De Branding in Swifterbant - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Branding Swifterbant is 30,32 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,46% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.4615%
Streefniveau
59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 30,32) effectief inzet op hogere cognitieve doelen.
Streefniveau
Score: 59.9999%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 16,67% vwo-advies en 12,5% havo-advies. Praktijkonderwijs (4,17%) blijft onder het regionale gemiddelde (1,01%), terwijl vmbo-(g)t (20,83%) sterk vertegenwoordigd is. De adviezen tonen een bredere spreiding dan vergelijkbare scholen, passend bij de hogere spreiding in schoolweging (5,77).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse toont een stabiele leerwinst tussen groep 7 en 8, met name in taalvaardigheid (+3,1% in 2023-2024). De combinatie van het leerlingvolgsysteem en maatwerkonderwijs draagt bij aan deze consistentie, ondanks dalende leerlingaantallen.
Toets | De Branding Swifterbant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gevold door de toetsen van Leerling in Beeld van Cito. Deze worden op groep- en, indien nodig, op leerlingniveau geanalyseerd door de leerkracht. De resultaten op schoolniveau worden geanalyseerd door de intern begeleider en de directeur. We bespreken in het team de genomen interventies en bepalen samen wat er verder voor nodig is om kwalitatief goed onderwijs te blijven geven. We gebruiken mijnschoolrapportage- Parnassys om het planmatig te beschrijven. Deze analyse en interventies worden gedeeld met de stakeholders. De individuele resultaten worden gedeeld met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend hoog percentage leerlingen presteert op advies: 79,31% (vs. 62,93% landelijk). Slechts 10,34% zit onder advies, wat wijst op realistische advisering. De school behaalt dit ondanks een complexere populatie, mogelijk door de beschreven intensieve monitoring en pré-adviesgesprekken.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is onze norm. Verantwoordelijkheid, vertrouwen en respect zijn onze belangrijkste waarden. Kinderen moeten zich veilig kunnen voelen bij ons op school. Het gaat hierbij om fysieke, pedagogische en sociale veiligheid. Onze school is een plek waar de kinderen zich onvoorwaardelijk op hun gemak voelen en ongeacht hun (on)mogelijkheden een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Op De Branding willen we dat elk kind zich gezien voelt. De leerkrachten geven de kinderen een hand bij binnenkomst om direct contact te hebben. “Kinderen voelen zich daardoor niet alleen gezien, we zien ze ook écht. Wij leggen de nadruk op het positieve gedrag. Heel bewust leren we gedrag aan, geven we complimenten en stimuleren we goed gedrag.” LEES MINDER
Veiligheid
respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Branding voor sociale ontwikkeling?
De Branding heeft een kwaliteitskaart geschreven over sociaal functioneren, waarin de visie, het aanbod en de monitoring beschreven worden. Jaarlijks wordt de kwaliteitskaart geëvalueerd. De school is een PBS school die bewust start met de Gouden Weken en leerlingen beloont voor positief gedrag. Daarnaast wordt de methode Kwink ingezet.
Welke registratievormen gebruikt De Branding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Branding gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Branding?
De Branding gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.