Prins Willem van Oranjeschool
Leeuwenlaan 29
4532 AE Terneuzen

Schoolweging

Schoolweging
32.2
Spreiding
6.14

De schoolweging van Prins Willem van Oranjeschool is 32,20 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,71% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, vooral gezien de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de potentie van haar complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,20). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 53,43%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische richtingen: 20,93% havo/vwo en 16,28% vwo. Praktijkonderwijs (2,33%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). Opvallend is het beperkte aandeel zuivere vmbo-k-adviezen (2,33% vs. 9,17% regionaal), wat past bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Willem van OranjeschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In ons onderwijsproces spelen tussentijdse toetsen een cruciale rol bij het monitoren en bevorderen van de leerontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten analyseren zorgvuldig de toetsen van het IEP (Instrument voor Evaluatie van het Primair onderwijs) om de vaardigheidsgroei van de kinderen in kaart te brengen. Deze gegevens zijn essentieel voor het opstellen van gerichte actieplannen voor de daaropvolgende periode. Naast de toetsen van het leerlingvolgsysteem worden ook de methodegebonden toetsen na elke afname grondig geanalyseerd. Deze analyses bieden waardevolle inzichten die ons in staat stellen om het onderwijsaanbod indien nodig bij te stellen en te optimaliseren. Door deze aanpak zorgen wij ervoor dat elke leerling de ondersteuning en uitdaging krijgt die hij of zij nodig heeft om optimaal te kunnen presteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl 22,22% onder advies presteert (iets hoger dan 11,81% landelijk). De intensieve overdrachtspraktijken en brugklasprogramma's lijken vooral hoogvliegers te stimuleren, maar vragen aandacht voor risicoleerlingen.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een vooruitstrevende school waarin leren met passie gefaciliteerd wordt in een dynamische omgeving. We gaan uit van de leergierigheid van de kinderen, de competenties van de kinderen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen.We willen dat de kinderen opgroeien tot bewuste, weerbare en zelfstandige mensen die flexibel en evenwichtig met verandering om kunnen gaan.Op onze school worden de kinderen vaardig gemaakt in: kritisch, oplossingsgericht en creatief denken en handelen. LEES MINDER

relatie

betrokkenheid

veiligheid en structuur

Wat is de werkwijze van de Prins Willem van Oranjeschool voor sociale ontwikkeling?

De Prins Willem van Oranjeschool gebruikt de M5-aanpak om structurele misdragingen te stoppen. Dit omvat De Stopknop (een meldpunt voor onveilige situaties), stuurgroepen die data analyseren, klassenrondes met leerlingen en betrokkenheid van ouders. Hoofdrolspelers worden uitgedaagd te stoppen in een veilige omgeving. Ouders worden op de hoogte gebracht als hun kind aangesproken is op zijn/haar gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Willem van Oranjeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prins Willem van Oranjeschool gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien, Onderbouwd (kleutergroepen) en de M5 aanpak om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prins Willem van Oranjeschool?

De Prins Willem van Oranjeschool gebruikt KWINK en de M5 aanpak voor sociaal-emotioneel leren.