Basisschool Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen

Het team van Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen

Current section: team
Leeuwenlaan 29
4532 Terneuzen

Zie hier hoe het team van Prins Willem van Oranjeschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prins Willem van Oranjeschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prins Willem van Oranjeschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prins Willem van Oranjeschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prins Willem van Oranjeschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92%)
Man (8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prins Willem van Oranjeschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (32%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (8%)
55-65 jaar (16%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prins Willem van Oranjeschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84%)
Direct ondersteunend personeel (12%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prins Willem van Oranjeschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Continuïteit van Leren: Ons Beleid voor Onderwijsvervanging

Bij de Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen is de continuïteit van het leerproces onze hoogste prioriteit. We hebben een robuust systeem voor onderwijsvervanging om ervoor te zorgen dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde professionals. Onze interne flexibele schil van leerkrachten en onderwijsassistenten staat paraat om direct in te springen bij afwezigheid. Hierdoor kunnen wij vaak een passende vervanger garanderen die bekend is met de klas en de lesstof, wat essentieel is voor een stabiele leeromgeving. In situaties waarin een interne oplossing niet direct mogelijk is, maken we gebruik van een zorgvuldig geselecteerd netwerk van externe, bevoegde onderwijskrachten. Dit netwerk stelt ons in staat om snel te schakelen en de kwaliteit van de lesvoorbereiding te waarborgen. Als laatste optie, en enkel wanneer de klassensamenstelling dit toelaat, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Voor deze gevallen zijn er gestandaardiseerde werkpakketten beschikbaar, compleet met duidelijke instructies voor zowel de ontvangende leerkracht als de leerlingen zelf. Zo minimaliseren we de impact van afwezigheid en zorgen we ervoor dat het leerproces ononderbroken doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep A (startgroep) Ma t/m vr juf Lotte én juf Charissa Groep B Ma en di juf Petra - do en vr juf Pleunie - juf Petra en juf Pleunie zijn er om de woensdag. Groep C Ma t/m vr juf Chloë Groep D Ma t/m woe juf Carine - do en vr juf Janita

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Prins Willem van Oranjeschool: Ons Specialisten Team

6

Taal- en Rekenhulp: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfproblemen
Intern Begeleider voor optimale leerlingontwikkeling
Orthopedagoog voor gespecialiseerde begeleiding op maat
Remedial Teacher voor gerichte bijlessen
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Dyscalculiespecialist voor rekenvaardigheden

Toelichting van de school:

Wij stemmen de aanpak af op de unieke leerbehoeften van elk kind. In nauwe samenwerking met onze intern begeleider stellen we een individueel ondersteuningsplan (OPP) op voor kinderen die een aangepast leertraject volgen. Onze school biedt wekelijks de expertise van een logopedist, die kinderen met communicatieve uitdagingen ondersteunt en hun taalontwikkeling bevordert.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele vraagstukken
Intern Begeleider voor brede leerlingenzorg
Orthopedagoog voor gedragsanalyses en advies
Pedagogisch Educatief Professional voor jeugdontwikkeling

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociale veiligheid hanteren wij de M5-aanpak. Deze methode helpt ons om proactief in te spelen op de sociale dynamiek binnen en rondom de school, ook buiten het directe zicht van personeel of tijdens pauzes. De M5-aanpak stelt ons in staat om tijdig en gericht bij te sturen waar nodig. Meer details over deze effectieve aanpak vindt u op onze schoolwebsite.

4

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor pedagogische advisering
Remedial Teacher voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

In samenspraak met de intern begeleider identificeren we de specifieke ondersteuningsbehoeften van leerlingen op het gebied van gedrag en werkhouding. Zo creëren we een omgeving waarin elk kind optimaal kan leren en groeien.

1

Motorische Vaardigheden: Fysieke Ontwikkeling en Beweging

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor lichamelijke ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school werkt samen met een fysiotherapeut die één dagdeel per week beschikbaar is voor kinderen met motorische ontwikkelingsvragen. Dit bevordert een gezonde fysieke ontwikkeling.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

EHBO-opgeleid personeel voor eerste hulp
BHV-opgeleid personeel voor bedrijfshulpverlening

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team telt meerdere medewerkers met een EHBO- en BHV-certificering, waardoor we adequaat kunnen handelen bij noodgevallen. Bij specifieke medische behoeften, zoals allergische reacties, staan we open voor nauw overleg en informatie-uitwisseling. Ook voor vragen over persoonlijke verzorging zoeken we samen met u naar passende oplossingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ruimtes voor begeleiding van (groepjes) leerlingen
Diverse open werkplekken verspreid door de school
Groene, ruime schoolpleinen
Centrale hal
Lift

Individuele Ondersteuning op Maat: Ontdek de Mogelijkheden op de Prins Willem van Oranjeschool

Onze Toewijding aan de Ontwikkeling van Elk Kind

Op de Prins Willem van Oranjeschool geloven we sterk in het bieden van onderwijs dat naadloos aansluit bij de unieke talenten en leerstijl van elk kind. We creëren een stimulerende en uitdagende leeromgeving waar leerlingen niet alleen kennis vergaren, maar ook belangrijke levensvaardigheden ontwikkelen voor hun toekomst. Ons primaire doel is om leerlingen zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs te laten groeien, met de nodige, op maat gemaakte ondersteuning. Voor kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, blijft speciaal onderwijs een waardevolle optie. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor elke leerling uiterst serieus en zorgen ervoor dat kinderen die extra begeleiding nodig hebben, een passende leerplek vinden. Dit geldt voor zowel nieuwe aanmeldingen als voor leerlingen die al deel uitmaken van onze schoolgemeenschap. In nauwe samenwerking met u als ouder zoeken we altijd naar de meest geschikte onderwijsoplossing, of dit nu binnen onze schoolmuren is, of, indien nodig, op een andere passende school. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt een gedetailleerd overzicht van de specifieke ondersteuning die wij kunnen bieden, in lijn met het beleidskader voor leerlingbegeleiding. Dit uitgebreide document kunt u te allen tijde raadplegen op de website van onze school. Voorkomen van Doubleren: Een Bewuste Keuze voor Progressie. De Prins Willem van Oranjeschool hanteert een proactief beleid om doubleren te minimaliseren. Wij geloven dat elk kind de kans verdient om op zijn of haar eigen tempo te leren en te ontwikkelen. Mocht een doublure toch noodzakelijk worden geacht, dan gebeurt dit enkel na zorgvuldige overweging en met de overtuiging dat dit de leerontwikkeling van het kind significant ten goede zal komen. Vaak kiezen we voor een aangepast lesprogramma, zodat leerlingen zonder onderbreking kunnen doorstromen naar de volgende leerfase. Voor leerlingen met specifieke leerstoornissen die niet volledig te compenseren zijn, is doubleren zelden de optimale oplossing. In deze gevallen concentreren we ons op het aanbieden van aangepaste lesmaterialen en leerstrategieën. De procedures rondom het overwegen van doublures zijn helder vastgelegd in een protocol, waarbij uw actieve betrokkenheid bij elke beslissing essentieel is. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school, altijd in het belang van het kind. Innovatieve Kleuteraanpak: Flexibele Ontwikkeling voor de Jongsten. Met ingang van het schooljaar 2024-2025 introduceren we een vernieuwende aanpak voor onze kleuterklassen. We starten met vier groepen, waaronder een speciale instroomgroep voor kinderen die vier jaar worden. Na verloop van tijd en in overleg met u, schuiven de kinderen door naar een van de andere kleutergroepen. Hierdoor vervalt het strikte onderscheid tussen groep 1 en groep 2, wat een meer vloeiende overgang bevordert. Onze focus ligt op een continue ontwikkelingslijn, waarbij alle kleuters, ongeacht hun leeftijd, de begeleiding ontvangen die past bij hun individuele tempo en ontwikkelingsfase. Deze flexibele aanpak stimuleert optimale groei en ontwikkeling op maat. Er is geen vaste leeftijdsgrens; het proces is dynamisch en afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Preventieve Ondersteuning via AanZ/GGD Social Workers: Een Laagdrempelige Start. Een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis voor leerplezier en schoolsucces. Wij streven naar een veilige en ondersteunende leeromgeving voor al onze leerlingen. Bij behoefte aan extra ondersteuning werken we samen met gespecialiseerde partners, zoals de social workers van AanZ/GGD. Deze hulp is snel toegankelijk en gericht op een positieve start. In nauwe samenwerking met ouders zorgen we voor een perfecte afstemming van de geboden ondersteuning. Tweemaal per maand organiseren we laagdrempelige inloopspreekuren met AanZ of de GGD, waar u terecht kunt met al uw vragen over opvoeding en ontwikkeling. Toekomstige Ambities: Uitbreiding van Ons Ondersteuningsaanbod. Wij zetten ons continu in om onze ondersteuningsstructuur te optimaliseren en een inclusieve leeromgeving te waarborgen waarin elk kind volledig tot bloei kan komen. Onze ambitieuze plannen voor de toekomst omvatten de volgende belangrijke speerpunten: Versterking van het Ondersteuningsteam: We streven ernaar ons team van onderwijsspecialisten uit te breiden met hooggekwalificeerde professionals. Zij zullen een cruciale rol spelen bij het vroegtijdig signaleren van leerbehoeften en het ontwikkelen van individuele ondersteuningsplannen. Verdieping van Differentiatie in de Klas: We investeren in verdere differentiatie binnen de klaslokalen, zodat we effectief kunnen inspelen op de diverse leerstijlen en -behoeften van onze leerlingen. Leerkrachten krijgen gerichte training en toegang tot innovatieve lesmaterialen om strategieën voor differentiatie succesvol toe te passen, zodat elke leerling de juiste uitdaging en begeleiding ontvangt. Intensieve Samenwerking met Externe Expertise: We bouwen aan solide samenwerkingsverbanden met jeugdzorginstantellingen, logopedisten, ergotherapeuten en kinderpsychologen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen nog beter van dienst zijn. Continue Professionele Ontwikkeling: Investeren in de deskundigheid van ons team op het gebied van inclusief onderwijs en de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften is van het grootste belang. We organiseren regelmatig trainingen en workshops om de kennis en vaardigheden van onze leerkrachten te verdiepen en actueel te houden. Actieve Ouderparticipatie en Transparante Communicatie: De samenwerking met ouders is voor ons van onschatbare waarde. Door frequente communicatie, informatieve ouderavonden en persoonlijke gesprekken, versterken we de betrokkenheid en zorgen we voor een effectieve afstemming van ondersteuning tussen school en thuis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Uitmuntend Onderwijs: Kwaliteitszorg op Maat

Welke Visie en Concrete Doelen Sturen Ons Onderwijsbeleid?

Ons schoolplan, verankerd in het strategisch beleidsplan van Stichting Elevantio (2022-2026), definieert onze kernkwaliteit: onze missie, visie en ambitieuze doelstellingen. Door middel van grondige analyses van onze sterke en zwakke punten, hebben we gerichte actiepunten geformuleerd voor de periode 2023-2027. Dit schoolplan dient als een essentieel verantwoordingsdocument voor overheid, bevoegd gezag en ouders, en als een dynamisch planningsinstrument. Jaarlijks vertalen we deze actiepunten naar een gedetailleerd jaarplan, met een jaarverslag dat de voortgang en realisatie ervan reflecteert. Zo waarborgen we een continue cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren. Onze strategische pijlers omvatten 'Kansrijk Onderwijs', met specifieke aandacht voor differentiatie, de versterking van Engelse taalvaardigheid en het bevorderen van wereldburgerschap en een gezonde levensstijl. Daarnaast focussen we op een 'Professionele Cultuur' waar leerkrachten en kinderen samen groeien, en op 'Verbinding met Partners' via ons Integraal Kindcentrum (IKC) voor een holistische ontwikkeling van 0 tot 12 jaar. Binnen de pijler 'Samen' zetten we extra in op Engels onderwijs, waarbij we onze expertise delen met andere Elevantio-scholen om de kwaliteit van taalonderwijs in de regio te verhogen. Elk van deze domeinen is uitgewerkt met concrete actiepunten in ons jaarplan, gericht op duurzame ontwikkeling en academisch succes voor elk kind.

Hoe Realiseren We Onze Ambitieuze Onderwijsdoelen Effectief?

De realisatie van onze ambitieuze schoolplan-pijlers voor de komende vier jaar wordt geborgd door een gedetailleerd jaarlijks actieplan. Dit plan bevat specifieke, meetbare acties, toegewezen verantwoordelijkheden en tijdslijnen om onze doelstellingen te bereiken. Gedurende het schooljaar bespreken we de voortgang van dit actieplan intensief tijdens team- en bouwvergaderingen. We monitoren de effectiviteit van onze interventies en passen deze waar nodig aan. Halverwege en aan het einde van elk schooljaar voeren we grondige evaluaties uit om de resultaten te beoordelen en bij te sturen. De jaarplannen en evaluatieresultaten worden voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) voor instemming. Deze betrokkenheid van de MR garandeert transparantie en zorgt ervoor dat beslissingen altijd in het belang van onze leerlingen en de schoolgemeenschap worden genomen. Indien een doel aan het einde van het schooljaar niet volledig is behaald, evalueren we de relevantie en haalbaarheid ervan. We onderzoeken of aanpassingen nodig zijn en hoe het doel opnieuw kan worden opgenomen in het plan voor het volgende schooljaar, om zo continuïteit in onze kwaliteitsverbetering te waarborgen.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen: Startgroep en VVE bij Prins Willem van Oranjeschool

Toelichting van de school

De Prins Willem van Oranjeschool, in nauwe samenwerking met Kinderopvang Het Kootertje, vormt Integraal Kindcentrum (IKC) de Leeuwenlaan. Als IKC integreren we kinderopvang, basisonderwijs en buitenschoolse opvang onder één dak voor een complete kindontwikkeling. Binnen ons IKC hanteren we een unieke startgroep. Hier komen de oudste peuters (vanaf 3 jaar en 4 maanden) en de jongste kleuters samen. Dit bevordert een soepele en laagdrempelige overgang van de peuteropvang naar het basisonderwijs. Door frequente overleggen stemmen we methodieken, regels en didactische aanpakken op elkaar af. Dit resulteert in integrale afspraken en een hechte samenwerking tussen kinderopvang en school. We onderhouden een sterke samenwerking met kinderopvanginstellingen en de gemeente. Gezamenlijk maken we afspraken over de overdracht van kinderen, een doorlopende leerlijn en de doelgroep voor voorschoolse educatie. Deze samenwerking garandeert een effectieve uitvoering van ons beleid rondom Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in Terneuzen.

Veelgestelde vragen

Welke gespecialiseerde programma's biedt de Prins Willem van Oranjeschool voor de allerkleinsten?

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze initiatieven zijn gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Deze programma's focussen op het creëren van een stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs essentiële vaardigheden ontwikkelen. We waarborgen een naadloze aansluiting tussen de opvang en het onderwijs, wat cruciaal is voor een succesvolle start op de basisschool.

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze initiatieven zijn gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Deze programma's focussen op het creëren van een stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs essentiële vaardigheden ontwikkelen. We waarborgen een naadloze aansluiting tussen de opvang en het onderwijs, wat cruciaal is voor een succesvolle start op de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang Terneuzen

Met welke partnerschappen werkt onze basisschool samen voor het programma voor jonge kinderen?

De Prins Willem van Oranjeschool werkt nauw samen met Kinderopvang Het Kootertje. Deze samenwerking binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) zorgt voor een gecoördineerde aanpak in de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen in Terneuzen. Door deze synergie waarborgen we een consistente en kwalitatief hoogwaardige educatieve ervaring, van de peuteropvang tot aan de basisschool. Dit bevordert een soepele overgang en een doorlopende leerlijn voor elk kind.

De Prins Willem van Oranjeschool werkt nauw samen met Kinderopvang Het Kootertje. Deze samenwerking binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) zorgt voor een gecoördineerde aanpak in de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen in Terneuzen. Door deze synergie waarborgen we een consistente en kwalitatief hoogwaardige educatieve ervaring, van de peuteropvang tot aan de basisschool. Dit bevordert een soepele overgang en een doorlopende leerlijn voor elk kind.

Team | Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen | [2025] Schoolregister