OKC de Toermalijn
Galgenvenstraat 70
5932 SV Tegelen

Schoolweging

Schoolweging
34.64
Spreiding
5.58

De schoolweging van De Toermalijn Tegelen is 34,64 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 85,59% behaalt de school het fundamentele niveau net boven de signaleringswaarde van 85%, maar blijft zij achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%). Dit onderstreept de noodzaak van gerichte interventies, met name op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 31,08% van de leerlingen behaald, onder de signaleringswaarde van 34,3%. Dit toont ruimte voor verbetering, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. Het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen ligt op 47,56%, wat het verschil benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op praktische routes: 13,79% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 27,59% vmbo-b. Dit contrasteert met het landelijk beeld waar theoretische adviezen domineren. De combinatie van een hoge schoolweging en deze adviesverdeling reflecteert maatwerk in begeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toermalijn TegelenGemeente AmsterdamNederland
LIB169.23173.03175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kwaliteitszorg van de school wordt vormgegeven middels het 4D principe. De integrale 4D-aanpak bestaat uit vier dimensies: data, duiden, doelen en doen. Het schoolteam, de kwaliteitscoördinatoren en de directie werken datagestuurd en opbrengstgericht aan de verbetering van de prestaties van de professionals voor de groep en de kinderen in de groep. Op basis van feitelijke informatie (data) worden er kundige analyses gemaakt (duiden). Vanuit de analyses worden vervolgens doelen gesteld. Daarna gaat het schoolteam aan de slag (doen) om, op basis van feiten en heldere doelen en een aantoonbare verbeterslag te bewerkstelligen. In de ondersteuningscyclus zijn er leerling- en groepsbesprekingen opgenomen waarin er van algemeen (schoolniveau) naar specifiek (leerlingniveau) gewerkt wordt. De tussenresultaten worden met behulp van landelijk genormeerde toetsen (bijvoorbeeld CITO) in kaart gebracht. Twee maal per jaar worden CITO toetsen afgenomen, vindt er een uitgebreide analyse plaats en wordt er voor het komende half jaar een onderwijsarrangement gemaakt. Er wordt per leergebied en per leerjaar een basisarrangement (met einddoelen) beschreven en eventuele aanpassingen. Er wordt planmatig gewerkt voor een periode van 20 schoolweken. In een onderwijsarrangement wordt de groep leerlingen in kaart gebracht waarbij er uitgegaan wordt van drie standaarden. De 25% best presterende voldoen aan de gevorderde standaard, de 75% best presterende leerlingen voldoen aan de voldoende standaard en aan de minimum standaard voldoet 90% van de leerlingen uit de groep. Zo ontstaat een verdeling van leerlingen in vier secties waar een onderwijsarrangement voor gemaakt wordt. Allereerst wordt basisarrangement voor 50% van de leerlingen opgesteld, die de middenmoot vormen. Zij voldoen wel aan de voldoende, maar niet aan de gevorderde standaard. Het verdiepte arrangement wordt voor de leerlingen opgesteld die aan de gevorderde standaard voldoen (25%).Het intensieve arrangement wordt voor de 15% leerlingen opgesteld die wel aan de minimum, maar niet aan de voldoende standaard voldoen. Tenslotte wordt een zeer intensief arrangement opgesteld voor de 10% zwakste leerlingen. In het onderwijsarrangement worden alle elementen van het onderwijsleerproces beschreven: het aanbod, de leertijd, het pedagogisch en didactisch handelen, klassenmanagement en het schoolklimaat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 36,67% bovenadvies functioneert. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, mogelijk gekoppeld aan het adaptieve onderwijsconcept.