De Oude Vaart
Tamarindestraat 4
4537 XH Terneuzen

Schoolweging

Schoolweging
33.14
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Oude Vaart is 33,14 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 88.89% behaalt De Oude Vaart het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de basisvaardigheden bij het merendeel van de leerlingen voldoende zijn verankerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 39.58% op het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38.7%. Dit toont aan dat ondanks de complexe leerlingenpopulatie, een aanzienlijk deel de hogere leerdoelen bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een tweedeling: 19.51% vmbo-(g)t/havo en 9.76% havo/vwo tonen aandacht voor doorstroommogelijkheden. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (2.44% vs 1.01% regio) en onbekende adviezen (17.07%). De school lijkt hiermee te balanceren tussen hoge ambities en praktische realiteitszin.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Oude VaartGemeente AmsterdamNederland
LIB170.74174.02175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van iedere leerling wordt nauwkeurig gevolgd door observaties en het afnemen van toetsen; het zogenaamd leerlingvolgsysteem. Hierdoor hebben de leerkrachten zicht op: de vorderingen van elke leerling; de gemiddelde resultaten van de groep in vergelijking met landelijke resultaten; de gemiddelde school resultaten om kwaliteitsbewaking te borgen. Leerkrachten en de intern begeleider analyseren de resultaten van de toetsen om te bepalen welke instructie, leerstof en begeleiding de leerlingen nodig hebben. De resultaten uit de analyse worden besproken tijdens de leerling- en groep-besprekingen. Daarnaast worden de analyses gebruikt om het onderwijsaanbod te evalueren; welke acties hebben effect, waar liggen sterke punten van ons onderwijs en welke aspecten vragen verbetering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 33.33% boven-advies plaatsingen overtreft de school het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 10% stroomt onder advies door, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11.81%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis voor ons onderwijs. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. LEES MINDER

respect

betrokkenheid en welbevinden

vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Oude Vaart voor sociale ontwikkeling?

De Oude Vaart gebruikt het programma 'De Vreedzame School' voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Er is aandacht voor gezonde relaties en seksualiteit. De M5-aanpak wordt gebruikt om inzicht te krijgen in sociaal onveilig gedrag. Concreet wordt dit ingevuld met leerlingmediatoren en een leerlingenraad, wekelijkse lessen uit 'De Vreedzame School' in groep 1 t/m 8, Schooljudo in de groepen 1 t/m 4, een jaarlijkse weerbaarheidstraining voor de groepen 5 t/m 8, het inzichtelijk maken en monitoren van ongewenst gedrag via M5, en het in kaart brengen van het schoolklimaat middels een vragenlijst uit 'Leerling in Beeld' en de tevredenheidsmeting uit 'Vensters'.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Oude Vaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oude Vaart gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, de tevredenheidsmeting uit Vensters, en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Oude Vaart?

De Oude Vaart gebruikt 'De Vreedzame School' en M5 als methoden voor sociaal-emotioneel leren.