Basisschool Zonzeel in Terheijden - Resultaten

Basisschool Zonzeel
Polderstraat 110
4844 BK Terheijden

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
29.18
Spreiding
5.86

De schoolweging van Zonzeel is 29,18 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 99,5% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Fundamenteel niveau

Score: 99.537%

Streefniveau

Met 68,5% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school beduidend boven de inspectienorm (48,6%) en het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Dit wijst op effectieve differentiatie in onderwijsaanbod, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Streefniveau

Score: 68.5185%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 62,5% van de leerlingen krijgt een advies voor havo, havo/vwo of vwo. Opvallend is het hoge percentage dubbele adviezen (vmbo-(g)t/havo: 20,83%; havo/vwo: 25%). Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort Zonzeel hoger op vwo-adviezen (16,67% vs. 18,61% landelijk), terwijl praktijkonderwijs ontbreekt in de adviezen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse laat vooruitgang zien: groep 8 scoort 4,8% hoger op rekenen dan groep 7. Deze groei sluit aan bij het opbrengstgericht werken met weektaken. De school presteert vergelijkbaar met scholen in vergelijkbare gemeenten (LIB-score 175,22 vs. 175,23 gemiddeld in Drimmelen).

ToetsZonzeelGemeente AmsterdamNederland
LIB175.22175.23177.82

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkelingen, gekoppeld aan resultaten Als we naar de resultaten van ons onderwijs kijken, dan maken we daar­bij voornamelijk gebruik van de resultaten van de methode onafhankelijke toetsen van Leerling in beeld (Cito) op het gebied van rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen en technisch lezen. Deze LiB-toetsen zijn landelijk genormeerd en kunnen daardoor een meer objectief beeld geven van de cognitieve prestaties van onze leerlingen dan de methode gebonden toetsen. We bekijken deze resultaten horizontaal en verticaal. Horizontaal betekent dat we dezelfde jaargroep volgen vanaf groep 1 tot en met groep 8 en bekijken in hoeverre hun resultaten op de bovengenoemde vakgebieden zich ontwikkelen. Verticaal betekent dat we de resultaten van de vakgebieden van verschillende groepen in een bepaald leerjaar (bijv. groep 5) met elkaar vergelijken. Deze resultaten leggen we daarna bij elkaar om conclusies te trekken. Dit wordt verwoord in een opbrengstanalysedocument in januari en juni. Met ingang van schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van het nieuwe leerling volgsysteem Leerling in Beeld. Dit geeft ons de beschikking over de nieuwste generatie door Cito ontwikkelde toetsen en biedt tevens de mogelijkheid om ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en te volgen. We werken met groepsplannen, voorafgegaan door het opstellen van een groepsoverzicht met specifieke onderwijsbehoeften voor elke individuele leerling. Deze onderwijsbehoeften worden geclusterd en dat verwoorden we in de groepsplannen. Elk schooljaar wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld voor de leerlingen met meer dan een jaar leerachterstand die werken met een eigen leerlijn op minimaal twee vakgebieden. De IB-er neemt tijdens de groepsbesprekingen een coachende rol in en houdt zich ook bezig met beleidsmatige zaken op het gebied van zorg. We werken voor zorgleerlingen volgens de principes van de handelingsgerichte proces diagnostiek (HGPD). Voor de ondersteuning aan de bovenkant is een boven schoolse plusklas ingericht, de SKOD-klas. Ook is er de 8+ klas voor leerlingen uit groep 8 met een hoog VWO-advies. Daarnaast hebben we ook nog een boven schoolse DOE-klas. We werken sinds 2018 met een programma om onze kwaliteit te meten. Dat programma heet “WMK-PO”. WMK-PO is ontwikkeld voor alle basisscholen en is gebaseerd op het Toezichtkader Primair Onderwijs. Met WMK-PO brengen we niet alleen de kwaliteit van de school in kaart, maar kunnen we ook invulling geven aan het beleid dat we ontwikkelen om de kwaliteit van onze school gericht te verbeteren. Met het systeem krijgen we eenvoudig inzicht in de sterke punten en verbeterpunten van onze organisatie. Door de inzet van het Zonzeel Instructiemodel in ons onderwijs en een goed georganiseerde leer­lin­genzorg met gebruikmaking van groepsplannen, is ons onderwijs in de afgelopen jaren op adaptief gebied vooruitgegaan. Voorspelbaarheid van leerkrachten, klassen inrichting en veel meer aandacht voor effectieve instructie hebben ons aanbod ge­differentieerder gemaakt waardoor we meer leerproblemen aankunnen. Naast de didactische aanpak is er veel aandacht voor pedagogisch handelen en het klassenmanagement. Veel van die aspecten zijn geborgd en vastgelegd in borgingsdocumenten. Blijven zitten Het blijven zitten op de basisschool dient volgens ons tot het uiterste beperkt te blijven. Alleen in die gevallen waarin we er vrij zeker van zijn dat het doubleren in een leerjaar ook op lange termijn (dus niet alleen in het jaar daarop) gunstig is voor een kind, kan worden besloten om een kind een jaar te laten overdoen. Bij hele jonge kinderen die nog niet 2 volledige kleuterjaren op school hebben gehad, kan soms, in samenspraak met ouders, worden besloten tot een verlengde kleuterperiode. De overgang van de kinderen naar het voorgezet onderwijs In groep 8 worden de kinderen voorbereid op het verlaten van onze school en op hun nabije toekomst in het voortgezet onderwijs. Voorafgaand hieraan krijgen ouders en leerlingen hierover informatie. Dit gebeurt in de vorm van schriftelijke informatie en algemene en individuele ouderavonden. Op de algemene ouderavond in het begin van het schooljaar wordt er informatie verstrekt over de structuur en de keuzemogelijkheden van het voortgezet onderwijs. In de latere individuele gesprekken wordt er door de leerkracht samen met de ouders en de leerlingen gekeken welke vorm van voortgezet onderwijs het best bij het kind zal passen. Zaken zoals capaciteiten, interesse en motivatie spelen hierbij uiteraard de belangrijkste rol. De schooladviescommissie, bestaande uit de groepsleerkrachten van de groepen 7 en 8, de IB-er en de directeur bepalen in gezamenlijk overleg het definitieve schooladvies. Dit definitieve advies wordt besproken met het VO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Een opvallend hoog percentage van 35,3% van de leerlingen presteert onder het schooladvies (landelijk: 11,8%). Dit contrast vraagt om aandacht, mogelijk door intensievere begeleiding bij overgangen. Positief is wel dat 52,9% op advies presteert, wat aansluit bij de nadruk op zorgvuldige adviesvorming met betrokkenheid van intern begeleiders.

Sociale ontwikkeling

Wij willen kinderen vooral zelf laten leren door zelf onderzoeken, zelf ontdekken, vergelijken en uitdrukken, zowel individueel als in groepen. Door samenwerken en in discussie treden met anderen leren de kinderen te luisteren naar anderen. Ze leren omgaan met vraagstellingen en een eigen mening en inzichten te formuleren. De samenwerking binnen de school berust op principes van respect, wederzijdse hulp, eerlijkheid, openheid, vertrouwen, veiligheid en het uitgangspunt jezelf te mogen zijn. Naast het zo goed mogelijk anticiperen op de leerbehoefte op cognitief gebied is het ook belangrijk aandacht te schenken aan de individuele (leer)behoefte in de sociaal-emotionele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling. We stimuleren hierbij actief autonomie binnen het eigen leerproces. De leerkracht heeft hierbij een sturende en stimulerende rol. Gaandeweg de schoolperiode zal de leerkracht hierbij, indien de leerbehoefte van de individuele leerling dit toelaat, steeds meer coachend en begeleidend optreden. LEES MINDER

Wederzijds respect

Sociale redzaamheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Zonzeel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Zonzeel hecht veel waarde aan het welbevinden van leerlingen en de sfeer in de klas. De school wil kinderen leren op een positieve manier met zichzelf en met anderen om te gaan. Er wordt gewerkt aan het vergroten van eigenwaarde en het verbeteren van contacten tussen ouders en school, ouders en kind, kind en leerkracht, en kinderen onderling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Zonzeel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Zonzeel gebruikt Kijk!, Kanvas en Vragenlijst Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Zonzeel?

Basisschool Zonzeel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.