
Schoolweging
De schoolweging van Antonius de Vecht is 29,08 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenaanpak. De score van 95,9% bij vergelijkbare scholen toont dat Antonius de Vecht consistent boven verwachting presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, hoewel het percentage iets onder het vergelijkingsniveau (57,8%) ligt. Het onderwijsconcept met ‘ontwerpend leren’ draagt bij aan deze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (30% vs. 18,6% regio) benadrukt de theoretische focus. Tegelijkertijd valt 20% vmbo-(g)t-advies op, passend bij de spreiding in schoolweging. In vergelijking met omringende scholen (1,0% praktijkonderwijs) richt Antonius zich sterker op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Antonius de Vecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.91 | 175.49 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij Brede School Antonius de Vecht worden tussenresultaten gebruikt om de voortgang van de leerlingen continu te monitoren en het onderwijs daarop af te stemmen. De school maakt gebruik van een gepersonaliseerde onderwijsaanpak, waarbij leerdoelen en de ontwikkeling van elk kind centraal staan. In plaats van klassen werkt de school met units en talentateliers, en worden instructies op maat gegeven in kleine groepen. Dit helpt om vroegtijdig bij te sturen op basis van de behoeften en voortgang van leerlingen. Twee keer per jaar worden de IEP-toetsen afgenomen in leerjaar 3 t/m 8. -IEP Rekenen -IEP Taalverzorging (spelling) -IEP Lezen (Begrijpend lezen) Daarnaast wordt ook de DMT en AVI afgenomen om het technisch leesniveau van de kinderen te volgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,9% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het vertrouwen in de advisering bevestigt. Het percentage onder advies (28,6%) ligt wel hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), mogelijk door de complexere populatie. Dit vereist blijvende monitoring, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
De visie van Brede School Antonius de Vecht op sociale opbrengsten richt zich op de persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen. De school sluit aan bij kwaliteiten zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en respect tonen. Wij besteden extra aandacht aan het creëren van een veilige en betrokken omgeving, waarin kinderen zich gewaardeerd voelen. Hiervoor gebruiken we een aanpak die gepersonaliseerd onderwijs biedt en sociaal-emotionele vaardigheden bevordert door groepsdoorbrekende activiteiten en kleinschalige units. LEES MINDER
Betrokken
Dapper
Samen beter
Wat is de werkwijze van Brede School Antonius de Vecht voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Brede School Antonius de Vecht zijn betrokkenheid, samenwerking en persoonlijke ontwikkeling. De school kiest voor gepersonaliseerd onderwijs en een kleinschalige leerstructuur om beter aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Methoden zoals units en groepsdoorbrekende activiteiten bevorderen sociale interactie. De visie op sociaal leren wordt uitgedragen door het bieden van rust, orde en structuur binnen een veilige leeromgeving, waar kinderen verantwoordelijkheid leren nemen en respectvol met elkaar omgaan.
Welke registratievormen gebruikt Brede School Antonius de Vecht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Brede School Antonius de Vecht gebruikt Kanvas en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.