OKC de Toermalijn in Tegelen

Het team van OKC de Toermalijn in Tegelen

Current section: team
Galgenvenstraat 70
5932 Tegelen

Zie hier hoe het team van OKC de Toermalijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OKC de Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OKC de Toermalijn bij jullie?

Ontdek hoe goed OKC de Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OKC de Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OKC de Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (21.7%)
35-45 jaar (30.4%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (17.4%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OKC de Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OKC de Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging Leerkrachten OKC de Toermalijn: Zekerheid voor Onderwijscontinuïteit

Bij OKC de Toermalijn staat de continuïteit van hoogwaardig onderwijs centraal, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ons doel is om leerlingen altijd een stabiele leeromgeving te bieden. Bij kortdurende afwezigheid, zoals ziekte, schakelen wij direct onze ervaren en flexibele vervangende leerkrachten in. Deze professionals zijn breed inzetbaar binnen ons samenwerkingsverband, dat bestaat uit OJBS de Toermalijn, OJBS de Maasveld en OJBS de Triolier. Door deze samenwerking kunnen we vervangers efficiënt onderling uitwisselen en zo de best mogelijke onderwijsopvang garanderen. Voor situaties waarin directe vervanging niet direct geregeld kan worden, heeft onze school een gedetailleerd calamiteitenplan opgesteld. Dit plan waarborgt transparantie en duidelijkheid voor zowel leerlingen als ouders, met heldere afspraken voor de opvang op de eerste, tweede en derde lesdag. Alle relevante informatie wordt proactief gedeeld via ons beveiligde Ouderportaal. Uw kind is de eerste lesdag altijd welkom op school. Gedurende deze dag evalueren we de situatie en nemen we beslissingen over de invulling van de daaropvolgende dagen. Als er geen interne of externe vervanging geregeld kan worden voor de tweede lesdag, wordt er overgeschakeld naar onderwijs op afstand. Blijft de situatie ongewijzigd op de derde lesdag, dan implementeren we een roulatiesysteem. Hierbij krijgt een alternatieve stamgroep thuis les, zodat de leerkracht van de afwezige collega de eigen klas kan begeleiden. Voor langdurige of geplande afwezigheden, zoals zwangerschapsverlof, starten we ruim van tevoren een zorgvuldige selectieprocedure. We zoeken actief naar een gekwalificeerde vervanger die uitstekend past bij de specifieke leeftijdsgroep en de onderwijsbehoeften. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd en de nieuwe leerkracht stelt zich persoonlijk voor via het Ouderportaal. Dit zorgt voor een soepele overgang en garandeert dat uw kind ononderbroken kan rekenen op kwalitatief uitstekend onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De gymzaal voor de groepen 3 t/m 8 bevindt zich op loopafstand van het schoolgebouw:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteunende Specialisten op OKC de Toermalijn

6

Taal en Rekenen: Optimaliseer Leerprestaties met Expert Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist
Remedial Teacher Rekenen (BCO)
Remedial Teacher Lezen (RID)

Toelichting van de school:

Bij OKC de Toermalijn zetten we ons volledig in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Wij geloven in proactieve ondersteuning en intensieve begeleiding. Voor rekenvaardigheden bieden we gespecialiseerde Remedial Teaching (RT) aan voor leerlingen in groep 4 tot en met 6. Onze RT wordt ondersteund door het BCO en maakt gebruik van het innovatieve Numicon rekenmateriaal. Dit evidence-based materiaal uit Oxford, Engeland, is bewezen effectief in het verbeteren van rekenprestaties en het vergroten van het plezier in wiskunde door getallen tastbaar te maken. Op het gebied van technisch lezen werken we nauw samen met het RID, een expertisecentrum met een sterke wetenschappelijke onderbouwing. Zij bieden gespecialiseerde begeleiding op alle ondersteuningsniveaus, inclusief specifieke hulp voor dyslexie. Vanaf schooljaar 2022-2023 introduceren we Atlantis, een nieuwe leesmethode die, gebaseerd op het nieuwste wetenschappelijk onderzoek, zowel technisch als begrijpend lezen omvat. Deze methode richt zich op het stimuleren van leesplezier en bevat speciale programma's en software voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Bevorder Welzijn en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele groei van onze leerlingen is een topprioriteit op OKC de Toermalijn. Wij creëren een veilige en ondersteunende leeromgeving. Met de Rots en Water-training zijn al onze teamleden getraind om sociale weerbaarheid te bevorderen. Wekelijkse activiteiten in het weekprogramma besteden structureel aandacht aan sociale vorming, zowel preventief als curatief, om een positief sociaal klimaat te waarborgen. Bij pestproblematiek of complexe groepsprocessen schakelen we de Kwaliteitscoördinator Passend Onderwijs in en volgen we strikt ons pestprotocol. Indien nodig, wordt aanvullende ondersteuning ingeschakeld via het Samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs. Daarnaast onderhouden we een sterke samenwerking met paramedische specialisten zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten. De ergotherapeut biedt waardevolle expertise bij vraagstukken rondom prikkelverwerking en zintuiglijke integratie van zorgleerlingen.

4

Gedrag en Werkhouding: Structuur en Positieve Aanpak voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional
Taakspeltrainer

Toelichting van de school:

Op OKC de Toermalijn bieden we voorspelbare routines en effectief klassenmanagement om een optimale leeromgeving te creëren. Dit bevordert een goede werkhouding en gedragsregulatie bij alle leerlingen. Onze gestructureerde dagelijkse routines en klassenmanagement geven kinderen houvast en zorgen voor een soepel verloop van de lessen. Deze routines worden jaarlijks geëvalueerd en continu doorontwikkeld om de leertijd maximaal te benutten en de leeropbrengsten te optimaliseren. Taakspel wordt geïntegreerd in alle groepen als een spel binnen het reguliere lesprogramma. Onze geschoolde leerkrachten passen positieve bekrachtiging toe, waarbij gewenst gedrag direct wordt beloond en ongewenst gedrag zoveel mogelijk genegeerd. Deze op gedragswetenschap gebaseerde aanpak leert kinderen dat hun handelen consequenties heeft en dat ze hun gedrag kunnen sturen.

6

Motorische Ontwikkeling: Stimuleer Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
Pedagogisch Educatief Professional
Sportconsulenten

Toelichting van de school:

Sport en beweging zijn cruciaal voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen op OKC de Toermalijn. Wij stimuleren een actieve en gezonde levensstijl. We werken nauw samen met sportconsulenten van de Gemeente Venlo. Zij ondersteunen ons bij de transformatie tot Gezond IKC, organiseren leuke activiteiten tijdens het buitenspelen en bij de gymlessen, en faciliteren naschoolse sport- en spelactiviteiten. Tevens voeren zij de jaarlijkse Motorische Vaardigheidsscan (MQ Scan) uit. De MQ Scan, een initiatief van de Gemeente Venlo, meet het motorische niveau van kinderen van 4 tot 12 jaar aan de hand van een gestandaardiseerd protocol. Een goede motorische ontwikkeling bevordert niet alleen het plezier in bewegen en sport, maar draagt ook significant bij aan een gezonde levensstijl en het algehele welzijn van het kind. De resultaten van de MQ Scan bieden zowel de school als de ouders waardevolle inzichten in de motorische ontwikkeling van het kind. Op basis hiervan kunnen we gerichte accenten leggen in het bewegingsonderwijs en eventuele motorische achterstanden of aangeboren talenten effectief identificeren en stimuleren.

0

Medische Zorg en Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct binnen ons team werkzaam zijn, waarborgen wij de benodigde zorg en ondersteuning voor alle leerlingen op OKC de Toermalijn. Wij streven naar een veilige en gezonde omgeving. Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien noodzakelijk, externe medische professionals. De intern begeleider coördineert deze zorgtrajecten en zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal

Kindgerichte Ondersteuning en Ontwikkeling bij Basisschool OKC de Toermalijn

Ontdek hoe Basisschool OKC de Toermalijn uw kind extra begeleiding biedt

OKC de Toermalijn in Tegelen zet zich in voor gespecialiseerde leerondersteuning voor kinderen met diverse onderwijsbehoeften. Onze toegewijde schakelklas is tevens een effectieve taalklas, speciaal ingericht voor leerlingen die extra ondersteuning op het gebied van taal nodig hebben, inclusief NT2-onderwijs. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 hebben we het BaZen project, een uniek programma gericht op de ontwikkeling van gedrag. Waar mogelijk bieden we ook op maat gemaakte rekengroepjes voor leerlingen in groep 6 tot en met 8. Deze rekengroepjes zijn bedoeld voor kinderen die extra hulp nodig hebben bij significante hiaten in hun rekenvaardigheden, om zo hun rekenonderwijs te optimaliseren. OKC de Toermalijn: Een Stimulerende Leeromgeving voor Elk Kind. Sinds januari 2022 is Basisschool OKC de Toermalijn een integraal kindcentrum (IKC). Dit betekent dat kinderopvang en basisonderwijs nauw samenwerken aan een gedeelde visie en een naadloze doorlopende leerlijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Ons professionele team werkt gezamenlijk aan de optimale ontwikkeling van elk kind, door kansen te creëren en maximale ondersteuning te bieden. In de toekomst willen we het concept 'Gezonde Basisschool voor de Toekomst' verder uitbouwen. Naast voldoende onderwijstijd en opvang, leggen we de nadruk op een gezonde leefstijl met gezonde voeding en veel beweging. Een breed scala aan sport- en cultuuractiviteiten op locatie verrijkt de leerervaring van uw kind. Ons doel is sociale gelijkheid, zodat elk kind toegang heeft tot een breed en stimulerend aanbod. Onderwijs met Hoge Verwachtingen en Effectieve Methoden. Onze aanpak in het basisonderwijs is gericht op sterke instructievaardigheden en resultaatgericht leren. Onze ervaren leerkrachten maken gebruik van bewezen effectieve lesmethoden zoals Expliciete Directe Instructie (EDI) en Taakspel om leerlingen te motiveren en te begeleiden. Het team van pedagogisch medewerkers en leerkrachten investeert continu in professionele ontwikkeling om de hoge verwachtingen voor elk kind waar te maken. Kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften ontvangen extra leertijd en gerichte aandacht om hun persoonlijke ontwikkeling te maximaliseren. Deze gedifferentieerde aanpak in tijd en aandacht is een kernonderdeel van ons toekomstig beleid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van OKC de Toermalijn

Wat zijn de kernpunten van het schoolplan van OKC de Toermalijn?

Bij OKC de Toermalijn zetten we in op modern en toekomstgericht onderwijs dat de volledige ontwikkeling van elk kind stimuleert. Ons schoolplan voor de huidige periode focust op effectieve, wetenschappelijk onderbouwde lesmethoden. Een cruciaal element is de implementatie van 'Taakspel', een pedagogische aanpak die de kwaliteit van de klassikale instructie verbetert. Dit programma wordt geleidelijk ingevoerd over drie schooljaren, met specifieke trainingen voor onze leerkrachten om de effectiviteit te maximaliseren. Daarnaast passen we 'Expliciete Directe Instructie' (EDI) toe in alle vakken. Deze bewezen methode, ontwikkeld door Hollingsworth & Ybarra, helpt leerkrachten om lessen nog boeiender en leerzamer te maken, wat resulteert in betere leerprestaties. Voor onze jongste leerlingen wordt EDI aangevuld met het GRRIM-model, wat zorgt voor een soepele overgang naar zelfstandig leren en succesvolle leerervaringen. Het hoofddoel is het verbeteren van de leerresultaten door gerichte instructie, het controleren van begrip en het activeren van bestaande kennis. Leren wordt bij ons ook gezien als een gezamenlijke inspanning. Daarom staat 'Coöperatief Leren' centraal in de schooljaren 2021-2023. Deze interactieve werkvorm bevordert betrokkenheid, actieve deelname en de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden. Leerlingen leren van en met elkaar, wat bijdraagt aan een positieve klassfeer en het zelfvertrouwen versterkt. Coöperatief leren is een effectieve strategie voor klassenmanagement die de leeropbrengsten aanzienlijk verbetert.

Hoe borgt OKC de Toermalijn de realisatie van onze onderwijsdoelen?

OKC de Toermalijn werkt systematisch aan continue verbetering van de onderwijskwaliteit door een doordacht lesaanbod en een gestructureerde ondersteuningscyclus. We streven naar een rijk aanbod in taal en rekenen, conform de landelijke referentieniveaus. Het onderwijs is georganiseerd via onderwijsarrangementen met convergente differentiatie, waarbij leerlingen uit hetzelfde leerjaar voor specifieke vakken samengebracht worden voor op maat gemaakte instructie. In de onderbouw creëren we een stimulerende leeromgeving met een doordacht aanbod, ondersteund door het observatie- en registratie-instrument KIJK!. Onze ondersteuningscyclus volgt het 4D-principe: data verzamelen, duiden, doelen stellen en doen, wat leidt tot een cyclus van continue onderwijsverbetering. We implementeren actief digitale leermiddelen om onze leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Chromebooks worden ingezet voor verwerking en directe feedback, wat een positieve invloed heeft op de leerresultaten. We hanteren het TPACK-model voor een optimale integratie van vakdidactiek, vakinhoud en ICT, zodat kinderen uitstekend voorbereid zijn op een snel veranderende wereld. Onze school kenmerkt zich door sterke professionele ontwikkeling, met Professionele Leergemeenschappen (PLG's) waar leerkrachten kennis en ervaringen uitwisselen om het onderwijs te optimaliseren. We stimuleren zowel persoonlijke als professionele groei door middel van landelijke scholingen, e-learning en individuele ontwikkelplannen. Deze investering in onze medewerkers komt ten goede aan de hele schoolgemeenschap. Verbinding en samenwerking staan centraal. We onderhouden een proactieve communicatie met ouders en externe professionals, zoals logopedisten en fysiotherapeuten, om de ondersteuning voor onze leerlingen te maximaliseren. Door samen te werken met de gemeente Venlo en initiatieven zoals JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) promoten we gezonde leefstijlen bij onze leerlingen. Bovendien moedigen we maatschappelijke betrokkenheid aan met naschoolse programma's op het gebied van sport, kunst en cultuur, in samenwerking met lokale partners. Dit alles draagt bij aan een kansrijkere gemeenschap en gelijke kansen voor elk kind.

Ontdek de Kracht van Vroege Educatie bij OKC de Toermalijn in Tegelen

Toelichting van de school

Integraal Kindcentrum (IKC) de Toermalijn, gevestigd in het hart van Tegelen, biedt een stimulerende en veilige omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij combineren hoogwaardig onderwijs met professionele kinderopvang, zorg en welzijn, wat resulteert in een naadloze en holistische aanpak voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Bij IKC de Toermalijn staat uw kind centraal. We hechten veel waarde aan ouderbetrokkenheid en het creëren van een positief en ondersteunend opvoedklimaat. Ons doel is om ouders te ontzorgen door een compleet dagarrangement aan te bieden, met een gestructureerde dagplanning die de brede ontwikkeling van uw kind stimuleert. We besteden speciale aandacht aan sociale vaardigheden, motorische ontwikkeling, gezonde leefstijl en culturele expressie. Door kinderen actief te betrekken bij de maatschappij, creëren we unieke kansen voor hen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. De samenwerking tussen de vooraanstaande kinderopvangorganisatie SPRING en Stichting Akkoord! -po, waaronder basisschool de Toermalijn, waarborgt een consistente en doorlopende ontwikkelingstraject. Binnenkort openen we de deuren van een gloednieuw, modern gebouw waarin kinderopvang, peuteraanbod, basisonderwijs en buitenschoolse opvang samenkomen. Dit wordt dé centrale plek waar kinderen het hele jaar door, zonder onderbrekingen, hun potentieel kunnen verkennen en ontplooien. Gezinnen vinden bij ons één aanspreekpunt voor al hun behoeften op het gebied van zorg, opvang en onderwijs. Onze succesvolle formule: één organisatie, één aanspreekpunt, één team, één management. Dit geldt voor alle kinderen, inclusief zij die geen gebruikmaken van de Wet Kinderopvang. Met ruime openingstijden, flexibele keuzemogelijkheden en een breed scala aan activiteiten, uitgevoerd door een toegewijd multidisciplinair team, bieden wij een compleet en kwalitatief hoogstaand aanbod.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt OKC de Toermalijn aan jonge kinderen?

OKC de Toermalijn zet zich actief in voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen door gespecialiseerde peuteropvang en een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma aan te bieden. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

OKC de Toermalijn zet zich actief in voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen door gespecialiseerde peuteropvang en een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma aan te bieden. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Programma's
Geïntegreerde Kindercentrum (IKC) Dienstverlening voor Optimale Groei

Met welke gerenommeerde partners werkt OKC de Toermalijn samen voor het kinderprogramma?

Voor het waarborgen van de hoogste kwaliteit in onze programma's voor jonge kinderen, onderhoudt OKC de Toermalijn hechte samenwerkingsverbanden met vooraanstaande organisaties zoals kinderopvangorganisatie SPRING en Stichting Akkoord! -po. Deze samenwerkingen garanderen een doorlopende en consistente ontwikkeling voor elk kind.
Team | OKC de Toermalijn in Tegelen | [2025] Schoolregister