling (groep 1-2) en hun technisch leesniveau (groep 3-8). Het leerlingvolgsysteem is een goed middel om de ontwikkeling van de kinderen te volgen zodat, als dit nodig mocht zijn, het onderwijs aangepast kan worden. Een leerlingvolgsysteem volgt een kind van groep 1 t/m groep 8. Een kind ontwikkelt zich immers door de hele school heen. Naast toetsen volgen we wekelijks de ontwikkeling van de kinderen door observaties en controles van schriftelijk werk. Voor leerlingen die naast de basisondersteuning, extra ondersteuning nodig hebben stellen we binnen 6 weken een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Daarnaast heeft de school de vrije keuze om ook voor leerlingen binnen de basisondersteuning een OPP op te stellen als dat gezien de leer- en/of gedragsontwikkeling wenselijk is. We gebruiken hiervoor het door het samenwerkingsverband opgestelde format. Dit OPP wordt met ouders/verzorgers besproken. Elk OPP wordt jaarlijks twee keer geëvalueerd. Naast de persoonlijke observatie door de leerkracht en de toetsen die bij de methodes horen, nemen we in groep 3 t/m 8 de toetsen van CITO Leerling in Beeld af (Rekenen, Spelling, Begrijpend lezen, AVI en DMT).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,6% van de leerlingen presteert op het niveau van hun schooladvies, wat exact overeenkomt met het landelijk beeld. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,8%) is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde, terwijl 17,6% bovenadvies functioneert. Dit benadrukt de juistheid van de advisering en de doorlopende leerlijnen.
Sociale ontwikkeling
Op de Zaaier vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt om zich zo optimaal te kunnen ontwikkelen. Je eigen sociaal-emotionele ontwikkeling speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook de groep waar je in zit. Om die reden vinden we het belangrijk om aan beide aspecten aandacht te besteden. Een positieve groepsdynamiek vinden we belangrijk en sluit ook aan bij onze kernwaarden SAMEN en VERTROUWEN. Een fijne groep vorm je samen en iedereen doet er toe. Vanuit "breinbewust lesgeven" en verbindend gezag hebben we een aantal speerpunten opgenomen vanuit ons omgangsprotocol (volledige protocol staat op de website van de school). Respectvolle en veilige leeromgeving: Een van onze hoogste prioriteiten is het creëren van een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en veilig voelt. Dit omvat niet alleen leerlingen, maar ook ouders en alle medewerkers van de school. Samenwerking en betrokkenheid: Een succesvolle onderwijservaring vereist de actieve betrokkenheid van alle belanghebbenden. Samenwerking tussen ouders, medewerkers en leerlingen is essentieel voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind. Duidelijke gedragsverwachtingen: Om een positieve sfeer te bevorderen, hebben we duidelijke gedragsverwachtingen opgesteld. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op respect, verantwoordelijkheid en samenwerking. We gaan ervan uit dat alle leden van de schoolgemeenschap deze omarmen. Ondersteuning en begeleiding: Ons omgangsprotocol voorziet in een structuur van ondersteuning en begeleiding voor situaties waarin extra aandacht nodig is. We geloven in het bieden van positieve keuzes, het ontwikkelen van zelfregulatievaardigheden en het samenwerken aan oplossingen. Breinbewust lesgeven en verbindend gezag: We baseren ons protocol op de principes van Breinbewust Lesgeven en Verbindend Gezag, waarbij we streven naar een benadering die het begrip van het brein en respectvol gezag integreert om een optimale leeromgeving te creëren. LEES MINDER
Positieve groepsdynamiek
Respect voor elkaar
Bewustwording eigen handelen
Wat is de werkwijze van De Zaaier voor sociale ontwikkeling?
De Zaaier is in schooljaar 2023-2024 gestart met Breinbewust Lesgeven dat zich richt op het begrijpen en navigeren door de verschillende breintoestanden (rood, oranje en groen). Dit bevordert een veilige, positieve en inclusieve leeromgeving. Daarnaast wordt de methode KiVa gebruikt, die uitgaat van de kracht van de groep en het SAMEN zorgen voor een positieve groepsdynamiek. KiVa is gericht op leerlingen, leerkrachten, directie en ouders en bestaat uit een combinatie van interventies, met nadruk op de groep als geheel. Vanuit KiVa en Kindbegrip worden er vragenlijsten gedeeld met de leerlingen waarin ze kunnen aangeven hoe zij zich voelen op school.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zaaier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zaaier gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.