Basisschool Basisschool Lambertus in Swalmen

Het team van Basisschool Lambertus in Swalmen

Current section: team
Meestersweg 5
6071 Swalmen

Zie hier hoe het team van Basisschool Lambertus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Lambertus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Lambertus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Lambertus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Lambertus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Lambertus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Lambertus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Lambertus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Leerkrachtvervanging: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool Lambertus

Bij Basisschool Lambertus garanderen we de continuïteit van het leerproces voor al onze leerlingen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we in op een snelle en effectieve interne vervanging. Dit minimaliseert de impact op de dagelijkse lesactiviteiten en zorgt ervoor dat uw kind optimaal kan blijven leren. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een klas tijdelijk niet op school kan deelnemen aan de reguliere lessen. Mocht dit het geval zijn, dan informeren wij u direct en transparant via Isy, ons centrale communicatieplatform. Ook onze toegewijde klassenouders spelen een belangrijke rol in het tijdig doorgeven van deze informatie. Voor een diepgaand inzicht in ons uitgebreide beleid en de gedetailleerde procedures met betrekking tot leerkrachtvervanging, nodigen wij u uit om deel B van onze schoolgids te raadplegen. Hierin vindt u alle relevante informatie, afkomstig van onze stichting, over hoe wij omgaan met deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Nederlandse taal
45.3%
Spel en beweging
24%
Doelgericht werken met ontwikkelingsmaterialen
20%
Rekenen en wiskunde
6.7%
Expressie vakken
4%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.3%
Lezen
22.1%
Taal
20.6%
Overig
15.3%
Bewegingsonderwijs
8%
Wereldoriëntatie
4.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.3%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Lambertus

6

Taal en Rekenen: Boost je leerprestaties met expertbegeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider (IB'er)
Rekencoördinator
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Lambertus in Swalmen bieden we hoogwaardige ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Ons toegewijde team, met een ervaren intern begeleider en een gespecialiseerde rekencoördinator, garandeert gerichte hulp. Zij observeren regelmatig lessen en werken proactief aan de verbetering van ons onderwijs. Een taalexpert in opleiding en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid verrijken ons onderwijsaanbod. Zij werken nauw samen met de intern begeleider om de kennis van ons team te verdiepen en leerlingen met specifieke leerbehoeften optimaal te begeleiden. Daarnaast maken we gebruik van externe expertise. Een logopedist en een dyslexiespecialist zijn regelmatig in ons schoolgebouw aanwezig. In overleg met het Samenwerkingsverband kunnen we ook een orthopedagoog inschakelen voor aanvullende specialistische hulp.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige en stimulerende leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind op Basisschool Lambertus. Onze leerkrachten werken nauw samen met de intern begeleider om deze ontwikkeling continu te monitoren en te stimuleren. Om dit proces te ondersteunen, maken we gebruik van bewezen methodieken zoals de SEF-vragenlijst en de Sociale Monitor voor de bovenbouw. Ouders zijn hierbij onze essentiële partners. Bij specifieke vragen of behoeften zoeken we gezamenlijk naar de meest passende ondersteuning, eventueel via het Samenwerkingsverband, het Centrum Jeugd en Gezin of ergotherapeutische hulp. Samen bouwen we aan een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, wat de basis vormt voor succesvol leren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimaliseer de leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Lambertus stimuleren we een positieve werkhouding en effectieve leertrajecten. Onze kwaliteitscoördinator, die tevens optreedt als gedragsexpert en specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, speelt hierin een centrale rol. Zij faciliteert intervisiemomenten met externe deskundigen, waardoor onze leerkrachten optimaal worden ondersteund bij diverse gedragsvraagstukken en uitdagingen. Een orthopedagoog van ons ondersteuningsteam bezoekt onze school wekelijks om waardevol advies te geven over passend onderwijs. Bij intensievere begeleidingsbehoeften werken we nauw samen met ouders, ons ondersteuningsteam en het samenwerkingsverband. Zo garanderen we dat we de meest effectieve aanpak voor elk kind kunnen bepalen en implementeren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Individuele ondersteuningsplannen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben op het gebied van motorische of lichamelijke ontwikkeling, ontwikkelen we individuele plannen. Elke casus wordt zorgvuldig bekeken om de meest passende oplossingen te bieden. We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, rekening houdend met individuele behoeften en mogelijkheden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op maat voor uw kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ook op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging bieden we waar mogelijk zorg op maat. Per individuele situatie onderzoeken we welke ondersteuning passend en haalbaar is, in nauwe samenwerking met ouders en zorgverleners. Ons doel is om een veilige en verzorgende omgeving te garanderen waarin elk kind zich prettig voelt en zich volledig kan richten op leren en ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken
Invalidetoilet
Douche
Handvaardigheidlokaal

Extra Ondersteuning op Maat: Ontdek het Aanbod van Basisschool Lambertus

Passend Onderwijs: De Visie van Basisschool Lambertus op Uw Kind

Bij Basisschool Lambertus in Swalmen staat elk kind centraal. Wij bieden op maat gemaakte ondersteuning om de unieke leerbehoeften en ontwikkelingstrajecten van uw kind optimaal te faciliteren. Ontdek onze toewijding aan een stimulerende en succesvolle leeromgeving. Voor gedetailleerde informatie over ons beleid voor passend onderwijs, raadpleeg deel B van onze schoolgids van Swalm & en Roer. Hierin vindt u uitgebreide uitleg over onze methoden en ondersteuningsmogelijkheden. Toekomstvisie: Versterking van Leerlingondersteuning De komende jaren investeren we actief in de uitbouw van onze ondersteuningsstructuren. Ons primaire doel is het tijdig bieden van de juiste hulp aan ieder kind, zodat succesvol leren en persoonlijke groei gewaarborgd zijn. Onze Strategische Speerpunten: Professionele Groei van Ons Onderwijsteam We stimuleren continue professionele ontwikkeling bij onze leerkrachten en onderwijsassistenten. Door gerichte trainingen op gebieden zoals handelingsgericht werken, executieve functies, trauma-sensitief onderwijs en gedragsmanagement, garanderen we deskundige begeleiding. Vroegtijdige Signalering en Preventieve Aanpak Het tijdig identificeren van leer- en ontwikkelingsbehoeften is van essentieel belang. Door proactief bij te sturen, voorkomen we potentiële uitdagingen en creëren we een veilige en stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Effectieve Samenwerking: Intern en Extern Een hechte samenwerking binnen ons team, met de intern begeleider, ouders en externe partners is de sleutel tot succes. Gezamenlijke inspanningen versterken de kwaliteit van de geboden ondersteuning. Maatwerk in de Klas: Onze Praktische Aanpak We implementeren gespecialiseerde scholingstrajecten om het onderwijs nog beter aan te laten sluiten bij de individuele behoeften. Denk hierbij aan gerichte instructie met niveaugroepen voor rekenen en spelling. Onze onderwijsassistenten bieden extra ondersteuning in de kleutergroepen, wat resulteert in kleinere lesgroepen en meer aandacht voor taalontwikkeling. Leerkrachtondersteuning door specialisten op het gebied van rekenen, taal en meer- en hoogbegaafdheid vindt direct plaats tijdens de lesuren. De doorontwikkeling van onze plusklas, de 'Ploeterklas', biedt uitdagende leermogelijkheden voor leerlingen die extra stimulans nodig hebben. We leggen tevens een sterke nadruk op het vergroten van zelfregulatievaardigheden door specifieke aandacht voor executieve functies. Digitale Innovatie en Hulpmiddelen Met de overgang naar ParnasSys verwachten we de ondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften verder te optimaliseren. Dit geavanceerde digitale systeem faciliteert vroegtijdige signalering en efficiënte begeleiding. Actieve Betrokkenheid van Ouders De betrokkenheid van ouders bij het leerproces van hun kind is voor ons van grote waarde. Samen met u stellen, voeren en evalueren we ondersteuningsplannen, om zo een gedeelde visie op de ontwikkeling van uw kind te realiseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Verbeterplannen van Basisschool Lambertus

Welke Ambities Bevat Ons Schoolplan voor Kinderen?

Basisschool Lambertus stelt elke vier jaar een vernieuwd schoolplan op. Dit document schetst onze strategische keuzes en de koers voor ons onderwijs en kwaliteitszorg. In het schoolplan vindt u onze visie op het stimuleren en verbeteren van 'leren leren' bij alle leerlingen. We werken continu aan de ontwikkeling van ons onderwijs, waarbij we samenwerken met ons toegewijde team, betrokken ouders en natuurlijk de leerlingen zelf. Onze schoolplannen en jaarplannen worden ingediend bij de onderwijsinspectie en zijn beschikbaar voor inzage. Het schoolplan van juni 2023 is opgesteld conform de richtlijnen van de stichting Swalm & Roer en legde de nadruk op onderwijs van topkwaliteit, een positieve werkgeverservaring met een 9+ beoordeling voor leidinggevenden, betrouwbare partnerschappen en transparante bedrijfsvoering. Februari 2025 markeert de herziening van ons Koersplan, met een focus op een kwaliteitscultuur gericht op samenwerking en wederzijdse groei. Dit nieuwe beleid wordt vertaald in jaarplannen voor het schooljaar 2025-2026, met als kernwaarden: verantwoordelijkheid, nieuwsgierigheid en verbinding. Onze belangrijkste verbeterplannen voor het schooljaar 2025-2026 omvatten de ontwikkeling van een samenwerkingsgerichte kwaliteitscultuur, de bevordering van burgerschap met de nadruk op actieve participatie en sociale cohesie, doelgericht werken met aandacht voor niveauverschillen, en specifieke verbeteringen in reken- en taalonderwijs. Deze doelen zijn afgestemd op de onderwijsdoelstellingen (OP0, OP2, OP3, SKA2, OR1).

Hoe Zorgt Basisschool Lambertus Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

Op schoolniveau organiseren we studiedagen en teamvergaderingen specifiek gericht op de implementatie van onze verbeterplannen. Hierbij stellen we centrale vragen: 'Wat is ons doel?', 'Waar staan we nu?', en 'Wat is er nodig om ons doel te bereiken?'. Afstemming binnen de verschillende leerjaren vindt plaats tijdens de bouwvergaderingen. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het monitoren van de onderwijskwaliteit, functionerend als leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur. Onze leerkrachten zijn primair verantwoordelijk voor het uitvoeren van de afgesproken lesactiviteiten en het betrekken van leerlingen bij hun eigen leerproces. De directeur monitort de algehele onderwijskwaliteit door middel van begeleidings- en coachgesprekken, en voert tweemaal per jaar ontwikkel-, functionerings- en beoordelingsgesprekken met elke medewerker. Daarnaast betrekt de directeur belangrijke schoolvraagstukken bij de leerlingenraad, waardoor ook de stem van de leerlingen gehoord wordt in de schoolontwikkeling.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Lambertus: Spelend Leren

Toelichting van de school

Spelenderwijs Leren in de Ontwikkelingsgerichte Kleuterklassen van Basisschool Lambertus Op Basisschool Lambertus geloven we dat jonge kinderen het best leren door actief te spelen en te ontdekken. Onze kleuterklassen volgen de kernfilosofie: leren is leven, en leven is spelen. Wij werken met boeiende thema's die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind, zoals het thema 'boerderij'. Binnen elk thema integreren we leerzame momenten in herkenbare, kindvriendelijke situaties. Elk kind krijgt een actieve rol en deelt eigen ervaringen en kennis, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring. Dynamische Leeromgevingen en Ontwikkelingsgerichte Instructie De inrichting van onze lokalen, thematische hoeken en het beschikbare materiaal wordt regelmatig vernieuwd. Dit gebeurt altijd afgestemd op het actuele thema en de specifieke ontwikkelingsdoelen van de kinderen. Naast vrij spel en ontdekkend leren, bieden we ook gerichte instructie aan. Dit doen we zowel in grote als in kleine groepsverbanden. Kinderen verwerken nieuwe kennis en vaardigheden op creatieve wijze: aan tafels, op zachte matten, in onze diverse themahoeken, in de speelzaal of op het schoolplein. We maken hierbij gebruik van gespecialiseerd ontwikkelingsmateriaal, moderne ICT-hulpmiddelen en materialen die kinderen zelf meegebracht hebben. Beweging is essentieel; onze kleuters zijn volop fysiek actief tijdens het buitenspelen en in onze speel- en gymzaal. Gestructureerde Groepen voor Gepersonaliseerd Leren We organiseren het onderwijs in twee vaste kleutergroepen (stamgroepen A en B), verdeeld over drie leslokalen. Deze groepen worden begeleid door twee toegewijde leerkrachten en een fulltime onderwijsassistent. In de stamgroepen bevinden zich kinderen van 4 tot en met 6 jaar. Door onze doelgerichte onderwijsaanpak kunnen we binnen deze combinatiegroepen inspelen op individuele leertrajecten. Hierdoor kunnen kinderen versnellen of juist extra ondersteuning ontvangen. Een jong kind kan al klaar zijn voor complexere opdrachten, terwijl een ouder kind nog werkt aan basisvaardigheden. Zo garanderen we een optimale aansluiting bij de unieke ontwikkeling van elk kind. Resultaatgerichte Leerdoelen en Slim Instroommanagement We streven ernaar dat aan het einde van groep 2 elk kind de vastgestelde kerndoelen heeft ontvangen en succesvol heeft behaald. Vanaf het begin van het schooljaar werken we in drie effectieve leslokalen. Onze bevoegde onderwijsassistent ondersteunt kinderen bij specifieke leerdoelen, wat essentieel is voor het behouden van beheersbare en resultaatgerichte groepen. Om overvolle kleuterklassen te voorkomen, met name op de laatste schooldag van het schooljaar, kunnen we in overleg met de medezeggenschapsraad en het bestuur besluiten tot een tijdelijke instroomstop. In een dergelijk geval kan een kind wel worden aangemeld, maar de startdatum wordt dan verplaatst naar het volgende schooljaar. Eventuele instroomstops worden duidelijk gecommuniceerd via onze schoolwebsite. Wij adviseren ouders dringend om hun kind aan te melden zodra het 3 jaar oud is om zeker te zijn van een plek. Kwalitatieve Samenwerking met Peuterspeelzalen en Kinderopvang Basisschool Lambertus onderhoudt een nauwe samenwerking met kinderopvangorganisatie Leef Kind. Kinderen die de overstap maken vanuit de peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze basisschool, ontvangen een 'warme overdracht'. Dit houdt in dat er zorgvuldig mondeling en schriftelijk wordt gecommuniceerd tussen de professionals van de opvang en onze school wanneer een kind vier jaar wordt en klaar is voor de basisschool. Onze intern begeleiders en de professionals van Leef Kind komen meerdere malen per jaar bijeen om de continuïteit en kwaliteit van de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Dit zorgt voor een soepele overgang en optimale ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Lambertus specifieke programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Lambertus biedt een uitgebreid en stimulerend programma speciaal ontworpen voor jonge kinderen, gericht op hun vroege ontwikkeling en schoolvoorbereiding.

Basisschool Lambertus biedt een uitgebreid en stimulerend programma speciaal ontworpen voor jonge kinderen, gericht op hun vroege ontwikkeling en schoolvoorbereiding.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Lambertus samen voor het jonge kind programma?

Voor ons jonge kind programma werken we nauw samen met de gerenommeerde kinderopvangorganisatie Leef Kind. Dit garandeert een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor uw kind.

Voor ons jonge kind programma werken we nauw samen met de gerenommeerde kinderopvangorganisatie Leef Kind. Dit garandeert een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor uw kind.

Team | Basisschool Lambertus in Swalmen | [2025] Schoolregister