Openbare Basisschool De Blerck
Tiendmaatweg 2
8084 EJ 't

Schoolweging

Schoolweging
33.05
Spreiding
6.41

De schoolweging van De Blerck is 33,05 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.04% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee dat vrijwel alle leerlingen het minimale taal- en rekenniveau bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.86% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41.2%. Dit duidt op effectieve basisontwikkeling, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

37.5% van de adviezen is gericht op vmbo-(g)t, significant hoger dan de 16.45% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de volledige afwezigheid van havo/vwo-adviezen, terwijl landelijk 10.93% van de leerlingen dit advies krijgt. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan regionale peers (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BlerckGemeente AmsterdamNederland
LIB177.57173.22175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden- (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (Cito LIB). Leerlingen van De Blerck worden op niveau getoetst, zodat er balans is tussen oefenen en nieuwe uitdagingen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken in het team en met de leerling. Aan de hand van de toetsresultaten worden nieuwe leerdoelen voor de komende periode opgesteld. Aan de hand van de toetsresultaten wordt een plan opgesteld. Wanneer een leerling 10 maanden (= 1 schooljaar) achter- of voorloopt op leeftijdsgenootjes, wordt het plan omgezet naar een ontwikkelingsperspectiefplan. Vakken op eigen niveau volgen, in een andere groep of verwijzing naar een andere of sbo school zijn dan mogelijkheden die de leerkracht met ouders en intern begeleider onderzoekt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel het landelijk percentage (11.81%). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Desondanks scoort 10% boven advies, wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. De 70% die op niveau presteert, sluit aan bij het landelijk beeld.

Sociale ontwikkeling

Welbevinden In de onderbouwgroep richten wij ons met name op het welbevinden van de leerlingen. We willen dat leerlingen lekker in hun vel zitten, want dat bevordert het leren. In de klassen willen we daarom ook een huiselijke sfeer uitstralen en hebben de kinderen de schoenen uit in de klas. We besteden veel tijd aan sociaal emotionele lessen, dat doen we met Kanjer!. Ook bieden we de kinderen veel gelegenheid tot spelend leren. Zelfstandigheid In de middenbouwgroep wordt steeds meer gestuurd op zelfstandigheid. Wanneer het welbevinden van een leerling goed is, kan het werken aan zelfontplooiing en zelfstandigheid van de leerling uitgebreid worden. De leerling leert steeds meer wat hun eigen onderwijsbehoeftes zijn. Bijvoorbeeld: Naast wie kun je het beste zitten tijdens de rekenles? Op school hebben wij 'flexplekken' en mogen de leerlingen zelf bepalen waar ze het beste kunnen leren. Eigen verantwoordelijkheid In de bovenbouwgroep leren de leerlingen steeds meer eigen doelen te stellen en daarvoor ook de verantwoordelijkheid te nemen. Het weten wat je nodig hebt, het denken in oplossingen en het stellen van de juiste vragen, zonder iemand daarbij nodig te hebben, hoort daarbij. LEES MINDER

Welbevinden

Zelfstandigheid

Eigen verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Blerck voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De pijlers van Openbare Basisschool De Blerck zijn tot stand gekomen tijdens een missie- en visiegesprek met de teamleden. De inhoud van de pijlers wordt jaarlijks besproken en indien nodig aangepast aan de behoeften van de leerlingen en teamleden. Het welbevinden van de leerlingen wordt jaarlijks gemeten met de Kanjervragenlijsten en kindgesprekken. In aansluiting op de Kanjermethode wordt gericht gestuurd op welbevinden, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Aanvullend worden kindgesprekken gehouden aan de hand van een eigen IK-rapport. De samenwerking ouder-school-leerling is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Blerck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Blerck gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Blerck?

Openbare Basisschool De Blerck gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.