
Schoolweging
De schoolweging van Helder Camara is 23,79 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 56,82% havo/vwo-advies en 31,82% vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (27,54% havo/vwo en 18,61% vwo). Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt tot 2,27%, goed onder de regionale benchmark van 5,64%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Helder Camara | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van CITO, welke landelijk genormeerd zijn. Deze CITO toetsen nemen we twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets gegevens verzamelen. Deze worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld, vastgelegd en uitgevoerd. In schooljaar 2022-2023 zijn we overgestapt naar CITO leerling in beeld om zo aan te sluiten bij de nieuwste ontwikkelingen. We hanteren een rapportfolio voor de groepen 3 tot en met 8 en gaan dit vormgeven voor de groepen 1-2. Het rapportfolio legt de nadruk op het proces van de leerlingen en niet op het product. Dit is passend binnen ons motto 'Samen Leren Groeien' en onze visie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 31,71% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, significant boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit roept vragen op over de relatie tussen advisering en doorstroomresultaten, temeer daar 14,63% boven advies presteert - een indicator van mogelijk conservatieve advisering.
Sociale ontwikkeling
Op onze school hechten wij veel waarde aan een positieve sfeer. Goed contact tussen ouders, leerkrachten en leerlingen is van groot belang. Daar hoort uiteraard een goede methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen bij. De school heeft daarom gekozen voor de Kanjermethode! Wat deze methode precies inhoudt staat op onze website. Leerlingen verlangen naar een jeugd waarin ze vrij kunnen spelen, contact kunnen maken en langzaam zichzelf leren kennen, zonder gepest of uitgelachen te worden. De zorg voor het pedagogisch klimaat en in het bijzonder de zorg voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen is het speerpunt van de Kanjertraining. Het welbevinden van leerlingen op school en thuis vinden we erg belangrijk. Met de Kanjermethode willen we de leerlingen leren op een goede manier met zichzelf en met anderen om te gaan. LEES MINDER
Groeigerichte aanpak
Onderling vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van KBS Helder Camara voor sociale ontwikkeling?
KBS Helder Camara besteedt wekelijks aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van Kanjerlessen. Daarnaast vinden er jaarlijkse metingen plaats met betrekking tot sociale veiligheid. De resultaten worden intern besproken en indien nodig wordt er een verbeterplan opgesteld, dat ook aan de medezeggenschapsraad wordt voorgelegd. Twee maal per jaar wordt er verslag afgelegd aan het dagelijks bestuur van de stichting, waarbij dit onderdeel een vast agendapunt is.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Helder Camara om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Helder Camara gebruikt Kanvas en Digikeuzebord (groep 1-2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Helder Camara?
KBS Helder Camara gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.