
Schoolweging
De schoolweging van De Zeggewijzer is 27,32 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 50,1% ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 47,1% havo/vwo-advies (vs. 10,9% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd wordt praktijkonderwijs met 0% aangeboden, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%. De combinatie vmbo-(g)t/havo (17,7%) benadrukt de doorlopende ontwikkelingsmogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zeggewijzer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij bereiden de kinderen voor op een stralende toekomst! Op De Zeggewijzer maken wij dagelijks herinneringen, doen onze kinderen ervaringen en kennis op door inzet van eigentijdse methoden, bieden wij een aanpak op maat door doelgericht te werken aan de volgende stap in hun ontwikkeling. Elk kind heeft verschillende talenten. Elk kind leert anders en oefent de vaardigheden op zijn-haar manier. Daarom zetten wij naast ons klassikale onderwijs coöperatieve werkvormen, techniektorens, doelgericht werken op het leerplein, kies je taak, muziek, drama en vieringen in. Ons onderwijs bieden wij aan in een veilig en betrouwbaar onderwijsklimaat. Onze schoolambitie op de eindopbrengsten: Onze schoolweging is 27,55 (landelijk gemiddelde is 30). Dat betekent dat wij ons als school de volgende doelen E8 hebben gesteld: Rekenen (landelijk gemiddeld 50% op 1S) < 1F 1 F 1S 0% 100% 65% Taal (landelijk gemiddeld 60% op 2F) < 1F 1 F 2F 0% 100% 65 % Begrijpend lezen (landelijk gemiddeld 75% op 2F) < 1F 1 F 2F 0% 100% 65 % Onze schoolambitie op de tussenopbrengsten gesteld vanuit de volgende kaders: - focus op ambities op de bovenkant (hoge verwachtingen) - ambities zijn minimaal op landelijk gemiddelde - tussenstappen (per groep) naar de ambities zijn mogelijk - ambities op leeropbrengsten (%I-V ) en leerrendement (groei) - kijk naar de uitstroom Op school gebruiken we sinds augustus 2023 tussentoetsen van het toets systeem DIA om de resultaten van onze leerlingen goed te monitoren. We kunnen de resultaten die wij behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in ons land. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die wij willen bieden. Dit zijn allemaal methode-onafhankelijke, objectieve toetsen. Het niveau dat een kind hierop kan halen loopt uiteen van: - niveau I: goed tot zeer goed (landelijk 20% hoogst scorende leerlingen); - niveau II: ruim voldoende tot goed (Landelijk 20% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen); - niveau III: matig tot ruim voldoende (Landelijk 20% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen); - niveau IV: zwak tot matig (landelijk 20% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen); - niveau V: zeer zwak tot zwak (Landelijk 20% laagst scorende leerlingen). Op De Zeggewijzer stellen we onszelf de volgende ambities op schoolniveau: Vakgebied I scores II & III scores IV en V scores Technisch lezen 95 % AVI+ niveau Begrijpend lezen 30 % 35 % 35% Rekenen 30 % 35 % 35% Spelling 30 % 35 % 35% Toets-gegevens geven, naast observaties, de analyses van Snappet en andere bronnen, informatie over de onderwijsbehoeften van een leerling. We stemmen hier onze instructie en de werkpakketten voor de kinderen op af. Dit hele systeem van toetsingen, scores interpreteren, aanvullende onderzoeken doen en hulp verlenen noemen we het LVS (Leerling Volg Systeem). Wij analyseren wekelijks de opbrengsten van/ ontwikkeling in Snappet en jaarlijks onze tussentoetsen om vorm te geven aan ons focus punt 'ontwikkeling op maat'. We voeren ontwikkelgesprekken met onze kinderen en stellen samen met hen nieuwe leerdoelen vast. - Waarom vinden wij dit belangrijk; Wij willen tegemoet komen aan de persoonlijke ontwikkel- en leerstijlen en doelen van kinderen. Hierdoor doen de kinderen zelfvertrouwen op, voelen zij zich veilig en kunnen zij vormgeven aan hun eigenheid. Zij krijgen optimale kansen om ‘alles er uit te halen wat er in zit’ doordat zij zich in een inspirerende en leerrijke omgeving mogen ontwikkelen. Wij zorgen dat zij in de zone van hun naaste ontwikkeling uitgedaagd worden en nieuwe dingen leren die moeite kosten. - Wat willen wij bereiken; 0 Vanaf de peuters t/m groep 3 middels spelbegeleiding doelgericht werken aan de ontwikkeling van onze kinderen. 0 De kinderen in groep 3-8 werken op hun eigen niveau op taal-, spelling-, lees- en rekengebied. 0 Onze instructie geven wij waar mogelijk op individueel- / deel van de groep niveau zodat we aansluiten bij datgene wat een kind nodig heeft om de volgende stap te maken. - Hoe willen wij dit bereiken; 0 Middels doelgericht werken 0 Middels het centraal stellen van onze instructie 0 Middels inzet van verschillende werkvormen en (digitale) middelen 0 Middels differentiatie in instructie en verwerking 0 Middels teamscholing doelgericht werken; we grijpen en creëren kansen middels de inrichting van de speel- en leeromgeving. Rekening houdend met het basisaanbod, dagplanning, klassenmanagement en inzet ondersteuning 0 Middels de inzet van coöperatief leren en het directie instructiemodel 0 Middels learning on the job van Snappet; de teamleden analyseren de data van kinderen en stemmen daar de instructie en verwerking voor het kind op af 0 Middels het vergroten van de kennis van onze professionals/leerkrachten over de werking van het brein 0 Middels het inzetten van een diversiteit in het didactisch handelen van onze professionals/leerkrachten
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (50% vs. 25,3% landelijk). Slechts 12,5% zit onder advies, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In welzijn leren; Wij willen dat onze kinderen en medewerkers in welzijn leren; onze kernwaarden veiligheid, eigenheid, zelfvertrouwen & zelfstandigheid vormen dé basis van onze organisatie, communicatie, te maken keuzes, omgang met elkaar, verwachtingen en doelen. Wij hebben een veilig pedagogisch klimaat met als doel dat kinderen en medewerkers met plezier naar school komen, zich veilig voelen en tot ontwikkeling komen. Hoe willen we dit bereiken; - Middels bewuste preventieve inzet van een pedagogische methode en activiteiten volgens onze pedagogische kalender - Middels (in)formeel teamleren - Middels samenhang tussen de kernwaarden, focuspunten en leerresultaten - Middels teamscholing Kindbegrip Onze kernwaarden nemen wij als uitgangspunt voor ons jaarplan 2024-2025 met daarin de focus op: In welzijn leren; spelen en leren in een veilig pedagogisch klimaat Ontwikkeling op maat Zelfregulering; team als coach Krachtig (begrijpend) leesonderwijs Kwaliteitszorg; eigenaarschap in opbrengsten, tellen en vertellen Wij stellen ons per focus steeds opnieuw de vragen: - Veiligheid; voelt het kind zich veilig? Hoe kunnen wij het veilige gevoel positief beïnvloeden? Wat zijn de pedagogische behoeftes van elk kind? - Eigenheid; kan een kind zichzelf zijn? Zijn de regels en afspraken duidelijk voor alle kinderen? Wat zijn de onderwijsbehoeftes van elk kind? - Zelfvertrouwen; Gaan we uit van wat goed gaat? Maken we de juiste vervolgstap? Complimenteren wij elk kind op hetgeen hij/zij doet gedurende het proces en eigen ontwikkeling? - Zelfstandigheid; Laten we kinderen op tijd los? Geven wij kinderen regie en ruimte tijdens het proces? Het dagelijks handelen van elk teamlid draagt vanuit zijn-haar functie bij aan onze kernwaarden en focus. Elk teamlid doet er toe! Middels ParnasSys registreren wij bovenstaande zodat een doorgaande ontwikkeling, aanpak en communicatie voor elk teamlid inzichtelijk en onderwerp van gesprek is met ouders. Hier profiteert het kind van. LEES MINDER
Veiligheid
Eigenheid en zelfstandigheid
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Zeggewijzer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Zeggewijzer heeft op teamniveau kernwaarden en een visie vastgesteld. Alle keuzes met betrekking tot onderwijsvernieuwingen worden hieraan getoetst. De school draagt deze visie uit middels de methode KWINK en de pedagogische agenda. De kernwaarden gelden voor leerlingen en het team. De visie is visueel uitgewerkt op een focus poster 2025, te vinden op de website, in documenten en in lokalen en kantoren. Teamstudiedagen starten vanuit de focusposter en het jaarplan wordt opgesteld vanuit de visie en kernwaarden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zeggewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Zeggewijzer gebruikt de leer- en ontwikkelingslijnen van Driestar en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Zeggewijzer?
Basisschool De Zeggewijzer gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.