Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier
Broekhuizenstraat 10
3784 WT Terschuur

Schoolweging

Schoolweging
28.45
Spreiding
4.94

De schoolweging van De Zaaier Terschuur is 28,45 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,92% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de signaleringswaarde (85%) aanzienlijk. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerprestaties, vooral gezien de schoolweging van 28,45.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

67,5% van de leerlingen krijgt een havo-advies of hoger (37,5% havo, 25% havo/vwo en vwo), wat beduidend boven de regionale gemiddelden ligt. Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 12,5% vmbo-k laat zien dat de school differentieert naar mogelijkheden, passend bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zaaier TerschuurGemeente AmsterdamNederland
LIB173.92176.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari en juni nemen we de Leerling in Beeld (voorheen CITO) af. Deze gegevens worden geanalyseerd, besproken met de IB-er. De reflectie vindt plaats a.d.h.v. deze gegevens incl. het onderwijs in de groep. In de nieuwe groepsplannen voor het volgende half jaar voegen we de kinderen weer in de juiste niveaugroep toe. Bij rekenen werken we a.d.h.v. de leerdoelen en kan het per les verschillen welke leerling extra ondersteuning nodig heeft. Ondersteuning vindt plaats in de klas, in niveaugroepen. Ook zijn er kinderen die individuele ondersteuning krijgen door leerkracht / OA-er. Leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, krijgen elke week gelegenheid onder begeleiding verdiepings- en verrijkingswerk te doen en doen dit ook zelfstandig in de klas. Dit geldt vanaf groep 1. Ook is het mogelijk dat leerlingen een tweede leerweg volgen voor een vak waarbij we een grote achterstand zien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

62,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat 25% onder advies presteert (tegen 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge ambities in schooladviezen. De school zet in op intensieve begeleiding, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Betrokkenheid en welbevinden zijn de pijlers van onze sociale opbrengsten. Betrokkenheid blijkt uit een hoge mate van eigenaarschap van de leerling voor de schooltaken, uit de manier waarop een kind openstaat voor de leerkracht en medeleerlingen. Als er belangrijke besluiten rondom het kind genomen moeten worden, letten we bewust op het welbevinden. Aan het welbevinden van de leerling kunnen we aflezen of (en in welke mate) er in onderliggende sociale competenties aandachtspunten liggen LEES MINDER

Geloofwaardig

Betrokken

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier voor sociale ontwikkeling?

Voor de groepen 1-2 gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier leerlijnen jonge kind en ZIEN voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Voor de groepen 3-8 wordt de observatielijst van ZIEN! gebruikt en de leerlingen van groep 5-8 vullen de leerlingenvragenlijst in. Door de hele school wordt gewerkt met de methode De Vreedzame school voor sociale vaardigheden en burgerschapsvorming.

Welke registratievormen gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier gebruikt Zien en Leerlijnen het jonge kind als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier?

Nederlands Hervormde Basisschool De Zaaier gebruikt de Vreedzame school als methode voor sociaal-emotioneel leren.