
Schoolweging
De schoolweging van De Steiger Terneuzen is 30,33 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.8% behaalde fundamentele niveaus overschrijdt de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Deze score ligt ook iets hoger dan het vergelijkingscijfer van 95.7% voor vergelijkbare scholen, wat wijst op een sterke basiskwaliteit in kernvakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 64.8% overtreft de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45.5% aanzienlijk en ligt ruim boven het regionaal gemiddelde van 57.3%. Dit onderstreept de effectieve focus op excellente leerprestaties, met name op het gebied van taalvaardigheid en analytisch denken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 21.15% havo/vwo-advies en 21.15% vwo-advies, tegenover regionale gemiddelden van respectievelijk 10.93% en 18.61%. Opvallend is het relatief hoge percentage onderbouwadvies (5.77% vmbo-b/k) in vergelijking met vergelijkbare instellingen, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Steiger Terneuzen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Tussenresultaten worden gemeten om te bepalen welke instructie, oefening en begeleiding de leerlingen nodig hebben. We meten tussenresultaten om te bepalen welke acties effect hebben, waar sterke punten in ons onderwijs liggen en welke aspecten we kunnen verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24% van de oud-leerlingen presteert boven het oorspronkelijk advies, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde van 25.27%. Echter, het percentage leerlingen dat onder advies presteert (22.7%) ligt significant boven de landelijke vergelijking (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de intensieve doorstroombegeleiding die ook late ontwikkelaars kansen biedt.
Sociale ontwikkeling
De sociaal emotionele ontwikkeling is erg belangrijk. We vinden het belangrijk dat kinderen leren vertrouwen te hebben in zichzelf, in elkaar en in volwassenen. Kinderen moeten leren samenwerken en ook leren omgaan met emoties van zowel zichzelf als van anderen. Het ontwikkelen kan alleen in een veilige en geborgen omgeving op basis van wederzijds respect en acceptatie op gelijkwaardige basis. De leerkrachten realiseren zich dat hun handelen invloed heeft op de ontwikkeling en welbevinden van kinderen. Het handelen is consequent en gericht op de uitgangspunten vanuit de visie/missie. De leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het creëren van een sociaal veilig klimaat. Zij signaleren tijdig grensoverschrijdend gedrag en grijpen adequaat in. De leerkrachten dragen normen en waarden uit vanuit de 4 kernwaarden. Dit alles vraagt om pedagogisch vakmanschap. LEES MINDER
Samen maken we het verschil.
Respect: iedereen is uniek
Welkom en Veilig: een thuis
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Steiger voor sociale ontwikkeling?
De eerste acht schoolweken staan in het teken van de groepsvorming. Door observaties, een enquête 'veiligheidsbeleving' onder de leerlingen van groep 5 t/m 8 en een sociogram worden signalen zichtbaar en wordt er doelgericht gewerkt aan een positieve groep. Er wordt gebruikgemaakt van de methode 'HiRo en judo op school'. Groep 8 volgt naast HiRo de methode 'Rots en Water' voor training van de weerbaarheid. De vier kernwaarden (Welkom, Respect, Veilig, Samen) zijn zichtbaar in het schoolgebouw aanwezig en uitgewerkt tot groepsafspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Steiger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Steiger gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP LVS, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Onderbouwd.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Steiger?
Kindcentrum De Steiger gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: HIRO in combinatie met 12 lessen judo per jaar.