
Schoolweging
De schoolweging van De Stelle is 36,26 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 88,9% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,1%), wat wijst op effectieve basisvaardighedentraining, ondanks de uitdagende populatiesamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32% voor deze school. Toch ligt dit percentage 6,5 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen (45,4%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,26).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een tweedeling: 54,5% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (tegen 39,5% bij vergelijkbare scholen), terwijl 18,2% een havo/vwo- of vwo-advies ontvangt (vergelijkbaar met 29,5% regio). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (45,5%), wat past bij de brede differentiatie in deze wijkschool. Het praktijkonderwijsadvies (0%) ligt lager dan landelijk (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Stelle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
212.3 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het zorgprotocol en uniforme afspraken zijn vastgelegd in ons ondersteuningsplan en het toetsprotocol. De ontwikkelingen van alle leerlingen brengen we onder andere in beeld door middel van het leerlingvolgsysteem van CITO. De opbrengsten van toetsen en observaties worden genoteerd in Parnassys. Zo houden we goed zicht op het ontwikkelingsverloop van onze leerlingen. Twee keer per jaar wordt door de leerkrachten een analyse gemaakt van de opbrengsten (van de groep, maar ook van de individuele leerlingen). Naar aanleiding van de analyse worden acties en/of interventies vastgesteld die gericht zijn op voortzetten van de (leer)groei en/of het repareren van onderwijsachterstanden. De analyse en de acties die daaruit volgen, worden met het hele team besproken. We vinden het namelijk van belang dat iedereen op de hoogte is van de ontwikkeling van al onze leerlingen. Elke zes weken heeft een leerkracht een gesprek met de interne begeleider over zijn of haar groep. Tijdens dit gesprek (groepsbespreking) informeert de leerkracht de interne begeleider over de leerontwikkeling van de individuele leerlingen, hoe de sfeer in is in de groep en hoe de groep is georganiseerd. Daarnaast is er aandacht voor de lesstof. (Past deze? Wat vonden de kinderen moeilijk? Wat was gemakkelijk? Moeten specifieke onderdelen nog eens herhaald worden? Enz.) Tijdens de groepsbespreking is er ook aandacht voor de leerkracht zelf. De leerkracht heeft immers de meeste invloed op het leerproces van zijn/haar leerlingen. Het is dus erg belangrijk dat hij/zij deze taak ook goed kan uitvoeren. Als tijdens de groepsbespreking duidelijk wordt dat een van de leerlingen veel moeite heeft met de lesstof of gedragsproblemen vertoont, kan de leerkracht in overleg met de interne begeleider besluiten om de bovenschoolse zorg te vragen ter ondersteuning. Daarnaast heeft iedere Elevantio-school vanuit het samenwerkingsverband regelmatig contact met een BPO-er (Begeleider Passend Onderwijs. De BPO-er kijkt mee in de school, geeft handelingsadviezen aan de leerkracht of begeleidt één van de leerlingen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 16,7% zit onder advies, wat aansluit bij het intensieve adviesproces met dubbele toetsing (Route 8) en aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De school hanteert hiermee een succesvol 'opwaarts bijstellingsbeleid'.
Sociale ontwikkeling
De 4 kernwaarden van de school "veiligheid, vertrouwen, samen en groei" bepalen het gedrag van de medewerkers in relatie tot de omgang met en tussen de kinderen. De leerkracht richt zich op de bevordering van positieve groepsnormen in de klas. Bij het bevorderen van een positieve groepssfeer vervult de leerkracht een voorbeeldfunctie. Hij/zij vertoont geloofwaardigheid en consequent sociaal-emotionele vaardigheden in de omgang met kinderen, ouders en collega’s. Leerkrachten praten met een “Ik-boodschap”. Positief gedrag wordt beloond. Aan het begin van het schooljaar worden er in elke groep kennismakingsactiviteiten gedaan ter bevordering van de groepssfeer. (de gouden weken). In deze eerste weken stellen de kinderen gezamenlijk en in overleg de groepsregels vast. De regels worden positief geformuleerd en in elke klas zichtbaar opgehangen. Iedere ochtend 'ziet' de leerkracht iedere leerling en begroet hem/haar. Het hele team is verantwoordelijk voor de zorg van al onze leerlingen. We maken gebruik van de methode 'Kwink' om sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren en te oefenen. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
samen
Wat is de werkwijze van IKC Stelle-Zeemeeuw voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van IKC Stelle-Zeemeeuw zijn in overleg met het team bepaald. Deze waarden worden niet alleen meegegeven in de methodelessen, maar in heel het handelen van de school. Leerkrachten en directie zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie.
Welke registratievormen gebruikt IKC Stelle-Zeemeeuw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Stelle-Zeemeeuw gebruikt Kijk!, leerlingtevredenheidsmetingen en sociale veiligheidsmetingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Stelle-Zeemeeuw?
IKC Stelle-Zeemeeuw gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.