
Schoolweging
De schoolweging van De Hoekstien is 28,38 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,11% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school niet alleen de landelijke norm van 85%, maar ook het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit duidt op een stevig taal- en rekenonderwijs fundament.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,51% en onderstreept de effectieve onderwijskundige aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 27,78% havo/vwo en 27,78% havo. Het percentage vmbo-(g)t-adviezen (11,11%) ligt beduidend onder het regionale gemiddelde van 16,45%. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, in contrast met 1,01% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoekstien | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 182.69 | 175.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Eind januari, begin februari worden de tussentijdse toetsen van het Cito LOVS afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens vinden gesprekken plaats tussen de IB-er en de leerkrachten van de school. Er wordt een trendanalyse gemaakt en daar waar nodig een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Tijden een teamoverleg nemen we gezamenlijk de trendanalyse / opbrengsten door.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,11% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit vraagt om aandacht, temeer daar 47,37% op advies functioneert. Toch presteert 10,53% boven het advies, wat aansluit bij de sterke referentieniveauscores.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER
Samen verantwoordelijk
Veiligheid
Respect voor elkaar / omgeving
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Hoekstien voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool de Hoekstien werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de methode Kwink. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem Zien. De school streeft naar een balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Hoekstien om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Hoekstien gebruikt de SuccesSpiegel en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Hoekstien?
Christelijke Basisschool de Hoekstien gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.