De Duykeldam in Swifterbant

Het team van De Duykeldam in Swifterbant

Current section: team
De Lange Streek 30
8255 Swifterbant

Zie hier hoe het team van De Duykeldam is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Duykeldam. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Duykeldam bij jullie?

Ontdek hoe goed De Duykeldam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Duykeldam zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Duykeldam. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (46.2%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Duykeldam werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Duykeldam gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Continue Leerervaring op De Duykeldam: Deskundige Leerkrachtvervanging

Bij Basisschool De Duykeldam in Swifterbant staat de onderwijscontinuïteit voorop, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Zowel bij geplande studiedagen als bij onvoorziene omstandigheden zoals ziekte, zetten wij ons volledig in om uw kind een stabiele leeromgeving te bieden. Wij hanteren een proactieve aanpak voor leerkrachtvervanging, waarbij we primair vertrouwen op de expertise van ons eigen, toegewijde team. Onze ervaren docenten ondersteunen elkaar actief, zodat de dagelijkse lesprogramma's en de vertrouwde sfeer gewaarborgd blijven. Indien interne vervanging niet toereikend is, werven wij zorgvuldig gekwalificeerde invalkrachten die naadloos aansluiten bij onze onderwijsmethoden. Mocht er onverhoopt geen directe vervanging mogelijk zijn, dan zorgen we voor een veilige en georganiseerde opvang binnen de school. In dergelijke situaties informeren we u als ouder direct over de genomen maatregelen en de tijdelijke klassenindeling, met als doel uw kind zo min mogelijk te belasten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Educatieve Ondersteuning op Maat: Vind de Juiste Specialist bij Basisschool De Duykeldam

4

Essentiële Academische Vaardigheden: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Taalontwikkeling
Daltonpedagoog voor Zelfstandig Leren

Toelichting van de school:

Onze toegewijde onderwijsspecialisten, waaronder onze intern begeleider, rekenspecialist en taalspecialist, zetten zich volledig in om uw kind te ondersteunen bij het ontwikkelen van sterke taal- en rekenvaardigheden. Wij streven naar optimale academische vooruitgang voor elke leerling. Specifieke taakomschrijvingen en onze bewezen methodieken zijn op aanvraag verkrijgbaar via de schooldirectie. Wij geloven in transparantie en een proactieve aanpak om het leerproces van elk kind te maximaliseren en te personaliseren.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Leerling Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider richt zich op het welzijn en de sociaal-emotionele groei van uw kind, cruciaal voor een succesvol schooltraject. Zij biedt een luisterend oor en praktische ondersteuning om een veilige, positieve en stimulerende leeromgeving te garanderen waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Effectieve Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Effectieve Studievaardigheden
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van gedrag en werkhouding optimaal te begeleiden. Zij ontwikkelen gepersonaliseerde leerstrategieën om de studieaanpak te verfijnen en de unieke talenten van elk kind te stimuleren en te laten bloeien.

2

Motorische Vaardigheden en Fysieke Gezondheidsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Deskundige Fysiotherapeut
Ervaren Logopedist

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van essentiële motorische vaardigheden en fysieke gezondheid bieden wij gespecialiseerde ondersteuning door een fysiotherapeut en een logopedist. Zij helpen kinderen met uitdagingen op het gebied van beweging, coördinatie en communicatie, zodat ze zich optimaal kunnen ontplooien en succesvol kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen gespecialiseerde medewerkers voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct aan onze basisschool verbonden. In specifieke gevallen verwijzen wij ouders en leerlingen graag door naar de meest geschikte externe expertise en zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Samenwerklokaal
Stiltelokaal
Aula (met podium)

Extra Ondersteuning voor Elk Kind: Het Zorgbeleid van De Duykeldam

Gedetailleerde Informatie over Leerlingbegeleiding en Ondersteuning

Op basisschool De Duykeldam streven we ernaar om elk kind de best mogelijke leeromgeving te bieden. We begrijpen dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben om hun leerdoelen te bereiken, terwijl anderen juist gebaat zijn bij extra uitdaging. Ons doel is om een inclusieve school te zijn waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Deze ondersteuning kan variëren van gerichte hulp bij specifieke vakken tot begeleiding bij sociaal-emotionele of lichamelijke ontwikkeling. In dit overzicht lichten we toe hoe wij de voortgang van uw kind monitoren en welke extra begeleidingsmogelijkheden onze school biedt. We streven naar een omgeving waarin talenten worden ontdekt en gestimuleerd. **Schoolondersteuningsprofiel (SOP) De Duykeldam** Ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de expertise, faciliteiten en onderwijsmethoden die De Duykeldam inzet voor leerlingen die extra begeleiding behoeven. Het profiel geeft inzicht in onze specifieke aanpak en de beschikbare deskundigheid binnen onze school. Het volledige, gedetailleerde ondersteuningsbeleid is opvraagbaar bij de schoolleiding. De basisondersteuning op De Duykeldam is gebaseerd op vier pijlers: hoge kwaliteit van onderwijs, preventieve en lichte interventies, gestructureerde begeleiding en planmatig werken. We waarborgen een continu en afgestemd leerproces voor elke leerling. **Leerlingbegeleiding en Individuele Ondersteuning** In nauwe samenwerking met de interne begeleider (IB-er) identificeert de leerkracht leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De vormgeving van deze hulp wordt altijd met de ouders besproken en zoveel mogelijk binnen de eigen groep door de groepsleerkracht geboden. Wij hanteren diverse hulpplannen, zoals het groepsplan, dat aangeeft welke leerlingen tijdelijk extra hulp nodig hebben en op welk niveau zij instructie ontvangen. De interne begeleider faciliteert groepsbesprekingen om deze plannen actueel te houden. Voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen, wordt een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin de specifieke doelen en onderwijsbehoeften worden vastgelegd. **Dubleren: Een Weloverwogen Beslissing** Voor leerlingen in groep 1 en 2 kan een jaar 'kleuterverlenging' overwogen worden, gebaseerd op een grondige beoordeling van de ontwikkelingsgebieden. Er is een protocol voor de overgang tussen de kleuterklassen en groep 3. Na de herfstsignalering in groep 3 en op basis van toetsresultaten, worden eventuele zorgpunten besproken met de interne begeleider en ouders. Extra instructie wordt geboden, en de voortgang wordt nauwlettend gevolgd. De resultaten van de junitoetsen spelen een rol bij de beslissing tot dubleren. Leerlingen in groep 4 die achterstanden vertonen, ontvangen extra begeleiding. Aan het einde van groep 4 wordt beoordeeld of een extra jaar nodig is voor het automatiseren van basisvaardigheden, of dat een individuele leerlijn passender is. Dubleren is voor leerlingen in groep 5 tot en met 8 een uitzonderlijke maatregel. Alle leerlinggegevens worden beheerd door de Intern Begeleider. Ouders kunnen na het maken van een afspraak het dossier van hun kind inzien. **Passend Onderwijs: Samenwerking voor Optimale Ontwikkeling** De Duykeldam werkt samen met het Samenwerkingsverband 'Passend Onderwijs Lelystad-Dronten' om extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen onze school te bieden. Dit verband biedt toegang tot diverse zorgarrangementen, zoals ambulante begeleiding en NT2-ondersteuning. We streven ernaar om samen met u het onderwijs passend te maken voor uw kind. Indien dit binnen onze school niet mogelijk is, zoeken we gezamenlijk naar een passende oplossing elders. Meer informatie over passend onderwijs is te vinden op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. **Onderwijs aan Zieke Leerlingen: Betrokkenheid en Continuïteit** Bij langdurige ziekte is het belangrijk zieke leerlingen betrokken te houden bij het schoolleven. De Duykeldam vindt dat onderwijs hierin een cruciale rol speelt, zowel qua lesstof als sociaal contact. De school draagt de verantwoordelijkheid voor onderwijs aan zieke kinderen die langer dan twee weken afwezig zijn. Hiervoor kan de school samenwerken met educatieve voorzieningen van ziekenhuizen of onderwijsbegeleidingsdiensten. Zowel ouders als school kunnen contact opnemen met Ziezon of Cedin voor ondersteuning. Meer informatie is te vinden op www.cedin.nl en www.ziezon.nl. **Schoolarts: Gezondheid en Ontwikkeling Monitoren** De schoolarts speelt een belangrijke rol in het monitoren van de gezondheid en ontwikkeling van onze leerlingen. Alle kinderen worden in groep 1 en groep 7 uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek, waarvoor ouders vooraf een vragenlijst ontvangen. Het onderzoek in groep 1 omvat een lichamelijk onderzoek en een gesprek over de ontwikkeling, groei, motoriek en spraak-taalontwikkeling. In groep 7 ligt de focus op lichamelijke groei en een gesprek over gedrag en sociale ontwikkeling. Meer informatie is beschikbaar op de website van de GGD Flevoland: https://www.ggdflevoland.nl. **Basisteam: Vroege Signalering en Expertise Delen** Het basisteam komt viermaal per jaar bijeen om leerlingen met extra zorgvragen vroegtijdig te bespreken. Aanmelding gebeurt wanneer meer expertise nodig is, altijd in overleg met de ouders. Het basisteam van De Duykeldam bestaat uit de zorgcoördinator, een gedragsdeskundige en de IB-er. Indien nodig worden externe deskundigen uitgenodigd. De uitkomsten van de besprekingen worden met de ouders gedeeld, en ouders kunnen ook uitgenodigd worden voor het overleg. Het team kan doorverwijzen naar externe zorgverleners. **1-Zorgroute Passend Onderwijs Lelystad/Dronten** Wij passen de 1-zorgroute toe, die leerkrachten praktische handvatten biedt voor handelingsgericht werken. Dit verbetert de afstemming op de onderwijsbehoeften van leerlingen en versterkt onze zorgstructuur. Ons uitgangspunt is het creëren van succeservaringen door proactief te handelen en te denken vanuit mogelijkheden. We streven naar vroegtijdige signalering en werken nauw samen met onder andere De IJsselgroep, Bureau Jeugdzorg, GGD en speciaal basisonderwijs. Meer informatie over de 1-zorgroute is te vinden op www.passendonderwijslelystaddronten.nl. **Privacy en Bescherming van Persoonsgegevens** De privacy van uw kind is gewaarborgd. Persoonsgegevens en onderwijskundige informatie worden niet zonder uw toestemming aan derden verstrekt, met uitzondering van wettelijk geregelde doorgifte. Dit geldt voor informatie aan nieuwe scholen, de inspectie en medische professionals. Bij besprekingen vindt functionele data-overdracht plaats conform de AVG. U heeft het recht om de gegevens van uw kind in te zien en te laten corrigeren. Alle gegevens worden veilig opgeslagen in afgesloten dossiers. Toestemming voor foto's op onze communicatiekanalen wordt gevraagd via het inschrijfformulier en kan te allen tijde worden ingetrokken. Het privacybeleid van Stichting Ante, onze overkoepelende organisatie, is te vinden op www.ante.nl. **Ontwikkeling van Extra Ondersteuningsaanbod** Wij blijven ons aanbod aan extra ondersteuning continu ontwikkelen. Hierbij ligt speciale aandacht bij leerlingen met gedragsgerelateerde ondersteuningsvragen en leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op Basisschool De Duykeldam: Ons Schoolplan

Wat zijn de kernambities van het schoolplan voor Basisschool De Duykeldam?

Ons schoolplan is de leidraad voor de ontwikkeling van elke leerling op De Duykeldam. We formuleren hierin onze belangrijkste onderwijsdoelen en de langetermijnvisie voor onze schoolgemeenschap. Dit document beschrijft hoe wij een uitdagende en veilige leeromgeving creëren, waarin kinderen optimaal kunnen groeien, zowel academisch als persoonlijk. Ontdek de specifieke doelstellingen die de ruggengraat vormen van ons onderwijs en de toekomst van uw kind.

Welke methoden gebruikt De Duykeldam om onderwijsdoelen te behalen?

Basisschool De Duykeldam vertaalt de ambitieuze doelstellingen uit het schoolplan naar concrete, jaarlijkse actieplannen. Deze plannen specificeren de gebruikte lesmethoden, pedagogische aanpak en evaluatieprocessen. Door deze gestructureerde aanpak zorgen we voor continue verbetering van ons onderwijs en de leerresultaten van de kinderen. Raadpleeg onze jaarplannen voor een gedetailleerd inzicht in de strategieën die wij inzetten om het leerplezier en de academische vooruitgang van onze leerlingen te maximaliseren.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Het Duykeldam Programma

Toelichting van de school

Basisschool De Duykeldam in Swifterbant biedt gespecialiseerde ondersteuning voor de allerkleinsten. Kinderen die starten met een taalontwikkelingsachterstand krijgen intensieve begeleiding van onze ervaren NT2-leerkracht. Wij zorgen voor een vloeiende overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1 voor onze vierjarige kleuters. Dit creëert een veilige en stimulerende omgeving voor een succesvolle start, waarin elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontplooien. Sinds schooljaar 2024-2025 werken we samen met Kinderopvang Wildewijs. Een pedagogisch professional bezoekt onze school tweemaal per week. Zij begeleidt een kleine groep kinderen (4-5 jaar) tijdens boeiende speel- en leermomenten direct in de klas.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt De Duykeldam aan jonge kinderen?

De Duykeldam garandeert een optimale start voor elk jong kind in Swifterbant. Leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben, ontvangen gerichte NT2-begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten. Bovendien faciliteren wij een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1, wat cruciaal is voor een succesvolle schoolcarrière.

De Duykeldam garandeert een optimale start voor elk jong kind in Swifterbant. Leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben, ontvangen gerichte NT2-begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten. Bovendien faciliteren wij een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1, wat cruciaal is voor een succesvolle schoolcarrière.

Kinderopvang Swifterbant: Vroege Educatie
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) De Duykeldam

Met welke kinderopvangpartners werkt De Duykeldam samen?

De Duykeldam werkt nauw samen met Kinderopvang Wildewijs om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. Deze waardevolle samenwerking vindt twee ochtenden per week plaats, waarbij een pedagogisch professional de klas bezoekt voor interactieve speel- en leersessies met kleine groepen.

De Duykeldam werkt nauw samen met Kinderopvang Wildewijs om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. Deze waardevolle samenwerking vindt twee ochtenden per week plaats, waarbij een pedagogisch professional de klas bezoekt voor interactieve speel- en leersessies met kleine groepen.

Team | De Duykeldam in Swifterbant | [2025] Schoolregister