Basisschool De Octopus in Swalmen - Resultaten

Basisschool De Octopus
Abdissenstraat 1
6071 VP Swalmen

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
29.69
Spreiding
6.05

De schoolweging van De Octopus Swalmen is 29,69 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.87% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (95.88%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie met een spreiding van 6.05 in schoolweging.

Fundamenteel niveau

Score: 97.8666%

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 60.27%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit is 2.47 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (57.79%), wat wijst op effectieve differentiatie voor hogere prestaties. De focus op adaptieve toetsing en ontwikkelingsgericht leren lijkt hier vrucht af te werpen.

Streefniveau

Score: 60.2666%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische orientatie: 20.45% havo/vwo en 27.27% vwo (vs. 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (9.09% vmbo-b tegen 5.52% regio). Deze tweespoorbenadering sluit aan bij de gedifferentieerde populatie en het intensieve traject 'pre-advies tot doorstroomtoets'.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Vergelijkende analyse toont dat groep 8 leerlingen 2.8% hoger scoren op de LIB-toets dan groep 7, dankzij het doorlopende 'rekenmaatjes'-programma. De school presteert nagenoeg gelijk aan Limburgse scholen met vergelijkbare populatie (gem. 174.12), maar blijft achter bij landelijke topscores.

ToetsDe Octopus SwalmenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.79175.16175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methode die scholen gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methode de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De volgende vakgebieden worden met behulp van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld getoetst: technisch lezen begrijpend lezen spelling rekenen & wiskunde Taalverzorging (vanaf groep 6) De school maakt medio en einde schooljaar een analyse van de resultaten op deze toetsen en stelt met de nieuwe gegevens de groepsoverzichten/groepsplannen bij.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

19.51% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Positief is dat 12.2% boven advies scoort, ondanks lagere verwachtingen door de schoolweging. De school zet volgens het ondersteuningsplan in op nazorgtrajecten met het VO om deze discrepantie te verkleinen.

Sociale ontwikkeling

Op De Octopus voel je je als een vis in het water! Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Basisschool De Octopus kijkt naar kinderen en hun mogelijkheden, niet ieder kind is immers hetzelfde. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen. De basishouding van leerkrachten is positief en open, waarbij ze oog hebben voor het individu. Een goede relatie met de kinderen en hun ouders is nodig voor een goede samenwerking in het belang van het kind. Samen met de kinderopvang hebben we vier pedagogische uitgangspunten: We bieden mogelijkheden om te groeien We zien verschillen als kans We voelen ons veilig en beschermd We hebben respect voor elkaar, anderen en de omgeving De sfeer op school wordt bepaald door de manier waarop leerkrachten, ouders en kinderen met elkaar omgaan en bepaalt of kinderen zich op school veilig en geborgen voelen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een prettige en correcte manier met elkaar omgaan. Daarom zijn er regels en afspraken voor binnen en buiten de school. Samen belangrijk zijn…dát is pas fijn! Zorgen voor elkaar is goed, laat zien dat je dat doet. Wij ruimen alles keurig op, want een nette school is top! Voor alle spullen zorgen wij goed, omdat je ze morgen weer gebruiken moet. Laat je niet hard horen, anders kun je een ander storen. We proberen vooral preventief te handelen. Daarom gaan we schoolbreed aan de slag met het opnieuw afspreken van regels en routines. Hierbij is er explicieit aandacht voor de executieve functies. LEES MINDER

Veilig en geborgen voelen

Verschillen zien als kans

Respect voor elkaar & omgeving

Wat is de werkwijze van Basisschool De Octopus voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Octopus monitort de sociale veiligheid jaarlijks met de monitor sociale veiligheid van Vensters PO. Kindbeeld wordt gebruikt om het sociaal-emotioneel functioneren en de leer- werkhouding van leerlingen te volgen. Een handboek sociale veiligheid beschrijft preventieve en curatieve maatregelen. Coördinatoren houden toezicht op de uitvoering van het handboek en het beleid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Octopus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Octopus gebruikt Mijn Kleutergroep voor groep 1-2 en Kindbeeld van Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Octopus?

Basisschool De Octopus gebruikt Methode B voor sociaal-emotioneel leren.