Basisschool Sint Theresia
Kerkweg 7
6071 AL Swalmen

Schoolweging

Schoolweging
27.42
Spreiding
5.38

De schoolweging van Sint Theresia Swalmen is 27,42 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,12% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), blijft de school hiermee voldoen aan de basiskwalificatie. De nadruk op maatwerk via het leerlingvolgsysteem draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,76% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%) en onderstreept de effectiviteit van de adaptieve onderwijsaanpak, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief hoge adviezen: 22,22% vwo (vs. 18,61% landelijk) en 22,22% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs komt met 2,5% iets vaker voor dan het regionale gemiddelde. Dit past bij de combinatie van een sterke theoretische focus en aandacht voor diversiteit in leerbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RoermondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Data gebruiken omdat het moet? Nee, op onze school gebruiken wij data, omdat uit onderzoek blijkt dat het ertoe doet. De leerkracht heeft data nodig om hoogstaand onderwijs te kunnen geven. Op onze school volgen wij de voortgang van de leerlingen op verschillende manieren: Resultaten methode gebonden toetsen:?Met de resultaten uit de methode gebonden toetsen meten we of recente lesstof voldoende beheerst wordt. Eigen lesobservaties:?Met de observaties wordt gekeken hoe de kinderen met lesstof en werkhouding omgaan. Toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem van CITO. (LOVS):?Met het LOVS meten wij de voortgang op langere termijn. De? LOVS-toetsen worden elk schooljaar in januari en juni klassikaal afgenomen. De kinderen zijn dan twee weken bezig met de volgende toetsen: rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, en taalverzorging. Nadat de toetsen zijn nagekeken, maken de leerkrachten een algemene analyse van resultaten. Dit gebeurt voor de hele groep en voor het individuele kind. Daarna gaat de leerkracht in gesprek met de interne begeleider om de resultaten verder te bespreken. Het doel van deze bespreking is het duiden van de resultaten. Hebben de kinderen genoeg geleerd? Hebben ze de goede dingen geleerd? Waar zien we bijzondere groei? Wat is hier gedaan waardoor het beter lukt? Waar zien we dat het tegen valt? Kunnen we herleiden hoe dat komt? Welke acties zouden we kunnen doen om dit te verbeteren? Uiteindelijk komen uit deze besprekingen conclusies. Deze delen we met elkaar. Wat in de ene groep helpt, zou ook in een andere groep kunnen helpen, of: bij de analyse is bijvoorbeeld gebleken dat in een voorgaande groep iets gemist is. Door het gesprek hier open over te voeren, worden we allemaal beter. Tenslotte worden de kind-resultaten met de ouders besproken. Als er kind-specifieke-doelen gesteld zijn, dan worden deze toegelicht en indien mogelijk worden de ouders betrokken in de uitvoering (bijvoorbeeld tafeltjes oefenen), om een zo’n goed mogelijk resultaat te behalen. De resultaten worden ook gedeeld met het bestuurskantoor van waaruit de resultaten van school gevolgd worden en zij helpen bij het duiden binnen de analyse door samen verdiepingsvragen te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Het percentage onder advies (22,22%) is echter hoger dan gemiddeld (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de brede spreiding in schoolweging. De school werkt aan vroegtijdige signalering via kindbeelden om dit te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

Sociale ontwikkeling ontstaat op het moment dat kinderen samen zijn, samen werken, samen spelen, samen ontdekken. Dat proces van sociale ontwikkeling gebeurt in de klas, op het schoolplein, onderweg van en naar school en als de kinderen samen met elkaar afspreken. De ontwikkeling van het sociale kind is een doorlopend proces waarbij de kinderen de school als veilig oefenterrein hebben. De diversiteit van de kinderen zorgt ervoor dat het ene kind hier met gemak mee omgaat en het andere kind hier veel moeite voor moet doen. Ook nemen de kinderen hun eigen wereld mee naar school. Wat wij de laatste jaren merken is dat de kinderen het veel lastiger vinden om vol te houden als iets niet lukt. Opgeven, of een makkelijkere keus maken is de voorkeursaanpak. Dit gebeurt ook bij relaties tussen kinderen, waardoor het aangaan van onderlinge relaties niet vanzelfsprekend verloopt. Wij verwachten dat onze inzet op dat gebied, de sociale omgeving daardoor ook sterker wordt. Dit wordt dan ook de kerninzet binnen het komende schooljaar. LEES MINDER

Inclusiviteit

Diversiteit

Ontmoeten

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Theresia voor sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling wordt jaarlijks onderzocht door middel van een vragenlijst. De school gebruikt de vragenlijst van CITO: ‘Sociaal Emotioneel Functioneren’ (SEF) uit het leerlingvolgsysteemLeerling in Beeld’. De school verwacht hiermee een verband te kunnen leggen tussen de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind in combinatie met de overige leerresultaten en dus de algehele ontwikkeling van het kind. De visie wordt uitgevoerd door: de gouden weken (regels en afspraken worden met de kinderen geformuleerd), het werken aan een gezonde school (waarbij kinderen leren grenzen aan te geven), Rots en Water (waarbinnen de kinderen leren voor zichzelf op te komen) en drie kapstokregels (Ik ben vriendelijk voor iedereen, ik zorg voor binnen rust, ik zorg voor spullen en natuur). De school heeft afspraken over hoe om te gaan met dingen die misgaan, waarbij kinderen fouten mogen maken, maar waar ook grenzen worden gesteld, zodat de veiligheid van de omgeving wordt gewaarborgd. Voor een verdere uitwerking wordt verwezen naar het protocol 'grensoverschrijdend gedrag'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Theresia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Theresia gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Theresia?

Basisschool Sint Theresia gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en De Coole Kikker.