Basisschool De Steiger in Terneuzen

Het team van De Steiger in Terneuzen

Current section: team
Merwedelaan 13
4535 Terneuzen

Zie hier hoe het team van De Steiger is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Steiger. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Steiger bij jullie?

Ontdek hoe goed De Steiger bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Steiger zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.4%)
Man (13.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Steiger. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (13%)
55-65 jaar (26.1%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Steiger werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.4%)
Direct ondersteunend personeel (4.5%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Steiger gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Vervangingsbeleid De Steiger: Continue Leerontwikkeling

Bij Basisschool De Steiger waarborgen we de continuïteit van het leerproces met een uniek en effectief vervangingsbeleid. Onze school werkt met gestructureerde Leertuinen, die de basis vormen voor ons vernieuwende onderwijsconcept. Elke Leertuin wordt bemand door drie vaste stamgroepleerkrachten en een multidisciplinair team van coaches. Dit team bestaat uit ervaren leerkrachten en toegewijde onderwijsassistenten die samenwerken om een stimulerende leeromgeving te creëren. Door deze sterke interne samenwerking kunnen wij bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht of coach direct en deskundig invallen. Dit zorgt voor minimale onderbreking van de lessen en maximale aandacht voor de educatieve ontwikkeling van elk kind op onze basisschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

'Leren anders organiseren'.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Elke Leerling

3

Taalontwikkeling, Rekenen en Ondersteuning Hoogbegaafde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleiders excelleren in het bieden van gepersonaliseerde differentiatie en gerichte ondersteuning. Dit is essentieel voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat zij hun volledige potentieel optimaal kunnen benutten. Wij streven ernaar een inspirerende leeromgeving te creëren waar leerlingen uitblinken in zowel taalvaardigheid als rekenkundige vaardigheden. Dit bevordert een brede academische ontwikkeling. Onze rekenspecialist en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen met de intern begeleiders. Samen ontwikkelen zij op maat gemaakte leerplannen die aansluiten bij de unieke leerbehoeften van elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Groei en Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagoog

Toelichting van de school:

Bij De Steiger staat een veilige en positieve schoolomgeving centraal. Hierin kunnen leerlingen zich optimaal sociaal en emotioneel ontwikkelen, wat cruciaal is voor hun algehele welzijn. Preventieve ondersteuning wordt proactief geboden door onze social workers en brugfunctionaris, die deel uitmaken van het lokale netwerk AanZ / Hulst voor elkaar / Porthos. Dit samenwerkingsverband garandeert toegankelijke en snelle hulp wanneer dit nodig is. Binnen ons kindcentrum is een ervaren pedagoog werkzaam. Deze professional biedt gespecialiseerde begeleiding aan kinderen met uitdagingen op het gebied van ontwikkeling, gedrag, leerprocessen of opvoeding. Daarnaast ondersteunt de pedagoog ouders met waardevol pedagogisch advies, wat bijdraagt aan een harmonieuze ontwikkeling van elk kind.

2

Gedragsmanagement, Werkdiscipline en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)

Toelichting van de school:

Twee van onze toegewijde teamleden hebben de gespecialiseerde opleiding tot gedragsspecialist succesvol afgerond. Zij zetten hun expertise actief in om leerlingen te ondersteunen bij gedragsuitdagingen, het verbeteren van hun werkhouding en het aanleren van effectieve taakaanpakken. Onze intern begeleiders werken nauw samen met de gedragsspecialisten. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en geïntegreerde aanpak die het leerproces van de leerlingen ten goede komt. Dit gespecialiseerde team garandeert dat leerlingen de juiste begeleiding ontvangen om hun leerdoelen te bereiken en te genieten van een positieve en succesvolle schoolervaring.

3

Motorische en Fysieke Ontwikkeling van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Kinderfysiotherapeut
Bovenschoolse Ondersteuner REC4

Toelichting van de school:

Basisschool De Steiger onderhoudt proactieve en sterke samenwerkingsverbanden met gespecialiseerde praktijken voor logopedie en kinderfysiotherapie. Dit versterkt onze zorg voor de motorische ontwikkeling. Wekelijks is een ervaren logopediste aanwezig op onze school. Zij behandelt leerlingen direct, wat zorgt voor efficiënte en tijdige zorg voor spraak- en taalontwikkeling. Onze kinderfysiotherapeut en de bovenschoolse ondersteuner REC4 bieden aanvullende gespecialiseerde expertise. Zij dragen bij aan het bevorderen van de motorische en fysieke ontwikkeling van al onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen of ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging, verwijzen wij u graag naar de juiste externe professionals en gespecialiseerde hulpverleners. Wij adviseren u contact op te nemen met de betreffende instanties voor passende zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Buitenschoolse Opvang
Logopedie
Peutergroep
Kinderdagverblijf
STEAM-lokaal: wetenschap en techniek

Ontdek Uitgebreide Ondersteuning op Basisschool De Steiger

Ons Toegewijd Schoolbeleid voor Elke Leerling

Basisschool De Steiger biedt een solide basis voor alle leerlingen. We streven ernaar dat elk kind zich volledig kan ontplooien binnen onze veilige en stimulerende leeromgeving. Ons geïntegreerd ondersteuningssysteem is erop gericht om maximale leer- en ontwikkelingskansen te creëren voor iedereen. In nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband stellen we een persoonlijk ondersteuningsplan op, dat we transparant met ouders en leerlingen bespreken. Waar nodig schakelen we externe expertise in om de allerbeste zorg te waarborgen. Ons onderwijs is zowel groepsgericht als individueel, met hoge verwachtingen voor iedere leerling, altijd afgestemd op specifieke behoeften. De Steiger zet zich in voor een inclusieve schoolcultuur waar elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt om zijn of haar talenten maximaal te ontwikkelen. Dit beleid volgt de richtlijnen van het samenwerkingsverband en is gebaseerd op drie pijlers voor inclusief onderwijs: onderwijs dichtbij huis, leren van en met elkaar, en het omarmen van diversiteit. Deze pijlers garanderen een duidelijke structuur en gedeelde verantwoordelijkheid voor inclusief onderwijs binnen onze school. Binnenkort vindt u hier meer gedetailleerde informatie over de praktische toepassing van deze principes in Zeeuws-Vlaanderen en hoe De Steiger dit invult. Details over organisatorische, sociale en didactische inclusie worden spoedig toegevoegd. **Doubleren: Een Weloverwogen Beslissing voor Leerling Succes** Op De Steiger krijgt ieder kind de kans om op zijn of haar eigen tempo te leren. Een leerling blijft alleen zitten als de school na zorgvuldige overweging concludeert dat dit de meest effectieve route is voor verdere ontwikkeling. We geven echter de voorkeur aan gepersonaliseerde lesprogramma's om een soepele doorstroming te bevorderen. Doubleren wordt enkel overwogen als het herhalen van lesstof aantoonbaar bijdraagt aan het leerproces en er geen betere alternatieven beschikbaar zijn, zoals aangepaste leerplannen voor leerlingen met specifieke leerbehoeften. **Kleuterverlenging: Optimale Voorbereiding op de Volgende Stap** Kinderen starten hun basisschoolcarrière op vierjarige leeftijd in groep 1 en stromen gedurende het schooljaar in. De kleuterfasen (groep 1 en 2) zijn cruciaal voor de ontwikkeling. Kleuterverlenging wordt toegepast wanneer een kind, geboren voor 1 januari, nog onvoldoende basisvaardigheden heeft verworven voor het curriculum van groep 3. Op De Steiger adviseren we kleuterverlenging als we ervan overtuigd zijn dat dit de leerprestaties en vaardigheidsontwikkeling van het kind aanzienlijk zal verbeteren. **Talentontwikkeling: Versnellen, Verrijken, Verdiepen en Verbinden** De Steiger biedt een adaptieve leeromgeving die inspeelt op individuele leerbehoeften, met een sterke focus op inclusief onderwijs. Voor leerlingen die een significante ontwikkelingsvoorsprong hebben, bieden we drie effectieve routes: versnellen, verrijken en verbinden. Deze strategieën stellen ons in staat om een breed scala aan talenten en leerstijlen optimaal te ondersteunen. * **Versnellen:** Dit kan betekenen dat lesstof gecompact wordt of dat een leerling een leerjaar overslaat. Compacten zorgt voor een efficiëntere doorloop van lesstof, waardoor er meer ruimte ontstaat voor uitdagende, verrijkende activiteiten. De groepsleerkracht bepaalt, in overleg met de intern begeleider, de meest geschikte momenten en methoden voor versnelling. Vroege signalering is hierbij van groot belang, en alle beslissingen worden in samenspraak met de ouders en de intern begeleider genomen. * **Verrijken en Verdiepen:** Verrijking richt zich op het verbreden en verdiepen van de reguliere lesstof. Het hoofddoel is het aanleren van essentiële vaardigheden zoals 'leren leren', doorzettingsvermogen en het omgaan met tegenslagen. De groepsleerkracht begeleidt leerlingen bij het selecteren van verrijkingsmaterialen, en sluit naadloos aan bij hun individuele leerbehoeften. * **Verbinden:** Wanneer versnelling en/of verrijking onvoldoende zijn, biedt De Steiger de mogelijkheid tot deeltijdse deelname aan fulltime hoogbegaafdenonderwijs. Dit bevordert de cognitieve en sociaal-emotionele groei door interactie met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Leerlingen van andere basisscholen kunnen eveneens gebruikmaken van dit aanbod, mits ze voldoen aan de geldende aanmeldingscriteria. **Fulltime Onderwijs voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen** De Steiger biedt gespecialiseerd fulltime onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen van groep 4 tot en met 8. Jongere kinderen kunnen worden toegelaten na een IQ-onderzoek en het voltooien van het initiële leesproces. Voor de groepen 1 tot en met 3 is er een speciaal, op maat gemaakt programma beschikbaar voor deze leerlingen. Alle leerkrachten die aan deze groepen verbonden zijn, hebben hiervoor specifieke scholing gevolgd. **Rouwprotocol voor Ondersteuning bij Verlies** Ons uitgebreide rouwprotocol vindt u voor meer informatie op de schoolwebsite. **Toekomstvisie: Inclusie als Kernwaarde** De Steiger omarmt inclusief onderwijs met het vaste voornemen om kwalitatief onderwijs dicht bij huis aan te bieden voor elk kind. Dit vereist een continue investering in de professionalisering en specialisatie van ons gehele team. Bij de aanmelding van een kind met specifieke onderwijsbehoeften, evalueren we als team zorgvuldig de mogelijkheden om het meest passende onderwijstraject te realiseren. De komende jaren zullen we ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen verder versterken, onder het leidende principe: 'Regulier waar het kan, fulltime waar nodig'. LEES MEER OVER ONZE INCLUSIEVE AANPAK

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging: De Steiger Schoolplan en Burgerschap

Wat Zijn de Strategische Doelen van Basisschool De Steiger voor 2023-2027?

Op Basisschool De Steiger hanteren we een gestructureerde aanpak voor kwaliteitszorg, gebaseerd op het INK-model. Dit model zorgt voor continue verbetering van zowel ons onderwijs als onze organisatie door middel van de Plan-Do-Check-Act cyclus. Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 schetst onze belangrijkste ambities en de strategieën om deze te realiseren. Dit document biedt een transparant inzicht in onze kwaliteitsdoelen en hoe we deze nastreven. Sinds 1 augustus 2021 is de invulling van burgerschapsonderwijs wettelijk aangescherpt. Op De Steiger integreren we dit essentiële onderdeel naadloos in ons dagelijks onderwijs.

Hoe Stimuleert De Steiger Actief Burgerschap en Sociale Competenties bij Leerlingen?

Wij zien het als onze primaire taak om leerlingen te vormen tot zelfstandige, respectvolle en sociaal bewogen individuen. Ze leren effectief samen te werken, deel te nemen aan de maatschappij en een positieve bijdrage te leveren aan hun omgeving. Onze leerlingen ontwikkelen een diepgaand begrip van democratische principes, maatschappelijke normen en de waarde van samenwerking. Ons doel is dat zij na hun tijd bij ons vol vertrouwen, met een sterk zelfbewustzijn en respect voor anderen, doorstromen naar het vervolgonderwijs. We besteden ook aandacht aan de werking van onze democratische rechtsstaat en de rol van de burger hierin. Door kennis over diverse culturen en religies te delen, verbreden we hun horizon en bevorderen we verdraagzaamheid. Burgerschap is verweven in al onze lesprogramma's en dagelijkse activiteiten.

Hoe Waarborgt De Steiger de Realisatie van Onderwijsdoelstellingen?

Met behulp van het INK-model (Plan-Do-Check-Act) monitoren we constant onze schoolontwikkeling en pakken we verbeterpunten proactief aan. Deze worden vastgelegd in een jaarlijks plan, dat de basis vormt voor ons onderwijsaanbod. Jaarlijks evalueren we de resultaten van het voorgaande schooljaar en stellen we gezamenlijk de nieuwe onderwijsdoelen vast. Deze worden vervolgens uitgewerkt in het nieuwe jaarplan, inclusief gerichte professionaliseringsactiviteiten voor ons toegewijde team. De kwaliteit van ons onderwijs wordt gedurende het schooljaar periodiek geëvalueerd. Elk teamlid heeft jaarlijks een persoonlijk ontwikkelgesprek met de directie, in lijn met ons Integraal Personeelsbeleid.

Succesvolle Start Peuters en Kleuters: Ontdek het Jonge Kind Programma De Steiger

Toelichting van de school

Basisschool De Steiger Terneuzen biedt een doorlopende leerlijn voor jonge kinderen, van peuteropvang tot aan groep 3. Onze nauwe samenwerking met kinderopvang en peuterspeelzalen zorgt voor een soepele overgang en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs. Wij geloven sterk in de kracht van zelfstandig, spelend leren. Kinderen die de vrijheid krijgen om hun eigen spel te kiezen, ontwikkelen een hogere intrinsieke motivatie en zijn daardoor meer betrokken bij hun leerproces. Dit leidt tot diepgaander begrip en een grotere leeropbrengst, waarbij plezier en concentratie centraal staan. Onze ervaren leerkrachten begeleiden deze ontwikkeling met zorgvuldig opgestelde leerdoelen. Bij De Steiger Terneuzen hechten we veel waarde aan een warme en gestructureerde overdracht tussen de peuteropvang en de kleuterklassen. Peuterleerkrachten delen cruciale informatie met de kleuterleerkrachten om ervoor te zorgen dat elke peuter zich direct welkom en veilig voelt in onze kleutergroepen. Gezamenlijke activiteiten en speelmomenten in onze unieke Leertuin versterken deze waardevolle verbinding. Investeer in de toekomst van uw kind met Basisschool De Steiger Terneuzen. Wij bieden een stimulerende en geborgen omgeving waar jonge kinderen de essentiële basis leggen voor een leven lang leren en een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welke unieke leeractiviteiten biedt De Steiger voor peuters en kleuters?

Basisschool De Steiger Terneuzen creëert een rijke en uitdagende leeromgeving, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons programma is gericht op spelend leren en sluit naadloos aan bij de individuele behoeften van peuters en kleuters, met een perfecte balans tussen speelplezier en educatieve doelstellingen.

Basisschool De Steiger Terneuzen creëert een rijke en uitdagende leeromgeving, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons programma is gericht op spelend leren en sluit naadloos aan bij de individuele behoeften van peuters en kleuters, met een perfecte balans tussen speelplezier en educatieve doelstellingen.

Kinderopvang Terneuzen
Peuteropvang VVE Terneuzen

Met welke lokale kinderopvangpartners werkt De Steiger samen?

Voor een optimale doorlopende leerlijn en een warme overdracht werkt Basisschool De Steiger Terneuzen nauw samen met gerespecteerde lokale partners. Denk hierbij aan de Peutergroep De Steiger Terneuzen en Kinderdagverblijf De Steiger Terneuzen. Deze synergie zorgt voor gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen verder stimuleren en bevorderen.

Voor een optimale doorlopende leerlijn en een warme overdracht werkt Basisschool De Steiger Terneuzen nauw samen met gerespecteerde lokale partners. Denk hierbij aan de Peutergroep De Steiger Terneuzen en Kinderdagverblijf De Steiger Terneuzen. Deze synergie zorgt voor gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen verder stimuleren en bevorderen.

Peutergroep De Steiger Terneuzen
Kinderdagverblijf De Steiger Terneuzen
Team | De Steiger in Terneuzen | [2025] Schoolregister