
Schoolweging
De schoolweging van ’t Ambyld is 30,40 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, ver boven het gemiddelde van 95,7% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 45,5% ligt. Dit ligt ook iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op praktische leerwegen: 33,3% vmbo-b tegenover 16,7% vmbo-(g)t en 8,3% vwo. Ter vergelijking: bij vergelijkbare scholen ligt het percentage vwo-adviezen gemiddeld op 18,6%, wat suggereert dat ’t Ambyld voorzichtiger adviseert. De 25% havo-adviezen wijst echter op voldoende doorstroommogelijkheden voor theoretische leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Opsterland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197.1 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ons onderwijs kenmerkt zich door doelgerichte instructie, een taakgerichte werksfeer en een actieve betrokkenheid van de kinderen. Deze items zijn van groot belang voor het bepalen van het type instructie. Onze school gaat uit van het werken met drie groepsniveaus: Basisinstructie, intensieve instructie en "meer" instructie. Vanzelfsprekend hebben we ook aanbod dat gericht is op meer uitdaging. Dit gaat uit van een kortere instructie. In eerste instantie krijgen kinderen daarbij extra opdrachten en moeilijker werk. Naar mate de (ontwikkelings-)voorsprong van deze kinderen groter is, wordt de reguliere leerstof compacter en krijgen zij een eigen programma dat meer gericht is op hun andere manier van denken en leren. Van “basis” naar minder: Vanzelfsprekend hebben wij ook een Passend Aanbod dat gericht is op meer ondersteuning. Deze gaat uit van meer herhaling, kleinere stappen en extra oefening. Naar mate de ondersteuningsbehoefte van de kinderen groter is, wordt de aanpak intensiever en individueler. Waar nodig wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld en gaan kinderen een eigen leerlijn volgen. De uitdaging binnen dit aanbod is om een effectieve en doorgaande lijn te vinden. Het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt) bevat een aantal indicatoren voor de beoordeling van de resultaten van de school. Deze indicatoren zijn: De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De taalresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De rekenresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. • De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. • De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van acht jaar. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. 5 Ontwikkeling en resultaten 22 • De sociale competenties van de leerlingen liggen op het niveau dat mag worden verwacht. • De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie. • De leerlingen functioneren naar verwachting in het vervolgonderwijs. Ons burgerschapsonderwijs krijgt, in onze omgeving en met onze ouders en leerlingen, vorm en inhoud. Wij kennen de vereisten zoals die in: Artikel 5, derde lid van de WPO aan burgerschapsonderwijs worden gesteld. Tenslotte sluit ons burgerschapsonderwijs aan op het Onderzoekskader van de inspectie bij:OP1 Aanbod en VS2 Schoolklimaat. De doelen zijn in ons beleidsstuk gespecificeerd naar leerjaar, leerdomein en onderwijsniveau. De leerdoelen zijn in concrete termen geformuleerd zodat vastgesteld kan worden of deze zijn behaald. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur. In dit document worden de onderwijskwaliteiten volgens de inspectiebeoordelingen uitgewerkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk: 25,3%), terwijl niemand onder advies uitkomt. Dit reflecteert een sterke advisering en mogelijk doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolplan. De match tussen advies en prestaties is hiermee uitzonderlijk hoog.
Sociale ontwikkeling
Op 't Ambyld gaan wij zoveel mogelijk democratisch met kinderen om. Dat betekent dat we uitgaan van het groepsgevoel. Je bent belangrijk in de groep en dat geeft een goed zelfgevoel. Van daaruit kom je het beste tot presteren. Democratisch betekent ook dat we allen binnen de groep gelijkwaardig zijn. Niet gelijk, we erkennen dat er verschillen zijn, hebben juist oog voor verschillen, maar ieders inbreng heeft evenveel waarde. Onze school is een veilige leeromgeving. Dit blijkt uit de jaarlijkse vragenlijst die door leerlingen van groep 6/7/8 wordt ingevuld. (PO Monitoring Sociale Veiligheid). Het veiligheidsbeleid is aanwezig. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, plezierig en ondersteunend. Het team is toegankelijk, heeft humor en geeft regelmatig complimenten. Leerlingen zijn vriendelijk en ontspannen. Een positieve feedback is vanzelfsprekend. De leerlingen van groep 6/7/8 geven onze school een 8,3 als rapportcijfer (april 2023). LEES MINDER
Ieder mens is uniek
Alle mensen zijn gelijkwaardig
Elk mens medeverantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Ambyld voor sociale ontwikkeling?
Jaarlijks wordt een tevredenheidsenquête afgenomen bij leerlingen, ouders en leerkrachten. Daarnaast wordt de sociale veiligheid jaarlijks gemeten in groep 7/8. De rapportages hiervan worden besproken met de leerlingenraad, de MR en het team. Er wordt gebruik gemaakt van het LOVS Cito in Beeld, waarbij leerlingen uit groep 5-8 leerlingvragenlijsten invullen. Middels de methode Kanjertraining wordt wekelijks aandacht besteed aan sociaal emotionele vorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Ambyld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Ambyld gebruikt Zien en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Ambyld?
Basisschool 't Ambyld gebruikt Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens en SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.