IKC De Poel Langeraar
Sportlaan 19 - 21
2461 NK Ter

Schoolweging

Schoolweging
29.78
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Poel is 29,78 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92.81% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ook voor leerlingen met een lagere uitgangspositie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 55.56% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 47.1%. Deze score benadrukt een effectieve aanpak voor verschillen in de complexe populatie, waarbij specifiek wordt ingezet op maatwerk voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de sterke focus op praktische leerwegen: 24.14% vmbo-b advies tegen 5.52% bij vergelijkbare scholen. Echter, ook de doorstroom naar havo (24.14%) en vwo (10.34%) blijft relevant. De school hanteert bewust 'dakpanadviezen' (bv. vmbo-t/havo) om ontwikkelingsmogelijkheden optimaal te benutten, wat later blijkt uit 43.2% leerlingen die boven hun advies presteren in VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PoelGemeente AmsterdamNederland
LIB174.03174.26175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij vinden het als school belangrijk om de sociaal emotionele- en cognitieve ontwikkeling van de leerlingen goed in kaart te brengen. Om die reden nemen we methode onafhankelijke toetsen af. Met deze toetsresultaten maken de leerkrachten een groepsoverzicht. Er wordt per leerling gekeken of de vaardigheidsgroei per vakgebied is behaald en zo nodig wordt er dan verlengde instructie, extra instructie of extra hulp geboden. Hierbij wordt de leerling zelf, maar ook de ouders betrokken om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen. Bij de volgende toets wordt het effect van de geboden hulp bekeken en bijgesteld. Twee keer per schooljaar komt het team bij elkaar om de tussen- en eindresultaten met elkaar te bespreken. Hoe is de voortgang in iedere groep? Welke acties zijn er ingezet of dienen ingezet te worden?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het advies (vs 11.81% landelijk), terwijl 43.48% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert de bewuste onderadviseringstrategie en kwalitatieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in de 'plaatsingswijzer'-methodiek.

Sociale ontwikkeling

We zijn een open school waarin een wisselwerking is tussen de school en de maatschappelijke ontwikkelingen en waar kinderen leren als zelfstandige individuen in die moderne maatschappij te functioneren. We geloven in het goede in ieder mens. In de school heerst een sfeer die oprechtheid, acceptatie en geborgenheid uitstraalt. LEES MINDER

Welbevinden

Veiligheid

Samen kom je verder

Wat is de werkwijze van IKC De Poel Langeraar voor sociale ontwikkeling?

Het beheersen van basisvaardigheden (taal, lezen, rekenen) is essentieel. Echter, sociaal-emotioneel welbevinden, creativiteit, plannen en samenwerken zijn net zo belangrijk. Leren met hoofd, hart en handen is van grote waarde. IKC De Poel Langeraar wil dat elk kind tot zijn recht komt, weet dat hij van waarde is, zich veilig en begrepen voelt, en zijn talenten kan inzetten voor zichzelf en anderen. Dit vereist een systeem dat recht doet aan alle kinderen, waarin leerkrachten samenwerken en uitgaan van kansen, en waarbij de school, ouders en kinderen samenwerken aan goed onderwijs voor de toekomst.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Poel Langeraar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Poel Langeraar gebruikt Kanvas, Sociogram, Wonderwoordenwinkel en Leerlijnen ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Poel Langeraar?

IKC De Poel Langeraar gebruikt Kanjer trainingen, Wonderwoordenwinkel, ORKA trainingen en Judo voor sociaal-emotioneel leren.