De Branding in Swifterbant

Het team van De Branding in Swifterbant

Current section: team
Zuidsingel 32
8255 Swifterbant

Zie hier hoe het team van De Branding is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Branding. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Branding bij jullie?

Ontdek hoe goed De Branding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Branding zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Branding. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Branding werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Branding gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Leerkrachtvervanging op De Branding: Leren Gaat Altijd Door

Op Basisschool De Branding garanderen we dat uw kind ononderbroken les krijgt, ook wanneer de vaste leerkracht onverhoopt afwezig is. Voor spoedige vervanging werken we nauw samen met een gespecialiseerde externe partner, wat garant staat voor directe en kwalitatieve invulling. Intern zetten we de flexibiliteit en expertise van onze toegewijde duo-collega's optimaal in. Zij bieden ondersteuning waar nodig of passen lesdagen aan, zodat de leercontinuïteit en een stabiele schoolweek voor uw kind gewaarborgd blijven. Bij langdurige afwezigheid binnen ons onderwijsteam, schakelen we de expertise van Stichting Codenz in. We zoeken dan eerst intern naar de meest passende kandidaat voor een kennismakingsles en een persoonlijk gesprek. Als een interne oplossing niet mogelijk is, starten we een grondige selectieprocedure om de ideale nieuwe leerkracht te werven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Expertise van Onze Ondersteuningsspecialisten op Basisschool De Branding

4

Taal, Rekenen en Leesvaardigheid: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Academische Groei
Specialist Jonge Kinderen & Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Effectieve Communicatie
Expert Jeugdliteratuur & Leesbevordering

Toelichting van de school:

Basisschool De Branding bevordert actief het leesplezier en de leesvaardigheid bij al onze leerlingen. Onze toegewijde experts zetten zich in voor een brede ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen, met een bijzondere focus op jeugdliteratuur. Wij zijn ervan overtuigd dat een sterke basis in taal en rekenen cruciaal is voor toekomstig schoolsucces en persoonlijke ontwikkeling.

7

Sociaal-Emotionele Bloei en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een Positief Klasklimaat
Intern Begeleider voor Individuele Groei
Orthopedagoog voor Psychosociale Ondersteuning
Specialist Talentontwikkeling & Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut voor Praktische Vaardigheden
Gecertificeerd Rots en Watertrainer
Kindertalent Fluisteraar voor Zelfinzicht

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Branding staat de unieke ontwikkeling van elk kind centraal, waarbij we verder kijken dan alleen kennisoverdracht. We richten ons op het ontdekken en stimuleren van individuele talenten die kinderen energie en zelfvertrouwen geven. Via talentenkaarten en persoonlijke gesprekken helpen we kinderen hun sterke punten te identificeren, zoals 'foutenspeurneus' of 'mooimaker', wat hun veerkracht en leervermogen versterkt. Onze plusklas biedt verdiepende leerstof, terwijl praktijklessen zoals koken en techniek essentiële levensvaardigheden ontwikkelen; ouders zijn hierbij nauw betrokken voor optimale resultaten.

6

Gedrag, Studiehouding en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Specialist Hoogbegaafdheid & Studiegedrag
Rots en Watertrainer voor Zelfbeheersing
Sterk in de Klas Coach voor Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Wij bieden gerichte ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak om elk kind optimaal te laten presteren, met een wekelijkse externe specialist van 'Sterk in de klas'. Deze professional begeleidt leerlingen met leer- en gedragsuitdagingen en helpt hen effectieve leerstrategieën te ontwikkelen. Ons doel is om elk kind zich gehoord te laten voelen en de nodige hulp te bieden voor succes in hun leerproces.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Ergotherapeut voor Praktische Aanpassing
Specialist Motorische Vaardigheden

Toelichting van de school:

Externe therapeuten van Intraverte en Moorkids bieden wekelijks gespecialiseerde begeleiding aan onze leerlingen met motorische en lichamelijke ontwikkelingsbehoeften. Deze sessies vinden plaats in onze speelzaal, een omgeving die perfect is voor het werken aan diverse vaardigheden. Met deze expertise garanderen we de best mogelijke ondersteuning voor de fysieke ontwikkeling van elk kind.

1

Medische Veiligheid en Eerste Hulp

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

Basisschool De Branding beschikt over een team van gekwalificeerde bedrijfshulpverleners (BHV-ers) die paraat staan voor de veiligheid van onze leerlingen en medewerkers. Zij zijn getraind om adequaat te reageren in medische noodgevallen en zorgen voor een veilige leeromgeving. Deze interne expertise waarborgt een snelle en professionele aanpak bij elke calamiteit.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Logopedie
Intraverte - multidisciplinaire praktijk
Moorkids- Fysiotherapie
IJsselgroep- Dyslexiebehandeling
Triade Vitree- Oké op school

Uitmuntende Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Branding

Ontdek Ons Brede Aanbod aan Educatieve Ondersteuning en Begeleiding

Basisschool De Branding in Swifterbant hecht veel waarde aan de unieke ontwikkeling van elk kind. Daarom bieden wij een uitgebreid pakket aan ondersteuningsmogelijkheden, zowel intern als door samenwerking met externe deskundigen. Ons Sterke Interne Ondersteuningsteam Ons team is versterkt met een ervaren intern begeleider, twee toegewijde leraarondersteuners, een gespecialiseerde ICT-coach en diverse coördinatoren voor cultuur en lezen. Een gedragsspecialist draagt bij aan een positieve leeromgeving. Wij passen de principes van Positive Behavior Support (PBS) toe, gericht op het stimuleren en belonen van gewenst gedrag. Leerkrachten zijn getraind in positieve benaderingen, met duidelijke verwachtingen en constructieve feedback, zoals 'We lopen door de gang' in plaats van 'Niet rennen!' Motiverend Beloningssysteem voor Groei Het PBS-systeem maakt gebruik van groep-spaarpunten die leiden tot collectieve beloningen, zoals extra speeltijd of leuke creatieve activiteiten. Deze beloningen worden samen met de leerlingen bepaald, wat de samenwerking bevordert. Continue professionele ontwikkeling van ons team, door middel van studiedagen en externe trainingen, staat centraal. Samenwerking met Gespecialiseerde Partners Voor specifieke ondersteuningsvragen werken we nauw samen met partners zoals het Samenwerkingsverband Lelystad en Dronten (Codenz). Dit garandeert extra hulp voor leerlingen met langdurige ziekte, fysieke of verstandelijke beperkingen, of gedragsproblemen. Ook voor visuele beperkingen (Bartiméus) en auditieve beperkingen of taalontwikkelingsachterstanden (Kentalis) beschikken wij over expertise en ondersteuningsnetwerken. Uitdagende Begeleiding voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Kinderen die excelleren in hun leerproces ontvangen bij ons extra uitdaging door aangepaste instructie en verrijkende taken, zowel individueel als in groepsverband. Vanaf groep 5 kunnen leerlingen deelnemen aan een wekelijkse plusklas onder leiding van een eigen leerkracht, met nauwe samenwerking met de Christiaan Huygensschool in Dronten. Groep 6 en 7 leerlingen kunnen gebruik maken van de 'one day a week' school, gefaciliteerd door onze stichting en partners. Voor groep 8 leerlingen is er een doorstroommogelijkheid naar een speciale HB-klas in het voortgezet onderwijs in Dronten. Externe Hulp bij Sociaal-Emotionele Ontwikkeling Voor kinderen die extra sociaal-emotionele begeleiding nodig hebben, schakelen we externe partners in. Onze intern begeleider kan u hierover adviseren. Denk hierbij aan schoolmaatschappelijk werk, medewerkers van 'Oké op school' (Triade-Vitree) voor sociaal-emotionele steun, of begeleiding van Intraverte voor kinderen met leer- en ontwikkelingsuitdagingen, faalangst of gedragsproblemen. De GGD biedt bovendien een maandelijks inloopspreekuur voor opvoedkundige vragen. Logopedische Ondersteuning en Vroege Screening Jaarlijks voeren we een logopedische screening uit bij kleuters die extra aandacht nodig hebben, mits de ouders hiervoor toestemming geven. Leerlingen met een taalontwikkelingsachterstand kunnen in aanmerking komen voor logopedie op school, waarbij een verwijzing en vergoeding via de zorgverzekeraar mogelijk is. Goede communicatie met ouders en logopedisten is hierbij cruciaal. Deskundige Begeleiding bij Dyslexie Wij bieden hoogwaardig lees- en spellingonderwijs en signaleren lees- en spellingproblemen zeer vroegtijdig. Leerlingen met ernstige, hardnekkige achterstanden die ondanks intensieve begeleiding blijven bestaan, kunnen aanspraak maken op vergoede dyslexiezorg. Onze school verzorgt deze gespecialiseerde behandeling, inclusief een duidelijk diagnostisch traject en intensieve begeleiding door dyslexiespecialisten. Extra Tijd of Aangepast Leerprogramma Soms heeft een leerling meer tijd nodig om de leerdoelen te bereiken. In overleg met de ouders kan besloten worden tot het overdoen van een groep, met name bij een langzamere sociaal-emotionele ontwikkeling. De school neemt hierin de uiteindelijke beslissing. Tevens bieden we aangepaste leerprogramma's voor leerlingen die op specifieke vakgebieden op hun eigen tempo werken, met een individueel ontwikkelingsplan en afstemming op het vervolgonderwijs. Passend Onderwijs: Onze Zorgplicht Basisschool De Branding levert passend onderwijs voor elk kind. Dit betekent dat we ernaar streven zoveel mogelijk leerlingen in hun vertrouwde omgeving te laten leren. Onze zorgplicht garandeert dat elke aangemelde leerling een passende plek krijgt, eventueel met extra ondersteuning bij ons of op een andere school. Ouders worden hierbij nauw betrokken. We werken samen met scholen in Dronten en Lelystad om dit te realiseren. Voortdurende Verbetering van Ondersteuning Wij investeren continu in de professionalisering van ons team om de ondersteuning aan onze leerlingen te optimaliseren. Onze intern begeleider volgt de opleiding tot kwaliteitscoördinator. Met een gespecialiseerd team, waaronder een gedragsspecialist, Rots en Water trainers, een hoogbegaafdheidsspecialist en specialisten voor het Jonge Kind en jeugdliteratuur, zijn we uitstekend voorbereid op de toekomstige ondersteuningsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Continue Verbetering bij De Branding

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor academische en persoonlijke groei?

Op Basisschool De Branding streven we naar voortdurende groei en verbetering van ons onderwijs, met een focus op zowel academische prestaties als persoonlijke ontwikkeling. Elk jaar stellen we concrete focusdoelen vast, die gedetailleerd worden in ons jaarplan, om onze educatieve missie te realiseren. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons primair op het versterken van essentiële basisvaardigheden bij al onze leerlingen, wat cruciaal is voor hun toekomstige succes. Rekenen: We beschouwen rekenvaardigheid als een fundamenteel element voor academisch succes. Ons ambitieuze doel is om alle kinderen minimaal een 'S'-niveau te laten bereiken in hun rekenvaardigheid. Door middel van intensieve professionalisering in de methode 'Met Sprongen Vooruit' optimaliseren we het automatiseren van basisberekeningen en het efficiënt toepassen van rekentechnieken. We stimuleren dit leren door middel van spel en divers, tastbaar materiaal. Taal en Lezen: Uitstekende taalvaardigheid en leesvaardigheid zijn essentieel voor een brede ontwikkeling. We zetten actief in op het bevorderen van leesplezier en integreren lezen strategisch in alle vakgebieden, waaronder Wereldoriëntatie. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de school verlaat met een sterke basis in geletterdheid en een rijke leeservaring. Burgerschap: Burgerschapsonderwijs vormt een integraal en levendig onderdeel van ons dagelijkse schoolleven. We streven ernaar dit aspect van de ontwikkeling van onze leerlingen verder te verdiepen, actief uit te dragen en duurzaam te verankeren in onze positieve schoolcultuur. Expliciete Directe Instructie (EDI): Om effectief in te spelen op de diverse individuele verschillen en specifieke onderwijsbehoeften binnen onze klassen, hanteren wij het bewezen EDI-lesmodel. Dit model garandeert dat alle leerlingen het vastgestelde lesdoel succesvol behalen, met zowel aandacht voor gezamenlijk leren als voor individuele ondersteuning. Na intensieve scholing borgen we dit model dit jaar via een kwaliteitskaart en blijven we ons continu ontwikkelen door gezamenlijke lesvoorbereidingen en wederzijdse feedbacksessies binnen ons toegewijde team, wat resulteert in een sterke en dynamische professionele leergemeenschap.

Hoe waarborgt De Branding de onderwijskwaliteit en meetbare leerresultaten?

Basisschool De Branding, als trotse onderdeel van Stichting Codenz, committeert zich aan het leveren van exceptioneel hoogwaardig onderwijs. Ons beleid voor kwaliteitszorg is strategisch gericht op duurzame schoolontwikkeling, waarbij we continu de optimale aansluiting zoeken bij de unieke kenmerken en specifieke onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. Ons effectieve kwaliteitsbeleid wordt voortdurend vormgegeven door de volgende kritische vragen te stellen: Doen we de juiste dingen om de ontwikkeling van onze leerlingen te maximaliseren? Voeren we onze onderwijstaken effectief en efficiënt uit, met optimale resultaten? Wordt onze onderwijsaanpak positief beoordeeld door alle betrokkenen (leerlingen, ouders, team)? Hoe meten we het succes en de impact van onze onderwijsinspanningen accuraat? Hoe benutten we deze waardevolle inzichten voor continue verbetering en innovatie? Onze grondige kwaliteitsborging omvat een breed scala aan methoden: Teamtevredenheid: Tweejaarlijkse, uitgebreide tevredenheidsonderzoeken onder ons professionele team vormen de basis voor gerichte en effectieve verbeteringen. Regelmatige team- en individuele gesprekken over de onderwijskwaliteit versterken onze professionele dialoog en gezamenlijke ambitie. Ouder- en leerlingtevredenheid: Tweejaarlijkse oudertevredenheidsonderzoeken leveren waardevolle feedback op voor ons team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur. Vanaf groep 5 betrekken we tevens actief onze leerlingen via een specifieke, leeftijdsvriendelijke vragenlijst. Externe evaluaties: Wij hechten grote waarde aan constructieve feedback van externe partners, zoals de onderwijsinspectie en samenwerkingsverbanden. Deze externe blikken stimuleren ons tot continue innovatie en kwaliteitsverbetering. Leeropbrengsten en evaluaties: We monitoren de leerresultaten nauwgezet via een combinatie van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen (zoals Cito en IEP) en een uitgebreid leerlingvolgsysteem (Onderbouwd en Parnassys). Systematische analyse door onze ervaren leerkrachten, de Intern Begeleider (IB) en de schoolleiding stelt ons in staat de individuele leerlingontwikkelingen accuraat te volgen en tijdig bij te sturen. Evaluaties van onze schoolontwikkelingen en beleidsvoornemens vinden jaarlijks plaats, waarbij we de effectiviteit van onze strategieën kritisch beoordelen en waar nodig bijsturen. De resultaten van dit systematische proces bevestigen dat leerlingen zich optimaal ontwikkelen op Basisschool De Branding.

Ontdek de Ontwikkelingskansen voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Branding

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Branding stimuleren we de ontwikkeling van onze jongste leerlingen volop. De nadruk ligt op de sociaal-emotionele groei, waarbij spel, taalontwikkeling en motorische vaardigheden centraal staan. We bieden een veilige en gestructureerde omgeving waar kinderen kunnen wennen aan school en leren samenwerken met leeftijdsgenoten. Leren door middel van spel en ontdekking is de kern van ons aanbod voor de kleuterklassen (groep 1/2). We werken bewust met combinatiegroepen, omdat dit de onderlinge leerervaringen verrijkt en ons in staat stelt effectief aan dezelfde ontwikkelingsdoelen te werken. Elk kind groeit in zijn eigen tempo, en onze toegewijde leerkrachten en onderwijsassistenten bieden de nodige ondersteuning om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Ons thematisch onderwijs integreert diverse leergebieden op een samenhangende manier. De lesinhoud wordt mede bepaald door de methode 'Onderbouwd', die de ontwikkeling van peuters en kleuters volgt via spel en observatie. Door dagelijkse observaties van individuele kinderen documenteren leerkrachten de voortgang en stellen ze vast welke leerdoelen zijn behaald en waar extra oefening wenselijk is. Kinderen leren de wereld om hen heen spelenderwijs kennen. We besteden veel aandacht aan taalontwikkeling, de fundering voor alle schoolvakken. In groep 1 en 2 bereiden we kinderen voor op de overstap naar groep 3, waar de focus ligt op lezen, rekenen en schrijven. Een soepele overgang naar groep 3 wordt gewaarborgd op basis van de individuele rijpheid van het kind, altijd in nauw overleg met ouders en onze intern begeleider.

Veelgestelde vragen

Wordt er extra ondersteuning geboden voor jonge kinderen op De Branding?

Basisschool De Branding biedt een reeks aanvullende programma's en individuele ondersteuning, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen en te stimuleren.

Basisschool De Branding biedt een reeks aanvullende programma's en individuele ondersteuning, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen en te stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) programma's
Peuteropvang en ontwikkelingsgerichte programma's

Met welke partners werkt Basisschool De Branding samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Basisschool De Branding onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, zoals Kinderopvang Wildewijs, om een optimale ontwikkelingservaring voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool De Branding onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, zoals Kinderopvang Wildewijs, om een optimale ontwikkelingservaring voor jonge kinderen te garanderen.

Team | De Branding in Swifterbant | [2025] Schoolregister