Basisschool Lambertus
Meestersweg 5
6071 BN Swalmen

Schoolweging

Schoolweging
30.41
Spreiding
6.38

De schoolweging van Lambertus Swalmen is 30,41 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.25% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit op orde is, mede dankzij het gefaseerde instructiemodel. De score ligt wel 1.45%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.98% van de leerlingen haalt het streefniveau, exact op de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit onderstreept de uitdaging om talenten volledig te benutten in een complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%, wat het belang van de ingezette 'talentprogramma's' en extra rekenuren onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 53.3% vwo (vergeleken met 18.6% landelijk) en 6.67% havo, wat een sterke academische focus laat zien. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1.01% regionaal. De verhouding vmbo-k/-(g)t (beide 20%) wijst op bewuste differentiatie binnen het beroepsgerichte profiel, passend bij de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RoermondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zie hiervoor onze schoolgids.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (38.89%, tegen 11.81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. De school zet hierop in met doorstroomgesprekken en nazorgtrajecten, zoals beschreven in het zorgplan. Het ontbreken van boven-adviesprestaties (0% vs. 25.27% gemiddeld) benadrukt het belang van realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

Zie hiervoor ons schoolplan.

Veiligheid en geborgenheid

Plezier in school

Coöperatief leren

Wat is de werkwijze van Basisschool Lambertus voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Basisschool Lambertus met betrekking tot sociale opbrengsten omvat het structureel inzetten van verschillende instrumenten en protocollen. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen gevolgd met behulp van de SEF (Sociaal Emotionele Vragenlijst) en KIJK! voor kleuters. Daarnaast wordt het pestprotocol gehanteerd, gewerkt vanuit de kernwaarden en uitgangspunten van De Vreedzame School, de RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) uitgevoerd, de Sociale Monitor afgenomen in groep 6 t/m 8 en tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek gehouden onder leerlingen, ouders en personeel.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Lambertus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Lambertus gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEF).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Lambertus?

Basisschool Lambertus gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.