Basisschool De Octopus in Swalmen

Het team van Basisschool De Octopus in Swalmen

Current section: team
Abdissenstraat 1
6071 Swalmen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Octopus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Octopus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Octopus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Octopus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Octopus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.9%)
Man (26.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Octopus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (21.7%)
35-45 jaar (30.4%)
45-55 jaar (13%)
55-65 jaar (26.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Octopus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87%)
Direct ondersteunend personeel (4.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Octopus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging Basisschool De Octopus: Onderwijsgarantie

Bij Basisschool De Octopus in Swalmen garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn, dan zetten wij ons volledig in voor een snelle en passende vervanging. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, elke schooldag weer. Onze interne flexibiliteit is hierbij cruciaal. Pedagogisch Educatief Professionals van De Octopus vullen vaak de gaten op bij tijdelijke afwezigheid van groepsleerkrachten. Dit zorgt ervoor dat uw kind les krijgt van gekwalificeerd en bekend personeel, wat bijdraagt aan een stabiele leeromgeving. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een directe vervanging niet mogelijk is. Wij vragen hiervoor uw begrip en medewerking. Indien nodig, kan er een beroep op ouders worden gedaan om hun kind tijdelijk thuis te houden, zodat de onderwijscontinuïteit voor de overige leerlingen gewaarborgd blijft. Wij streven ernaar dit tot een minimum te beperken en communiceren hierover open.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Octopus: Deskundige Specialisten

5

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid: Expertise op Maat voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach voor Succesvol Leren
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid (Onderbouw & Bovenbouw)
Logopedist: Externe Specialist voor Communicatie
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs: Sturend op Leren
Pedagogisch Educatief Professional: Brede Ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool De Octopus investeert in een solide basisondersteuning voor elke leerling. Onze twee toegewijde kwaliteitscoördinatoren zijn de drijvende kracht achter de leerlingenzorg en continue kwaliteitsverbetering, zodat elke leerling de individuele aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft om te excelleren. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken of specifieke begeleiding nodig hebben bij meer- en hoogbegaafdheid, hebben wij twee gespecialiseerde professionals. Eén expert richt zich op de midden- en bovenbouw, inclusief een uitdagende plusgroep, terwijl de ander zich ontfermt over onze jongste leerlingen. Daarnaast biedt een ervaren rekenspecialist, actief binnen onze gespecialiseerde expertgroep rekenen, extra intensieve ondersteuning en kan deze gespecialiseerde didactische onderzoeken uitvoeren. Hoewel onze logopedist extern aan de school verbonden is en vanuit ons schoolgebouw opereert, garanderen wij een naadloze en effectieve samenwerking voor de allerbeste zorg. Bovendien versterken we komend schooljaar ons team met nieuwe vakspecialisten voor taalontwikkeling, NT2-onderwijs, ondersteuning van het jonge kind en expertise op het gebied van gedragsontwikkeling, wat onze brede zorgverlening verder versterkt. Onze proactieve aanpak voor passend onderwijs begint bij het nauwkeurig identificeren van de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Of het nu gaat om dyslexie, specifieke leerproblemen, het ontwikkelen van sociale vaardigheden of het omgaan met gedragsmatige uitdagingen, wij bieden gerichte en effectieve ondersteuning. Dit gebeurt zowel individueel als in kleine, homogene groepen, met de expertise van onze ervaren leerkrachten en toegewijd ondersteunend personeel. Differentiatie is de hoeksteen van ons onderwijsbeleid. Onze leerkrachten passen het tempo en het niveau van de lesstof aan, met ondersteuning van een breed scala aan moderne lesmethoden en digitale tools. Zij bieden gerichte instructie en directe feedback, zodat elke leerling optimaal kan presteren en zich voortdurend kan ontwikkelen. Bij toenemende zorgvragen werken de leerkracht en de kwaliteitscoördinatoren nauw samen met ouders om effectieve, op maat gemaakte ondersteuningsplannen op te stellen en regelmatig te evalueren. Indien een zorgvraag de interne schoolcapaciteit overstijgt, betrekken wij het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Midden-Limburg (SWV). Ouders zijn hierbij altijd nauw betrokken en geven schriftelijk toestemming voor eventuele externe onderzoeken, wat onze transparante en collaboratieve werkwijze waarborgt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Expertise in Sociaal Welzijn
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid: Aandacht voor Talent
Pedagogisch Educatief Professional: Positieve Begeleiding
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs: Waarborging van Welzijn

Toelichting van de school:

Naast de uitgebreide deskundigheid van ons voltallige onderwijsteam, beschikt Basisschool De Octopus over toegewijde specialisten die zich specifiek richten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze kwaliteitscoördinatoren en onze gespecialiseerde gedragsspecialist bieden waardevolle begeleiding en diepgaande expertise op dit cruciale gebied. De interne expertgroep 'Sociale Veiligheid en Gedrag', samengesteld uit vertegenwoordigers van ons ervaren onderwijsteam, stelt jaarlijks concrete doelen vast en bewaakt de algemene lijn en consistentie in onze aanpak. Dit team waarborgt een uniforme en proactieve benadering van gedrag en sociale veiligheid binnen de gehele schoolgemeenschap. Wij geloven sterk in het creëren van een schoolomgeving waarin elke leerling zich onvoorwaardelijk gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Dit is immers essentieel voor een gezonde, optimale ontwikkeling en een positief zelfbeeld. Onze integrale aanpak is gericht op het creëren en handhaven van een positief pedagogisch klimaat dat leren en welzijn maximaliseert.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur, Begeleiding en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Expertise in Werk en Gedrag
Orthopedagoog: Externe Specialist voor Ontwikkeling
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid: Uitdaging op Maat
Pedagogisch Educatief Professional: Brede Ondersteuning
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs: Optimalisatie van Leren
Specialist Executieve Functies: Focus op Planning

Toelichting van de school:

Een positief, gestructureerd en voorspelbaar leerklimaat vormt de onmisbare basis voor de academische en persoonlijke groei van elke leerling op Basisschool De Octopus. Duidelijke routines, consequente afspraken en een veilige omgeving ondersteunen de dagelijkse lesactiviteiten en bevorderen een optimale concentratie. Wij bieden extra, gerichte ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak door de intensieve begeleiding van onze ervaren leerkrachten en gespecialiseerde onderwijsprofessionals. Deze brede expertise stelt ons in staat leerlingen de essentiële tools en strategieën aan te reiken om succesvol te zijn in hun leerproces. Een nauwe en open samenwerking tussen school, ouders en externe gespecialiseerde zorgpartners is cruciaal voor het bieden van effectieve en duurzame ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling de specifieke hulp krijgt die hij of zij nodig heeft om het eigen volledige potentieel te ontdekken en te benutten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid en Plezier

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs: Stimuleren van Beweging
Vakdocent Bewegingsonderwijs: Professionele Gymlessen

Toelichting van de school:

Alle bewegingslessen en sportactiviteiten op Basisschool De Octopus worden met enthousiasme verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs. Dit garandeert kwalitatief hoogwaardige en uitdagende gymlessen die de motorische ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren. Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling die buiten onze directe expertise valt, doen wij een beroep op externe professionals en het gespecialiseerde samenwerkingsverband. Zo waarborgen wij ook op dit vlak de best mogelijke begeleiding en expertise. Onze focus ligt op het actief stimuleren van een gezonde levensstijl en het bevorderen van de fysieke fitheid en het algemene welzijn van al onze leerlingen, zowel binnen als buiten het klaslokaal.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Protocollen voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Octopus is momenteel geen gediplomeerde medische specialist direct werkzaam. Wij beschikken echter over duidelijke, heldere protocollen voor medisch handelen en de veilige verstrekking van medicatie. Deze strikte protocollen waarborgen de veiligheid, gezondheid en het algemene welzijn van alle leerlingen gedurende de schooldag. Bij specifieke medische vragen of benodigde zorg, werken wij proactief en nauw samen met ouders en externe medische zorgverleners. De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen staan te allen tijde voorop, met goed gedefinieerde procedures voor iedere mogelijke situatie, om een veilige leeromgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning op Maat bij Basisschool De Octopus

Ontdek het Schoolondersteuningsprofiel van Basisschool De Octopus

Op de officiële website van Basisschool De Octopus (www.bsdeoctopus.nl) en via Mijn Scholen op de kaart presenteren wij ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel. Hierin leest u alles over onze aanpak om elke leerling de best mogelijke ontwikkeling te bieden. Onze ambitie is om proactief te handelen door middel van preventie en vroegtijdige ondersteuning voor al onze leerlingen. Door onze basisondersteuning continu te versterken, realiseren we passend onderwijs voor iedereen. Dit betekent dat we focussen op heldere routines en effectieve differentiatie in ons onderwijsaanbod. In het komende schooljaar zetten we bovendien in op gespecialiseerde vakdocenten, waarvoor momenteel opleidingen plaatsvinden. Voor een duurzame verbetering en borging van de onderwijskwaliteit werken we met toegewijde expertgroepen. Deze groepen houden zich bezig met kerngebieden zoals Taal-Lezen, Rekenen, Burgerschap, Sociale Veiligheid, Gedrag en Digitale Geletterdheid. Met name in de expertgroepen Taal-Lezen en Rekenen willen we vakspecialisten inzetten. Hiermee kunnen we nog gerichter inspelen op de unieke leerbehoeften en ondersteuningsvragen van iedere leerling. Zo garanderen we een leeromgeving die aansluit bij de individuele mogelijkheden. Grenzen van onze Expertise: Verwijzing naar Specialistische Hulp Hoewel we streven naar optimale ondersteuning binnen onze schoolmuren, zijn er situaties waarin we de grenzen van onze directe zorg bereiken. Dit doen we door samenwerking met externe partners of door te verwijzen naar gespecialiseerde hulp. Dit geldt wanneer, ondanks onze inspanningen en de inzet van experts, er geen verbetering optreedt of wanneer handelingsverlegenheid ontstaat. Situaties die leiden tot een verwijzing zijn onder meer: leerlingen die na zes jaar basisonderwijs nog onvoldoende Nederlands spreken, zij worden doorverwezen naar een taalklas binnen onze stichting. Ernstige gedragsproblemen die de veiligheid of kernwaarden van onze school bedreigen, vallen hier ook onder. Complexe problematieken, zoals dubbele diagnoses of de behoefte aan intensieve persoonlijke verzorging, vereisen specialistische zorg. Daarnaast verwijzen we bij ernstig aangetast welbevinden van een leerling, onveilige groepsdynamieken, of wanneer meer dan 20% van de lestijd besteed wordt aan leerkrachtafhankelijkheid, wat de groepsontwikkeling belemmert. Ook leerlingen die overdag niet zindelijk zijn, medische handelingen nodig hebben waarvoor leerkrachten niet bevoegd zijn, of ouders die actief weigeren mee te werken aan noodzakelijke trajecten, worden elders verder geholpen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan 2025-2026: De Toekomstvisie van Basisschool De Octopus

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025-2026?

Ons schoolplan, zorgvuldig ontwikkeld volgens het koersplan van Swalm en Roer, wordt elke vier jaar geactualiseerd. De fundamentele pijlers van onze onderwijsaanpak zijn 'verantwoordelijkheid', 'nieuwsgierigheid' en 'verbinding'. We streven ernaar om steeds achter onze acties te staan en voortdurend nieuwe kennis te vergaren. Verbinding zien we als de essentiële factor voor onze kwaliteitsontwikkeling, waardoor zowel individuele leerlingen als ons team excelleren. Deze kernwaarden integreren we dagelijks door middel van open communicatie, samenwerking en een proactieve houding. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op analyses, auditverslagen en tussentijdse evaluaties. Dit plan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op specifieke verbeteringen in: **Rekenen:** Implementatie van Bareka en Rekensprint scholing, verdere borging van Expliciete Directe Instructie (EDI 2.0), actualisatie van de kwaliteitskaart en verrijking van het aanbod voor groep 1-2 met 'Met Sprongen Vooruit'. **Taal:** Intensieve scholing en implementatie van de Staal-spelling/grammatica methode, Wetenswaardig voor taal, begrijpend lezen en wereldoriëntatie, en gerichte training voor leerkrachten groep 1-3 in 'Zo Leren Alle Kinderen Lezen en Spellen'. Daarnaast selecteren we een moderne methode voor aanvankelijk lezen. **Burgerschap:** Burgerschap krijgt een prominente plaats in de themaplanning voor groep 1-3, met ontwikkeling van een doorlopende leerlijn die aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. **Sociale Veiligheid en Gedrag:** We hanteren een consistente communicatie rondom regels en afspraken. Structureel overleg over klassenmanagement, pedagogisch-didactisch handelen en leerlinggedrag is cruciaal. Tevens onderzoeken we de geschiktheid van de 'Groepsgeluk' methodiek. **Digitale Geletterdheid:** Digitale geletterdheid wordt geïntegreerd in de themaplanning voor groep 1-3, met drie mediawijsheidweken voor groep 4-8. De visie op digitale geletterdheid is concreet uitgewerkt. **Vakspecialisten:** We investeren in de opleiding van vakspecialisten voor taal/lezen, gedrag, jonge kind en NT2 om leerkrachten te ondersteunen bij specifieke hulpvragen. **Samenwerking:** Bouwoverleggen faciliteren gezamenlijke voorbereiding, voorbeeldlessen, het delen van best practices en intervisie, wat onze samenwerkingsgerichte kwaliteitscultuur versterkt.

Hoe volgen en realiseren we de gestelde jaarplan-doelen?

Voor ieder doel binnen ons jaarplan is een specifieke verantwoordelijke aangewezen. De voortgang van de doelen wordt per periode vastgesteld en visueel gepresenteerd op ons centrale doelenbord. Minimaal tweemaal per periode komen we samen voor een 'koffiemoment' om de actuele voortgang te bespreken en bij te sturen waar nodig. Daarnaast vinden er specifieke overleggen plaats binnen de expertgroepen. Kleinere doelen worden effectief behandeld tijdens reguliere team- of bouwoverleggen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de jaarplannen grondig om onze collectieve vooruitgang te meten en waardevolle lessen te trekken voor toekomstige plannen.

Succesvolle Schoolstart Jonge Kinderen Basisschool De Octopus Swalmen

Toelichting van de school

Basisschool De Octopus in Swalmen legt een sterke basis voor jonge kinderen, met een focus op een kansrijke overgang naar groep 3. Wij hanteren vijf kernprincipes om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal te ondersteunen. Onze speciaal ontworpen klaslokalen moedigen zelfstandig spel en ontdekkend leren aan. Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs door een uitdagende inrichting en rijk aanbod aan leermaterialen. Het leerplein is ingericht met gedeelde materialen en thematische hoeken, terwijl elke groep eigen basishoeken heeft. Duidelijke visuele markeringen geven aan welke ruimtes en materialen geschikt zijn voor specifieke leeftijdsgroepen of ontwikkelingsbehoeften. Wij besteden veel aandacht aan vrij spel, zowel binnen als in onze buitenruimtes. Dit is cruciaal voor de sensomotorische ontwikkeling en de algehele groei van jonge kinderen. Duidelijke routines en gedragsafspraken creëren een veilige en voorspelbare leeromgeving. We stimuleren een cultuur waarin we elkaar aanmoedigen om deze afspraken na te leven, wat bijdraagt aan een positief leerklimaat. Vertrouwen in elkaar en in het leerproces staat centraal bij De Octopus. Samen creëren we betekenisvolle leerervaringen, waarbij we elk kind volgen via het digitale platform Mijn Kleutergroep. Naast spel ligt de focus op het ontwikkelen van zelfstandigheid, zelfsturing, luistervaardigheden en de essentiële voorwaarden voor lezen en rekenen. Zo maken we de overstap naar groep 3 soepel en succesvol. Kinderen met een VVE-indicatie of een taalachterstand ontvangen extra gerichte ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om hun volledige potentieel te benutten. Een nauwe samenwerking met lokale kinderopvang en peuterspeelzalen garandeert een doorlopende leerlijn. Gezamenlijke studiedagen versterken deze samenwerking en de kwaliteit van ons onderwijsaanbod.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Octopus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut. Basisschool De Octopus biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en begeleiding door een jonge kind specialist in opleiding.

Absoluut. Basisschool De Octopus biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en begeleiding door een jonge kind specialist in opleiding.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Swalmen
Jonge Kind Specialist in Opleiding Basisonderwijs

Met welke kinderopvang werkt Basisschool De Octopus samen voor jonge kinderen?

Basisschool De Octopus werkt nauw samen met Leef Kind, een vooraanstaande kinderopvangorganisatie in Swalmen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente benadering van educatie voor jonge kinderen.

Basisschool De Octopus werkt nauw samen met Leef Kind, een vooraanstaande kinderopvangorganisatie in Swalmen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente benadering van educatie voor jonge kinderen.

Team | Basisschool De Octopus in Swalmen | [2025] Schoolregister