
Schoolweging
De schoolweging van De Bloeikas is 29,09 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs, conform de resultaten uit het meest recente inspectierapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een driehoeksverdeling: 33.3% vmbo-niveaus, 36.6% havo-niveaus en 30% vwo-niveaus. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (23.3%), wat past bij de 'ontwikkelingsgerichte aanpak' uit de schoolgids. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt significant onder het regionaal gemiddelde van 1.01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bloeikas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen onze school maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 30.4% boven advies (vs. 25.3% landelijk) en slechts 8.7% onder advies toont de school aanhoudend realistische adviezen. Deze cijfers onderbouwen het in het schoolplan beschreven 'opbrengstgericht werken' met tweemaandelijkse monitorgesprekken.
Sociale ontwikkeling
We willen op school een klimaat scheppen, waarin elk kind zich veilig voelt. Wij hebben op school 4 positief geformuleerde kapstokregels afgesproken: Alle materialen hebben een doel, kapot maken is niet cool Wandelen in de gang, dat weten we allang We laten merken hoe rustig we kunnen (samen)werken Breng jezelf en anderen niet in gevaar, doe voorzichtig met elkaar LEES MINDER
Vertrouwen & samenwerken
Welbevinden & veilige sfeer
preventieve aanpak
Wat is de werkwijze van IKC de Bloeikas voor sociale ontwikkeling?
IKC de Bloeikas gebruikt KiVa, een schoolbreed programma gericht op sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast werkt de school met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Bloeikas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Bloeikas gebruikt de KIVA-monitor en Mijnkleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Bloeikas?
IKC de Bloeikas gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.