
Schoolweging
De schoolweging van De Parel ’t Harde is 30,51 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.51% behaalt bijna iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score (vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen: 95.71%) reflecteert een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de focus op taal- en rekenverbetertrajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47.76% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit wijst op voldoende ambitie, maar blijft achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 57.30%. De school zet hier extra in via gepersonaliseerde leerlijnen, zoals beschreven in het onderwijsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesprong: 22.73% richting havo/vwo/vwo (i.c. 15.91% havo/vwo + 4.55% vwo) tegenover 31.83% in vmbo-lagen (vmbo-b tot -k/gt). Opvallend is het hogere aandeel vmbo-k/gt-adviezen (13.64% vs. 5.64% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1.01%), wat past bij het academische profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Parel ’t Harde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op PCBS de Parel worden CITO toetsen afgenomen medio een cursusjaar en aan het eind van een cursusjaar. Hiermee volgt de school de ontwikkeling van de individuele leerling, de groep en gaat de school na of ons onderwijs tot die opbrengsten leidt die wij mogen verwachten van de leerlingen en leerkrachten van PCBS de Parel. De schoolvaardigheden technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen en wiskunde worden getoetst middels CITO Leerling In Beeld. Deze toetsen noemen wij de niet-methode-gebonden toetsen. In groep 1/2 worden niet alle kinderen getoetst en worden andere toetsinstrumenten gebruikt. In groep 1/2 toetsen wij die leerlingen waarbij de school graag wil zien wat zijn/haar ontwikkeling is. Dat kan zijn dat wij ons zorgen maken over de ontwikkeling van de leerling, maar ook kan het zijn dat wij mogelijk meer van die leerling kunnen verwachten. Dit alles om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van onze individuele leerlingen. Vanaf groep 3 tot en met groep 8 worden de toetsen van CITO afgenomen. Dat gebeurt medio het cursusjaar en aan het eind van het cursusjaar. Op grond van deze resultaten en de resultaten van de methode-gebonden toetsen bepaalt de leerkracht de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Ook kijkt de directie naar de opbrengsten van de tussenresultaten. Mogelijk geven dergelijke resultaten aanleiding ons aanbod, onderwijstijd en instructie aan te passen aan datgene wat er van de school en haar leerlingen verwacht mag worden. Het team reflecteert ook n.a.v. de tussenresultaten. Dit alles om ons onderwijsaanbod te optimaliseren. Ouders hebben inzicht in de toetsresultaten middels het ouderportaal van Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19.35% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan landelijk (11.81%). Dit vraagt om kritische reflectie op adviseringsprocessen, zoals aangekondigd in het kwaliteitsplan 2024. Wel scoort 16.13% boven advies, wat de ruimte voor groei in doorstroombeleid benadrukt.
Sociale ontwikkeling
“Vanuit Zijn Liefde geven we jou op De Parel ruimte en vertrouwen om te groeien, zodat je de moed krijgt om goede keuzes te maken.” Dit is waar wij in geloven. Vanuit Gods onvoorwaardelijke liefde proberen wij op een zorgvuldige manier naar het kind te kijken. Omdat ieder kind uniek is, is het vanzelfsprekend dat ieder kind ook andere ‘ruimte’ en ‘vertrouwen’ nodig heeft om zelf te groeien. Onze visie geven we zoveel mogelijk vorm vanuit het handelen naar de zeven waarden van Covey. Voor ons zijn dit prachtige waarden die ons veel zeggen over onze manier van onderwijs geven, pedagogisch handelen, en tegelijkertijd zijn het ook de waarden die Jezus in Zijn leven aan ons heeft geleerd. Wij geloven dat we al vanaf groep 1 bezig zijn met de omgang met elkaar en dat dit zich resulteert in de sociale omgang die de kinderen met elkaar hebben. Het team van de Parel heeft hier een grote voorbeeldrol in en laat dagelijks zien hoe wij met elkaar om willen gaan. LEES MINDER
Ruimte en vertrouwen
Open en eerlijke communicatie
Aandacht voor persoonsvorming
Wat is de werkwijze van PCBS De Parel voor sociale ontwikkeling?
PCBS De Parel streeft naar een sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen zichzelf mogen zijn en dit ervaren. Door kindgesprekken, een leerlingenraad en jaarlijkse analyse van de sociale veiligheidsopbrengsten, houdt de school zicht op het welbevinden van de leerlingen en kan passende interventies inzetten.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS De Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS De Parel gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.