Basisschool In 't Park
Reinoud van Gelderstraat 63
6114 EA Susteren

Schoolweging

Schoolweging
30.9
Spreiding
6.89

De schoolweging van In ’t Park is 30,90 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,42% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,7% ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 48,04% ligt boven de inspectienorm van 45,5%, maar blijft onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit onderstreept de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school zich blijft richten op het maximaliseren van leerwinst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op havo met 26,47% (vergeleken met 16,07% regionaal), terwijl het vwo-advies met 11,76% onder het gebiedsgemiddelde van 18,61% blijft. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (2,94%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIn ’t ParkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Observeren en toetsen De leerlingen in groep 1 en 2 worden goed gevolgd in hun ontwikkeling. De leerkrachten hebben de leerlingen goed in beeld en observeren regelmatig. De observaties en registraties worden met behulp van de methode 'Onderbouwd' geregistreerd. Dit is een volgsysteem dat aangeeft hoe de leerling zich ontwikkelt aan de hand van de leeftijd. Deze wordt ieder half jaar met ouders besproken.De leerlingen in groep 3 t/m 8 worden ook goed gevolgd in de ontwikkeling. Vanaf de start van het schooljaar volgen en meten we de resultaten van leerlingen door middel van observaties en methode gebonden toetsen. Dit geldt voor de vakgebieden rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Na elke toets analyseert de leerkracht de gegevens en stemt het aanbod voor het volgende blok daar weer op af. Daarnaast worden 2x per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen van DIA. In januari/februari noemen we dit de middenmeting. In juni noemen we dit de eindmeting.Na de middenmeting maakt de leerkracht(-en) een uitgebreide analyse op de vakgebieden spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. Deze wordt met de intern begeleider besproken en zo nodig bijgesteld. Naar aanleiding van de analyse en het gesprek zijn er, daar waar nodig, interventies opgesteld om ervoor te zorgen dat de einddoelen worden behaald. Is de interventie kortdurend, dan wordt het weggezet en gee¨valueerd in de dagplanning. Wanneer we uitgaan van een langer durende interventieperiode, beschrijven we dit in een plan van aanpak of Duiden & Doen formulier. De resultaten worden met ouders tijdens het oudergesprek in maart besproken. Na de eindmeting maken de leerkrachten ook weer een analyse op de vakgebieden spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. Deze wordt besproken met de intern begeleider en zo nodig bijgesteld. Naar aanleiding van de analyse en het gesprek worden er waar nodig interventies opgesteld voor het nieuwe schooljaar. Zo is de volgende leerkracht goed voorbereid op de groep die hij/zij krijgt en kan de ondersteuning voortgezet worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 43,75% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,27%. Slechts 6,25% zit onder advies tegenover 11,81% nationaal, wat wijst op accurate advisering en effectieve begeleiding in het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Kinderen kunnen alleen tot leren komen als ze lekker in hun vel zitten. Dit proberen we te bewerkstelligen door zoveel mogelijk af te stemmen op wat het kind nodig heeft. Verder vinden we het van groot belang dat we praten me´t elkaar en niet over elkaar. Dat zorgt voor een open transparante manier van problemen oplossen en werkt preventief. LEES MINDER

Een veilige leeromgeving creëren

Gelijkwaardigheid

Afstemming op het kind

Wat is de werkwijze van Basisschool In 't Park voor sociale ontwikkeling?

Basisschool In 't Park signaleert de voortgang van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met behulp van de vragenlijsten van KIJK! en SCOL. Waar nodig volgen gesprekken met de leerlingen en eventueel ouders. De school hanteert een pestprotocol en bespreekt pestgedrag met pester, gepeste en ouders. Ook wordt het gedrag in de groep besproken. De school probeert af te stemmen op het niveau van het kind om frustratie te voorkomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool In 't Park om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool In 't Park gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool In 't Park?

Basisschool In 't Park gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: de Postercampagne van de Stichting MOED.