Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc
Blerckweg 5
8084 EX 't

Schoolweging

Schoolweging
29.47
Spreiding
6.62

De schoolweging van Jeanne d’Arc ’t Harde is 29,47 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.14% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat ligt nagenoeg gelijk met het vergelijkingsgemiddelde (95.88%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 50.69% een score voor het streefniveau dat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1% uitkomt. Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen een hoger reken- en taalniveau bereikt dan basaal verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 38.46% vmbo-(g)t, 23.08% havo/vwo en 15.38% vwo. Dit is significant hoger dan regionale vergelijkingen (26.79% voor vmbo-(g)t/havo/vwo combinaties). Het percentage praktijkgerichte adviezen (7.69% vmbo-b/k) blijft onder het regionaal gemiddelde (9.69%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJeanne d’Arc ’t HardeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Jeanne d'Arc worden leerlingen als volgt in hun ontwikkeling gevolgd: Groep 1/2 De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht, waarna de resultaten worden geregistreerd in de leerlijnen. Naar aanleiding van deze resultaten wordt afgestemd op verschillen in ontwikkeling. Eind groep 2 worden een aantal toetsen om onder andere de lees -en rekenvoorwaarden in kaart te brengen afgenomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zullen we ook in de groepen 1/2 gaan werken met het leerlingvolgsysteem van IEP, net zoals we dat al een paar jaar doen in de midden- en bovenbouw. Groep 3 t/m 8 De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt, daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het IEP LVS afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen Twee keer per jaar presenteert de IB-er de leeropbrengsten op schoolniveau. Vervolgens bespreken de leerkrachten de resultaten op groepsniveau met elkaar. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: 'Wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen?' Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken. Overgaan/ doubleren en protocol najaarsleerlingen Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter voor andere kan deze langer zijn. Leerlingen, die op 1 januari of daarna vier jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. In sommige gevallen geldt dit ook voor leerlingen die in november en december zijn ingestroomd. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding geeft om hem of haar nog niet of juist eerder door te laten stromen naar groep 2 of 3, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode, doublure of een vervroegde overstap adviseren, gebeurt dit op basis van observaties en of toetsgegevens. Deze werkwijze hanteren wij bij alle groepen. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd in overleg met de ouders genomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 41.67% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegen 25.27% landelijk. Geen enkele leerling zit structureel onder advies (0% vs. 11.81% nationaal). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid of effectieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn: vertrouwen, betrokkenheid, plezier, eigenheid en persoonlijke ontwikkeling. Deze kernwaarden willen we voorleven en naleven in de school. Elk kind is goed en wil in de basis graag goed doen. Kinderen leren in de 'Kanjertraining' duidelijk om zelf problemen op te lossen, maar lukt dit niet dan zijn wij er als leerkrachten om ze te helpen. De school heeft een open karakter en wil graag samen met ouders een oplossing vinden bij (vermoedens) van pesten. LEES MINDER

Vertrouwen & betrokkenheid

Plezier

Eigenheid

Wat is de werkwijze van KBS Daltonschool Jeanne d'Arc voor sociale ontwikkeling?

KBS Daltonschool Jeanne d'Arc hanteert de visie en levenshouding van de Kanjertraining als uitgangspunt voor het veiligheidsbeleid. De school streeft naar een veilige en vertrouwde omgeving waar leerlingen zichzelf kunnen zijn. Leerkrachten, team en ouders vormen samen het gezag en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding. Grensoverschrijdend gedrag wordt op een zorgvuldige manier aangepakt, in samenwerking tussen school en ouders. De Kanjerafspraken (We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, We werken samen, We hebben plezier, We doen mee) vormen de leidraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Daltonschool Jeanne d'Arc om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Daltonschool Jeanne d'Arc gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Daltonschool Jeanne d'Arc?

KBS Daltonschool Jeanne d'Arc maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.